Friday, November 20, 2009

ke mana hilang mereka

dah lama aku tak nampak dia,kalu dulu memang hari-hari aku akan nampak dia especilly waktu tengahari dan petang bila aku balik kerja. dengan sebuah troli dia akan meronda dari giant sehingga ke area kawasan glenmarie dan shah alam. dia yang aku rasa berumur dalam lewat 20an akan bersama-sama dengan tiga orang anaknya yang aku rasa yang sulungnya berumur dalam lingkungan 6-7 tahun, sementara yang no 2 itu mungkin berumur 5 tahun. manakala yang kecil mungkin dalam setahun sentiasa dikendongnya dalam kain batik yang disilangkan di dadanya.

segala besi buruk,kotak,tin minuman alaminium dan botol plastik yang bersepah di tepi jalan akan dikutip, kemudian akan dihantar kepusat pengumpulan barang lusuh untuk di jual. setiap kali aku melihat keluarga ini aku menjadi sanggat sedih terutama pada anak-anaknya. kala anak-anak aku riang bermain di sekolah bersama rakan-rakan, mereka pula mengadaikan nyawa di tepi jalan yang sibuk mengejar tin-tin buruk dan kotak-kotak lusuh untuk dijadikan duit demi sesuap nasi.

pada satu hari,kali pertama aku dengan rasa simpati berhentikan kereta lalu aku panggil kedua orang anaknya. ku hulurkan beberapa note kepada kanak-kanak itu namun dengan rasa rendah diri mereka menolaknya. dengan alasan mak marah ambil duit dari orang lain. setelah aku aku pujuk dan nyatakan hasrat ku itu maka dia teriam juga,dengan ucapan terima kasih mereka berlari ke arah ibu mereka dan memberikan wang itu kepadanya.

lalu aku jadi sedih bila teringatkan anak-anak ku yang mewah dengan berbelanja. pantang dapat duit pasti kedai yang dituju, kalau berjalan pasti nak itu dan ini kalau tak dapat pasti merajuk. kalau ke sekolah tak dapat duit belanja juga mahu merajuk, sungguh sayang mereka tak sedar yang ada diantara mereka yang tidak berpeluang kesekolah.

pada satu hari yang lain sekali lagi aku dengan berani memberhentikan kereta kala terserempak dengan keluarga ini. kali ini aku memberanikan diri berjumpa dengan ibu muda itu dan melalui perbulan singkat kami baru ku tahu yang mereka ini berasal dari sabah dan menetap di sebuah pondok di area glenmarie. kata ibu muda itu suaminya bekerja di KFC klang sebagai operator. dia terpaska bekerja dengan memunggut barang lusuh untuk membantu suaminya. sebelum beresar aku hulurkan sedikit sumbangan kepada ibu itu dan kepada dua orang anaknya namun seperti biasa mereka menolaknya. namun setelah aku desak mereka menerimanya juga.

kini sudah hampir dua bulan aku tidak ketemu keluarga ini sejak hari itu, aku tertanya-tanya ke mana hilangnya mereka. pernah juga aku bertanya pada orang di sekiling tempat keluarga itu mencari rezeki namun mereka juga tidak tahu....


p/s: tiap kali aku terlihat keluarga ini aku terasa bertapa aku masih lagi bertuah dan harus ku bersyukur, kala aku enak bekerja dalam office yang berhawa digin namun di luar masih ada mereka yang berhujan dan berpanas mencari rezeki di celah-celah sampah. dan kala anak-anak aku seronok bersekkolah ada lagi kanak-kanak yang menggadaikan nyawa di pinggir jalan mencari sesuap nasi.

41 comments:

cinta lea ixora said...

aah.. ptt bersyukur ngan ape yg Allah dh kurniakan kat kite...
kesian jgk kalo tgk2 org cmni..

imHepPie said...

mungkin da dpt khidupan yg lebey baek kot...mintak2la...

eh pakcik balik la mlaka wekend neh bley tgk wyg aritu kn xle tgk 2012 hikhik

A.K.U.D.O said...

besar pengorbanan ibu dan isteri itu. mmg dia akan marah2 bila mau memberi kpd ank2nya. dia masih mampu katanya.
yelah..dah lama tak nampak mereka.

Koyuki said...

sedihnya

saya sanggup hidup macam tu kerana ia lebih memberi makna sebuah kehidupan. Lebih memberi pengertian

{lumut} said...

bila kita tgk mereka yang lagi merana..kita akan mula belajar utk bersyukur..=)

pakcik..saye smp airport subuh.dalam 630am....mcm mane le nak rodger pakcik.hehe

adibah said...

harap2 masa depan anak2 itu akan lebih cerah, insyaAllah

Aku Beskot™ said...

yup..
kita patot bersyukur ngan ape yg kita ade..
sessh mn pon kita..
pasti ade mereka yg lebih ssh..
rmi lg kt luar sn yg sedang gigih berusaha ntok dptkn sesuap nasi..

mier@merr said...

hmm.bersyukur la kite... :)

abgBro said...

doa dan harapan ku semoga mereka skrg sudah kaya raya...selalu berselisih dgn hang bro, tp hang tak perasan dah pasai depa dah bwk mercedes...aminn

ber_uwang said...

siapa tahu suatu hari nanti dua kanak kanak itu akan jadi seorang yang berjaya....

bias® said...

siapa kata jadi manusia lagi bagus dari jadi ikan siakap?

sI tEDI said...

harap mereka sihat2 sahaja.
jangan cakap manusia.. aku kalau tgk kucing ke anjing ke yg bersepah2 anak berana pun x sampai hati nak tgk.. :(

maiyah said...

kekadang kita rasa kita byk kekurangan tapi ada yg lebih kurang dari kita, itulah bahagian masing2

yg pasti mnguji iman kita utk mnghadapinya :)

Solehah said...

harap dorg ok ok saja..mcm x percaya kan zaman skg masih ada mcm tu..

fadzilah said...

sedih baca kisah ni..
kadang2 kita mmg tak bersyukur dgn apa yg kita ada..patut muhasabah diri.

Sulela said...

Kadang-kadang aku fikir...dengan adanya mereka2 yang tak bernasib baik ni, kita yang cukup segalanya ni akan rasa insaf sendiri...


Baik hati kau ye Mamai...

caluk@cencaluk said...

kat giant shah seksyen berapa tu mamai ? aku kdg2 teronda kat sana gak ,mana tahu terserempak leh gak bantu apa yg patut

mamai said...

lea Ixora:
tiap antara kita pasti ada kelebihan dan kekurangan

imheppie:
pakcik balik next week la pasal dah nak raya haji nie

akudo:
entah mana perginya dia

koyuki:
tapi kita dah biasa hidup senang pasti sukar untuk menempuhinya

lumut:
awal pagi kamu sampai yer okay tak apa nanti bila kamu dah ada di kampaung or ada masa datang la shah alam

adibah:
insyaallah

aku beskot:
masih ramai lagi rasanya cuma kita tak nampak sahajakan

mier:
ya seharusnya kta bersyukur

abgBro:
aku tumpang gembira kalau mereka dah bawa mercs

ber_uwang:
aku juga harap begitu

bias:
hahahahaha aku tak rela jadi ikan siakap nanti kau tangkap

sItEDI:
sebagai mausia kita mmg patut ada perasaan belas kepada makhluk lain

maiyah:
oleh itu kita tak perlu mnegeluh dengan nasib yang menimpa kita

soleha:
kita harus percaya kerana dalam zaman sekarang hidup lebih mencabar

sulela:
betul kata kamu kita harus insaf dengan diri kita...raya balik ke kl tak

caluk@cencaluk:
biasa mereka di area giant shah alam sek 13 dan glemnarie tu

Liyana said...

maybe dia dah dapat perhatian yang sewajarnya dari pihak yang berkenaan.
moga keluarga tu selamat

Fatt Chin Choy said...

hmmm
tp ramai yg x bersyukur lg ni

SCHAKEYRA said...

bersyukurlah!!

SCHAKEYRA said...

perit rasa apa yang aku lalui, ada lagi yang perit melalui hidup ni~~

enyheartsdiamond said...

alhamdulillah dengan apa yg ada...

pijah@hakuna said...

yeps. semoga kebahagiaan menyusul keluarga tu .

pakcik sangat baik ;)

J@J@ / Bini The Rock said...

Syukurrr..kita bekerja di dlm office yg ber aircond, blh melayari intenet 24/7, blh berborak2 sambil pekena kopi radix...blh ambil cuti tahun klu dah mls sangat nak kerja namun gaji ttp jalan.

Bersyukur pada apa yg ada...

mamamin said...

mamaiku : hurmm..
Allah meminjam kemewahan dan keselesaan kepada kita dan kita doakan juga mereka2 yang kurang bernasib baik itu supaya di rahmati dan di berikan kehidupan baru yang baik dan sempurna..InsyaAllah..

** SiZuKa ChAn ** said...

baiknye pakcik..

cian diorang..
sizuka pon xleh kklu tgk org cam2..
bersyukur lah atas pe yg Allah kurniakan kat kite..

sebak ble bc pe yg pakcik tls..
:(

HonEyBuNNy said...

tu la pak cik..kdg2 kita lupa ada lg insan yg lbh menderitakn...sedey la plak.....

arnamee said...

Salam :)

alhamdulillah ata kurniannyakan, tengok, dekat2 pun ALLAH bagi contoh nikmat dia, belum nikmat malaysia, negara aman,islam ,iman lagi:)

allahuakbar:)

jane said...

hmmmmmm...kdg2 dgn memerhati sesuatu yg mcm ni buatkan kita sedar diri kan pkcik..

huhuhu~~

namun, tak ramai yg tahu brsyukur

Cik Skaf said...

salam

mgkin betullah kata yg lain, mgkin mereka dah mendapat perhatian dr pihak2 tertentu, dan kehidupan mereka kini lebih baik.. Kita doakan begitu.

Richeal Phil @ Ritz ^-^ said...

selalunya jumpa budak macam ni tapi besanya terima duit sedekah kiter...jarang menolak.. tapi kiter buat ape yang termampu jeh haha

HonEyBuNNy said...

pak cik..mana keluarga tu pergi??sedeynya....uhuhuuh..tu la kita ptot bersyuku dgn rezeki allah beri pd kita kn...

~~~ kay ~~~ said...

ke mana hilang "mamai"...
kata nak berbesan...dah tengok calonnyer?
hehehe

(^_^)

patungcendana said...

:-(

zia said...

oitt..hehehe

HujanBalikKeLangit said...

sedih ar...

aloy_paradoks said...

gua pun boleh terima kalau lu nak sedekah lagi...

sharamli said...

kal0 rasa kita ssh..ad lgik yg lgik ssh....

sharamli said...

kal0 rasa kita ssh..ad lgik yg lgik ssh....

triple x malaya said...

bersyukur la ape yang telah di beri oleh nye..jgn sesekali kte lupe atas kurniaan nye...