Thursday, October 1, 2009

kecelakaan apakah ini

early september 09 Turki di landa banjir besar 31 nyawa melayang dan bayak kerosakan teruk yang berlaku. banjir besar selepas 500 years melanda turki.



Manila melaporkan lebih 240 orang mati akibat taufan ketsana yang melanda negara itu dan mengakibatkan kerosakan yang teruk dan bantuan luar di perlukan. kemungkinan angka akan terus meningkat kerana masih ramai yag hilang.
tempias ketsana juga dirasai di Labuan walau tiada kematian namun masih ada kerosakan.



dikatakan juga taufan ketsana sedang menuju vietnam dan china mungkin akan ada banyak lagi kematian yang akan berlaku.



Samoa jiran jauh dari kita dilanda tsunami akibat dari gempa bumi mengorbankan hampir 200 nyawa dan masih ada yang hilang di samping kemusnahan teruk.

semalam kita di kejutkan dengan satu lagi gegaran yang kuat dari jiran kita di sumatera bila gempa bumi berukuran 7.0 skala richter melanda kepulauan itu. angaran kematian setakat ini melebihi 200 orang dan jumlah iut akan terus meningkat memandangkan masih ramai lagi yang hilang.



gempa bumi ini juga mengegarkan kebanyakan banggunan tinggi di KL dan yang tak seberapa tinggi malah yang tak tinggi juga terasa. ramai yang berebut-rebut menyelamatkan nyawa bila terasa gegaran tersebut dan tiada sebarang kerosakan dan kecederaan berlaku malah tiada kematian syukur.....

persoalanya bersediakah Malaysia menghadapi perkara ini seadanainya berlaku perkara seperti ini. atau kita seperti bisa ambil jalan mudah kena bila sudah kena dan ada yang mati baru kita buat langkah keselamatan. memandangkan negara kita dalam kawasan yang selamat dari segi goegrafinya.

bencana alam tiada siapa dapat menduga kerana itu urusan Dia yang Esa, mungkin juga musibah ke atas dosa kita yang alpa..........

31 comments:

Mawar_berduri said...

pagi tadi tengok MHI... Fetri ada cakap...."bila sampai akhir zaman, akan ada banyak penyakit berjangkit menular dan gempa bumi kuat akan berlaku" wallahhualam..

imHepPie said...

byk2kan la bertaubat n beribadat sblum trlambat..smoga kta djauhkan dri kcelakaan ni...amin

Rozita said...

Qiamat dah nak dtg

AbcdeFtyyhahh; said...

salam.. bencana tanpa amaran ke atas manusia....yg alpa...smpi ble kah kte benar2 bersedia mghadapinye....

mamai said...

mawar berduri:
mungkin ini satu dari tanda-tanda akhir zaman itu....

imheppie:
ya semoga taubat kita diterima olehnya

Rozita:
tandanya telah mincul

al-lavendari said...

semoga Allah menjauhkan kita dari malapetaka itu.

{lumut} said...

byk tnda sdh muncul.bersedia or tdk je kn..hu

~~~ kay ~~~ said...

apakah kaitan antara kederhakaan manusia kepada ALLAH seperti kekufuran dgn bencana alam? di dalam al-Quran sendiri byk menyentuh hal sedemikian. Hanya manusia seringkali alpa menemukan makna antara yang makruf dengan yang mungkar.

sharamli said...

dah tw p0n..tp kadang2 xsedar2 jgk kn...

ntah la...

azzaliena suziantie feisal said...

kiamat hampir tiba..
sama2 lah kita taubat

Naz said...

sedikit sebanyak, perkara2 yg berlaku dlm beberapa hari ni kita harus bersedia utk sebarang kemungkinan... aku doa supaya negara kita tidak menerima nasib yg spt negara2 jiran...

mamai said...

ftyyhahh:
bersedia atau tidak harinya akan tiba juga

al lavendari:
semoga dijauhkan dari bencana

lumut:
ya aku berharap aku tak jumpa bila berlaku hari tersebut

kay:
adakalanya bukan tak jumpa tapi buat tak jumpa

sha:
bila nafsu dunia mengaburi mata kita susah untuk sedar

azzaliena:
semoga masih ada masa buat kita memohon keampunan

naz:
semoga di jauhkan dari bencana ke atas kita

Naz said...

amin.. semoga kita dilindungi dengan belas ikhsan Nya...

iLhAm_bEcKs said...

aaaa..
sdia dr segi ape 2??

kl fzikall,,aku rse..
spe2 pon xkan ready..

kl dr mnghdap ILLAHI, misal kte xslamat..
haa..yg 2???
yg 2 yg kte xtau...

wallahua'lam..

cahayachenta said...

org kata bencana alam ni adalah petunjuk kemurkaan Allah kpd manusia yang lalai kpdnya.. tp yg kesian bila yg tak berdosa seperti bayi dan kanak2 juga mnjadi mangsa...

cookie devine said...

Cik Cookie xsedar pun ada earthquake.dtg opis pg nih brtau.dasat kan.

ayampinko said...

pada haku..buat aper nak pening pasal persediaan malaysia...baik pening pasal persediaan kita untuk menghadapi masalah itu.. aku raser la..

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

dunia suda mau abis beb..

yusuf mujahidin ™ said...

Aslmualaikum bro

semua ni tnda bumi menginjak tua

dlu blaja geografi - malaysia bertuah sebb diluar lingkaran api pasifik.

tp

tu kajian manusia

kun fayakun dari Allah

bila2 ms tk kira tempat atau ketika

Mamai said...

ilham bekcs:
bersedia kedua-duanya sekali...

cahachenta:
rasa macam tak adilkan tapi itulah sebenar-benarnya yang adil...kerana kita semua salah bila membiarkan kemungkaran itu berlaku

cookie devine:
kena ambil tahu kot nanti one day kita pulak kena

ayampinko:
ya betul tu mari kita sedia untuk diri kita...

aku pentoi:
wa tunggu lu lama...lu sudah mari mana ilang

sI tEDI said...

minta di jauhkan dari kita semua..

<< bob okey tak?>>

Cik Skaf said...

salam. semalam petang, berada di mall - tempat sy bekerja. terasa gegarannya, Tapi masa 2 tak tahu sbb apa. malam tgk berita baru tahu. T/hari tadi pun selama 15 minit, waktu zohor, berada di rumah, pun terasa gegaran.
Mohon Allah selamatkan kita semua dari malapetaka. Dan bagi saudara seagama di Indonesia sana, kita doakan mereka tabah dan sabar hadapi dugaan besar ini.

T.u.Y.a said...

salam bro..
peringatan yang Tuhan bg kat kita semua umatnya..
tapi kita masih x ingat2 kan..

makin lama segala kenikmatan menumpang hidup di dunia ni akan ditarik semula..

abgBro said...

itu peringatan dari Allah, moga apa yg berlaku menginsafkan kita dan jangan pula ada yang mengatakan itu hanyalah bencana alam...

DaliaLiyana said...

ade kemungkinan bro..
sbb kalau ikit sejarah terdahulu..bila Allah murka...DIA akan turunkan bala...
semoga kite dijauhkan dr musibah ini..aminnn

Solehah said...

sekarang kene buat persiapan diri sendiri la..kemalangan dan bencana datang tanpa di duga..buat persiapan mengadap yg Esa.

NuR said...

kita sudah berada di waktu2 itu..

cinta lea ixora said...

hm.. mcm2 berlaku skg.. mgkn jgk kiamat dh dekat..
bertaubat sblm terlambat

mamai said...

yusuf mujahidin:
walau di mana juga kita seandainya Dia mahukan sesuatu otu terjadi maka terjadilah ia

sItEDI:
moga kita dijauhkan...bob look okay semalam ambil cuti jaga bob

cik skaf:
sekarang nie kita kena selalu berhati-hati...kita bukan lagi seperti dulu

semoga mereka terus tabah dengan musibah yang menimpa

TuYa:
sedikit demi sedikit segala kenikmatan itu di tarik dari kita

abgbro:
hang tunggu ulasan dari menteri ngok nanti depa cakap kita masih dalam kedudukan selamat dari bencana alam...

dalia:
semuanya telah di ceritakan kepada kita semua malangnya kita tidak mahu memperlajarinya

soleha:
disamping persiapan diri sendiri jangan lupa orang yang dekat dengan kita juga

nur:
bro harap tak berjumpa dengan waktu itu

anaklaut said...

salam..bro,

akhir zaman dah ni bro..entri ini sangat memberi pengajaran pada saya..:)) tq..bro.

en_me said...

padang jarak padang tekukur tewww..