Saturday, October 3, 2009

mulut kamu lebih busuk dari sampah

sesungguhnya mulut kamu itu lebih busuk dari segunung sampah yang diantaranya mengalir air hitam pekat dan disulami ulat dan berenga. sesungguhnya kamu sememang pandai berhujah dan petah berkata tapi semuanya ibarat sampah yang terbuang tanpa tiada yang sudi mengitarnya. kata-kata mu hanya lahir dari mulut dan dari niat hati yang tidak lain untuk menyakiti.

otak kamu kekal mati tanpa mampu menapis setiap bicara yang terpacul dari mulut mu yang baunya seperti sampah. biar berpuluh colgate atau jenama yang setandingnya kamu guna namun bau busuk itu tetap lebih pekong dari sebukit kasturi.

kamu bergelar pemimpin tapi jalan mu dipimpin bukan memimpin, mata mu celik tapi buta hati kamu, telingga kamu peka tapi tuli jiwa mu. bicara mu hanya bahan senda buat mereka yang bersama kamu baik juga yang meningkah kamu.

kedungguan apa yang diwarisi kamu dari dulu kini dan selamanya....sehingga kamu tidak dapat membezakan antara keperluan jambatan dan sebuah jamban. antara kekayaan atau kebajikan antara kepentingan yang mendahuli keperluan.....

ingatlah kamu segala beban dan persoalan itu akan ditanggung ke atas diri kamu di kemudian hari nanti...


p/s: sampah-sampah itu kini kembali lagi mengalir dalam benak pemikiran ku sukar untuk aku mengerti...

32 comments:

caluk@cencaluk said...

kau panggil alam flora kasi bersih, tak pun kau angkut sampah tu buang kat kualiti alam kasi lupus ha ha

NuR said...

huhu..sebut pasal sampah.
sini byk giler sampah.
bertimbun...
dah digelar alor sampah dah ni...
tak tau sape patut dipertanggungjawabkan..
majlis bandaran atau org lain..

imHepPie said...

eii busuk gile siap ada berengga lgi.eiiyekkk...sapakah itu??haha..

yusuf mujahidin ™ said...

Aslmualaikum bro man

manusia slalunya pndai berkata2
setiap yg kita ckp tu akn dipertanggungjwbkn..

takutnye..

wallahualam

sharamli said...

ad sampah lgik?igt dah lma xde...

AbcdeFtyyhahh; said...

salam..

:)

sampah masyarakat? :P

suhaila-ab said...

aku igtkan mulut sapa la yg busuk sgt tadi...

anaklaut said...

salam..bro..

ramai pemimpin mcm tu..yg penting isi perut masing-masing...
kadang-kadang takut bersuara, nanti x pasal2 hilang jwatan, hilang saham, hilang semuanya..

memang busuk bro,.

miSs siv said...

air hitam pekat adelah leachate..
org nye tesis buat pasal kat tapak sampah~
=p

Solehah said...

haah la ek..bila dia nak dengar rintihan pak cik ni kan..teringat dulu, air sampah boleh di 'treat' kan..guna arang..

al-lavendari said...

maju lah sukan untuk negara!

perangai saya memang itu. bila orang marah, cepat2 saya tukar topik. (jangan tukar stesyen anda)

mamai said...

caluk@cencaluk:
memang aku nak buang kat situ tapi alam flora tak terima

nur:
alor sampah his teruk dah tu angkut antar kat majlis letak atas meja boss dia

imhepppie:
memang busuk pun depa tu

yusu mujahidin:
ya tapi mereka tak takut akan itu semua yang mereka takut kalau tak menang dan tak ada projek

sha:
tu la pasal dah kembali sampah tu

ftyyhahh:
ya ketua segala sampah

suhaila:
hehehe mulut yang pandai beri janji tapi tak pandai tunaikan

anaklaut:
mereka lebih pentingkan hidup mereka dari kehidupan orang lain

miss SIV:
busukkan bau air sampah tu...tapi lagi busuk mulut orang yang beri janji sampah

soleha:
boleh dirawat tapi ini dah tak terawat dah nie

sI tEDI said...

rambut sekarang pun dah lain2 warna. apatah lagi hati!!

azzaliena suziantie feisal said...

sampah sampah tuh tak reti berrambus..huahua

patungcendana said...

kawan ku si pemungut sampah dah kembali...

tak pe la mamai...tak sempat jumpa this time, lain kali la kita jumpa...:-)

ber_uwang said...

mulut dia busuk sebab makan sampah kot...

fadzilah said...

org2 ini segala2nya busuk..
mulut busuk, hati busuk, tangan busuk, kaki busuk..
pendek kata segala2nya busuk..menyampah betoi!!

Adjla Hafizin said...

uish.
sembur minyak wngi byk2 kt mulot die.
kalo xbkesan gak,
basuh mulot die ngn air tanah 7 kali.
hee.

sabo je la ek.

mamai said...

sItEDI:
depa punya hati sentiasa lain

azzaliena:
mereka tidak akan merambus sebab mereka buat duit

patungcendana:
tu la balik denagan masa yang singkat memang tak best tak dapat nak buat apa-apa

beruwang:
betul tu mereka makan sampah

fadzilah:
ya memang menyampah dengan mereka

adjla:
kalau dah basuh dengan air tanah tak hilang juga bau busuk tu aku tanam ajer depa tu dalam tanah

zia said...

laa..mulut sape lak yg mamai cium ni hehehe

Precious said...

Uikkk ... ko sembur ngan air freshner boleh gak? Semburan demi semburan demi semburan ...
Sapalah nak buat ko fusin nih? Noti betul ...

anaklaut said...

salam..bro.

tak turun PD ker?

EISENHOUR said...

sedih sgt entry 'diwaktu itu permulaan menuju akhirnya'

sampai meleleh air mata bc entry tu..

soalnya hati..sukar dimengerti..

***jom singgah umah sy lak k..

abgBro said...

ramai lagi yg jadi pengampu dan penyokong simulut busuk tu bro...

azuan said...

manusia punya hati memang lain3..huhu

SuFy said...

wah, kata2 sungguh bermakna dan mendalam ni..huhu

enyheartsdiamond said...

heheheheee..
lawak tao ayat ney;)

"biar berpuluh colgate atau jenama yang setandingnya kamu guna namun bau busuk itu tetap lebih pekong dari sebukit kasturi"

bunyi mcm marah,tapi masih boleh berjenaka..;)

maiyah said...

salam.. jom pakat2 bersihkan sampah hehe

HonEyBuNNy said...

ahhhh..napa la dgn smpah neh...egt smpah egt jgk kt taman umah ila pak cik....org buang smpah penuh bertimbun2.......

Nabil Fizri said...

jadi sampah cool

mamai said...

zia:
mulut orang yang banyak cakap tu

precous:
aku ingat bagi dia minum pun okay juga kot

anaklaut:
mungkin hari mengundi kot

eisenhour:
nanti pakcik datang yer

abgbro:
yang mengampu tu nak dapat komisyen ajer tu

azuan:
hati lain-lain tak apa tapi masalhnya mereka sering sakit hati

sufy:
harap mereka membacanya

eny:
tak baik marah-marah....

maiyah:
dalam opereasi membesih la nie lama tak nampak

honeybunney:
kau mabil sampah tu buang kat majlis perbandaran heheheh

nabil:
cool kalau boleh di kitar semula

shila said...

KADANG2 TU SAMPAH LEBIH WANGI DARI MULUT ...HUHUHUH