Saturday, February 23, 2013

sekian lama

setelah sekian lamanya meningalkan,
ku kira tidak akan kembali lagi
namun gerak hati menjejak ku ke sini,
sedari di sini juga ada nostalgia
bersama memori indah
biar pada kata walau tak bersua
di sini aku kenal teman dan kawan...

Friday, September 30, 2011

selamat tinggal

langkah kaki makin longlai
dengup jantung makin kencang
nafas semakin lelah
pandangan kian kelam
pendengaran kian kabur
pancaindera kian mati
kudrat ku tinggal sekerat
yang tinggal hanya semangat
maafkan aku wahai kawan
andai diri rebah sebelum ke penghujung jalan
yang tinggal teruskan berjalan
selagi matlamat belum tercapai
ku iringkan doa untuk kejayaan
bersama ucapan selamat tinggal


p/s:..jika hidup mengejar impian jangan kau mati sebelum ajal

Thursday, September 8, 2011

telan

nak ku telan takut mati
nak ku luah takut mati
nak ku simpan tak sampai hati

ada persoalan dalam diri
ada jawapan sedang dinanti
ada hati yang terluka nanti
atau
ada diri yang mati....


p/s: bila dalam situasi aku lebih suka telan kerana aku akan mati bersamanya....

Tuesday, August 9, 2011

Bila ada peluang


Kita sering marah bila ada yang mengambil kesempatan dari peluang yang ada sehingga kita rasa ia menjejaskan dan menghina kita.

kita tidak pernah nak marah bila kita sendiri membuka peluang itu pada orang lain, malah kita sendiri tak pernah terfikir untuk merebut peluang yang sememangnya hak kita...mengapa ya.

bila satu pihak nampak peluang yang terbuka dari kelalaian pihak lain atau ketidak sungguhan pihak satu lagi. maka itu bukan salah mereka tapi salah kita.


P/S: Aku selalu percaya bahawa ISLAM itu bukan untuk sesuatu kaum atau bangsa tapi ISLAM itu milik semua. dan aku selalu percaya bahawa ISLAM itu mudah cuma kita yang buatnya susah,

Monday, August 8, 2011

bazar Ramadhan

wah dah masuk hari ke 8 berpuasa untuk tahun ini..dan setakat semalam aku masih berjaya untuk tidak pergi ke pasar ramadhan, hari ini esok dan lusa masih dalam perancangan untuk mencapai objektif tidak ke pasar ramadhan..isnyaallah kalau segalanya baik aku berjaya.

Dulu-dula aku memang suka pergi pasar ramdhan dan memang saat yang dinantikan terutama masa solo la. sebab apa aku pie pasar ramadhan dulu hahahaha antara sebab utamanya

1. kat pasar ramadhan ada banyak makanan dan pilihan dengan harga yang berpatutan
2. kat pasar ramadhan peniaga-peniaganya semua baik-baik belaka, kalau last minute sure ada diskaun tak pun bagi percuma (sedekah)
3. kat pasar ramadhan peluang untuk aku jumpa kawan lama
4. kat pasar ramadhan dulu aku pernah tolong mak angkat aku berniaga
5. kat pasar ramadhan yang bestnya ada ramai awek cun nak pulak student kolej.tapi masih lagi ada sopan dan malunya
6. kat pasar ramadhan ada awek yang jual nasi ayam cun dan aku cuma dapat tengok dia setahun sekali ajer....

itu dulu la dulu zaman aku masih belum nak berapa menjadi orang, zaman aku lebih suka menjadi curang, curang pada diri sendiri la...

sekarang (cuma tahun ini sebenarnya) aku mula nak boikot pasar ramadhan, kenapa aku nak boikot hmmm aku pun tak pasti tapi ini antaranya,

1. kat pasar ramadhan masih ada banyak makanan dan pilihan tapi pada harga yang tak perpatutan.
2. kat pasar ramadhan nilai sedekah tu dah kurang pada para penianganya.(tu yang aku rasa walau tak semua )
3. kat pasar ramadhan susah dah aku nak jumpa kawan lama ( mana tak semua jenis berbuka kat hotel )
4. kat pasar ramadhan mak angkat aku pun dah tak berniaga lagi dah..(wah rindu sama dia)
5. kat pasar ramadhan masih ramai awek yang tak bestnya masih bertudung tapi masih lagi nampak gebunya...(lu pikir la sendiri)
6. Kat pasar ramadhan masih ada lagi awek jual nasi ayam tu tapi la nie dia dah tak berapa nak cun. dan yang pasti laki dia tu musuh aku dulu...

pergi pasar ramadhan nie selalunya membawa penyakit bak kata kawan aku penyakit sikit-sikit lama menjadi bukit.... mana taknya bila pie pasar ramadhan sure nak yang tu seringgit yang nie seringgit yang sini seringgit yang sana seringgit last penuh satu meja. kemudian pergi ke tong sampah akhirnya...

yang paling utama aku tak pie pasar ramadhan pasal aku rasa wife aku masak lagi sedap macam mak aku masak....so aku tak perlu nak pie pasar ramadhan.

okay that all antara alasan aku tak ke pasar ramdhan...disamping itu aku ingin menghayati makna puasa itu...sebab pada aku sekarang ini pada sesetengah orang puasa itu adalah merupakan satu pesta untuk makan...



p/s: masih rindu pada zaman kanak-kanak dulu bila mana waktu nak berbuka paling seronok bila dapat bertukar-tukar juadah dengan jiran....sekarang cuma dalam kenangan

Sunday, July 17, 2011

aku bukan melayu impian

maaf kerana aku tidak menjadi melayu sebagaimana yang kau mahukan. melayu yang hidupnya dalam tanggungan. melayu yang setiap dengur tidurnya dalam kekenyangan. melayu yang matinya dalam kebisuan.

maaf, aku bukan melayu seperti yang kebanyakan. aku melayu yang ingin mencari kebebasan. melayu yang bukan hidupnya dipenjara kemewahan, aku ingin jadi melayu yang berkata kerana kebenaran.

maafkan aku jika aku bukan melayu idaman. melayu yang hidupnya tunduk pada bangsawan, tapi aku ingin jadi melayu yang cendikiwan. malayu yang tahu menilai siapa kawan yang mana lawan. melayu yang mensyukuri nikmat Tuhan bukan berterima kasih pada kerajaan.


P/S: aku tetap melayu yang sayang bangsanya sendiri cuma aku tak mahu menjadi melayu yang tindas bangsa sendiri......kerana itu yang aku banyak belajar dari sejarah.