Wednesday, September 30, 2009

bila yang mudah di susahkan

islam itu agama yang mudah dan precise, jadi sebagai satu negara islam kita seharusnya tidak mengahadapi sebarang masalah dalam melaksanakan hukum islam itu. mungkin kerana kita adalah sebuah negara yang majmuk mempunyai berbilang bangsa dan agama tapi adakah itu menjadi satu halangan untuk kita melaksanakan hukum islam.

aku masih tak paham dengan masalah yang dihadapi untuk melaksana hukuman sebat ke atas kartika. bukan aku suka dia disebat cuma aku simpati bila dia yang sudah bersedia untuk menerima hukuman tapi masih ada pihak yang berdolak dalih lagi. seadainya dia (kartika) sudah menginsafi kesalahannya dan bertaubat.sekiranya kita rasa hukuman itu sudah tidak diperlukan lagi maka lepaskan ia. usah dibiar dia ternanti-nanti kerana dosanya itu antara dia dan tuhan. tetapi sekiranya hukuman itu dapat menghilangkan dosanya maka kita seharusnya dengan segera laksanakan. kiranya kartika pergi sebelum dia sempat menjalani hukumannya apa akan berlaku padanya nanti.....

atau kita takut pada pihak yang menjerit dan melaungkan memperjuangkan hak wanita tetapi pada hakikatnya terlalu ramai wanita yang tak terbela. tak percaya tengok di kelab malam, lorong gelap tepi jalan, dalam iklan TV,surat khabar dan majalah. silap haribulan ada diantara meraka itu saudara mara atau kenalan kita.

20 comments:

kimisai said...

1st???




gmbirenye/....



btol2...islam agama mudah...org je yg sshkan...last2 sendiri yg susah dunia akhirat...

AbcdeFtyyhahh; said...

xberani nk kata apa-apa. hmm. hanya Allah maha Adil.

sharamli said...

ke mmg wanita2 tu yg pilih jln tu?

anaklaut said...

salam..

sangat tepat pendapat bro,
ari tu, masa nak sebat, jam-jam tu, Penjara ckp ""tak ada orang yg tukang sebat..( sebelum raya..dlm paper..) tapi bebrapa hari yg lepas pula, kata orang yg nak sebat sah ada.." apa cerita ni bro.?

pening kepala saya memikirkan..

yusuf mujahidin ™ said...

Aslmualaikum bro

dh jd lumrah..
smua nk jd jagoan dlm satu2 isu

kuman diseberang laut sibuk kita teropong

bangkai gajah dpn mata kita tk nmpak

mentaliti yg harus diubah - org kita

cookie devine said...

wanita itu anugerah buat kaum adam.jagalaa dia

dan Islam itew mmg mudah tapi ramai yg anggap ianya ssh.

niEna hailani said...

urmmm...
yep..
ramai wanita yg tertindas..

kalau ikut cara islam..
wanita diagungkan..
dijaga bak permata...

Solehah said...

Nauzubillah la..mintak dijauhkan bukan saudara kita yang terlibat..setiap hukum dalam islam tu ada kebaikan dan hikmahnya. tah kenapa ada pihak yang memeningkan kepala, putar belit sini sana..dorg pun takut kena sebat kot..

sI tEDI said...

macam bola. di tendang sana sini. WTH!!

mamai said...

kimisai:
ya kamu the first...dah mereka nak susahkan diri sendiri

ftyyhahh:
ya hanya dia yang adil dan hanya kepada dia kita mohon perlindungan

sha:
walau itu yang mereka pilih tapi mana yang dok sibuk nak memperjuangkan hak wanita tu

anaklaut:
entahlah tangguh punya tangguh last-last tak jadi. tapi esok saper yang nak tanggung dosanya...

yusuf mujahidin:
tujuk jago bila masa ada issue..tapi sepi bila masa ada yang perlukan pertolongan

cookie devine:
ya wanita itu harus di agungkan tapi..wsanita juga yang menjatuhkan keagungan itu nanti

niena hailani:
aku hairan bila yang do sibuk nak memperjuangkan hak wanita hanya menyepi bila lihat depan mata wanita di tindas tapi denagan segera nak jadi jago bila ada publisiti

soleha:
semoga ianya tidak dari keluarga kita....oleh itu kita harus sama-sama menjaga

al-lavendari said...

entri awak yang ini susah saya tak nak setuju melainkan terpaksa setuju. barangkali ia menjadi isu atau di polemikan kerana ia akan menjadi "precedent" dalam kes2 yg seumpamnya nanti. tahu2 sajalah kan golongan mana yg selalunya ramai minum dan mabuk2 ... tentulah antaranya orang2 banyak duit. siapakah golongan Melayu yang banyak duit tu? entah!

NuR said...

bila byk org yg berfikir dan memberi pendapat.. jadi mcm tu la kot.
huhu..

mountdweller said...

Salam sdr.

Kan Allah Maha Pemgampun? Kalau betul-betul dia dah taubat saya setuju dia dilepaskan.

Kalau disebat pun dengan tidak menepati kehendak hukum, apa gunanya?

adibah said...

asalkan jangan jadi bahan 'wayang kulit' sudahlah...

mamai said...

sItEDI:
kalau bola boleh juga di tuju ke gol tapi yang ini nak di tuju ke mana

al lavendari:
mugkin mereka ada kepentingan di sana..sebab itu mereka dok menyalak bagai nak rak

nur:
berfikir dan memberti pendapat sedangkan hukumnya sudah jelas..macam bro katakan kalau benar dia sudah bertaubat maka eloklah di lepaskan sahaja usah di jadi bahan cerita malu kat keluarga dia

mountdweller:
terima kasih kerana singgah dan memberi pendapat

rasanya tentang hukuman itu memang sudah menepati hukumnya dan rasanya hukumnya adalah sudah jelas.

cuma aku tak setuju bila terlalu banyak publisiti dan yang jadi mangsa adalah keluarga kartika sendiri...

adibah:
aku juga berharap begitu ambil kesempatan atas kesusahan orang lain

azzaliena suziantie feisal said...

kimi sukee menjadii firstt...
wakakakaka

toi2..manusia...
nak uat cam ne
lumrah daah

HonEyBuNNy said...

tol ckp kimisai tu...islam agama yg mudah....allah buat yg terbaik tok umatnya...tp dri kita sendri yg tdk pndai menilai..uhuhuuh

~~~ kay ~~~ said...

dapat contact Dr Zul x...
(risau pasal Bob..)

mamai said...

azzaliena:
itulah masalah kita

honeybunny:
kita yang suka cari susah dari benda yang senang

kay:
pagi tadi ada call tapi dia tak available nanti call lagi..so far bob okay

s@yangh@sni said...

itu lah tanda akhir zaman..
orang yang dok perjuang hak wanita itu pun Islam gak..
tapi menolak hukum Islam dijalankan..
sedangkan kita nie sedang bergelut hidup penuh sengsara..
banyak sangat dosa depan mata..
yang kita dok perhati jer..