Saturday, November 7, 2009

hujan dah turun, banjir dah kembali

sudah seminggu hujan turun setiap hari menyirami bumi malaysia, semalam dalam kereta sempat dengar berita kat sinar fm (aku orang lama) kelantan dan terengganu banjir telah kembali. lebih 2 ribu orang telah dipindahkan akibat rumah ditengelami air. maka tak lama lagi akan kedengaran berita tajuk sama banjir meragut nyawa di tv, radio mahu juga akhbar lama (tak ada permit melainkan untuk akhbar sealiran).

cerita yang sama, tragedi yang sama, amaran yang sama, bantuan yang sama, simpati yang sama, dari bencana yang sama dan semuanya sama seperti tahun-tahun yang lama...

dan metaliti kita masih sama tak belajar dari yang lama walau ceritanya sama....

kalaulah malaysia ini seperti netherland@holland@dutch@belanda dah lama kita lenyap dari peta dunia....

29 comments:

nursarah87 said...

sian kepada mangsa banjir...

si sengal mungkin said...

new new new ;)

Koyuki said...

ya..bila musim banjir tiba..musim hujan mencurah turun..ketika itulah memori lama kembali..sedih

huhu~

~~~ kay ~~~ said...

bila cuti sekolah bermula maka anak2 suka main air so ibubapa perlu ambil perhatian jgn ada anak2 yg tidak berdosa menjadi mangsa banjir...

(hujan kan rahmat ALLAH...)

(^_^)

{lumut} said...

jangan lenyapkan malayia..ku syg malaysia....hmmm

maiyah said...

kat umah sy pun banjir gak, sbb sistem peparitan tak sempurna kalo ujan lebat sgt jwbnya bleh bnjir, kalo dlu bleh main air skrg tgk je lah anak yg main :D

enyheartsdiamond said...

hujan ye td..patot nyenyak eny tdo;)

triple x malaya said...

itu maksud nye kite masih di takut yang lame...50 thn same je...

Cik Cookie said...

hujan yg turun bagaikan mutiara.

nape umh Cik Cookie xnah banjir lg ekkk?
Umh depan2 nun semua dah rs nikmat banjir.
mintak jauh ahh kang susah nak jemur bj budak2 sebab umh dah jd nursery skrg ngn penambahan org baru dari adik no5 Cik Cookie--->tiba terbagitau.

mier@merr said...

hujan yang turun bagaikan mutiara~~~

sI tEDI said...

sudah ada mangsa banjir yg terbunuh kerana mandi sungai waktu banjir..

aduhai.. hargailah nyawa anda...

ije said...

parents tak serik2 bagi kebenaran anak main air banjir. hmm.. bila dah kena, baru nak sesal.

AzuanBudakPandai said...

semoga rumah ak tak banjir hoho

Cik Cookie said...

banjir oh banjir rumah sebelah naik air eeooo...

mamai said...

nursarah:
simpati juga tapi nak buat macam mana dah kita kat tauk lama

si sengal:
aku tunggu news

koyuki:
jgn sedih nanti banjir lagi

kay:
harap ibu bapa di beri perhatian untuk peerhatikan anak-anak

dah rahmat itu akan menjadi petaka jika kita terlupa

lumut:
ya pakcik juga tak mahu ia lenyap

maiyah:
macam mana boelh tak sempurna yer kita ada 6o billion tu

eny:
hahahah lena tidur ye nyamankan

triple x malaya:
ya kita masih di tahap lama

sItEDI;
ya ada juga dengar berita tadikan hmmm sudah dijangka

cik cookie:
wah dah dapat orang baru yer...betul-betul permata yang turunkan

mier:
mutiara yang bakal membawa bencana

ije:
kita mudah lupa dah kena baru nak tegah

azuan:
rumah ki kat mana

HonEyBuNNy said...

harap2 hujan ja turun n jgn lah banjir...cian mgsa bnjr...n nti ila lak kna g tlg mgsa2 bnjr kt phg...uhuhu

Abcdeftyyhahh. said...

banjir? aduh malaysia ku..

sayu=pilu said...

musim hujan dah kunjung tiba....
kat sini pun hujan gak sejuk nyer sampai ke tulang

master teddy said...

umah sy bnjir sbb sy nangis..hehe,,

iLhAm_bEcKs said...

haaa...syukur je la kan kte ni dpat bnjir je..
kl kne puting bliung??
gmpa bumi??
nauzubillah....

Solehah said...

btl tu pakcik..bukan apa..sepaptutunya benda yang dah boleh dikatakan rutin tahunan negara kita ni diambil berat la..maknanya ada la pembaharuan dalam teknik menolong, ditolong, instead of melolong anak lemas,bapak,mak lemas..
memamng dah ajal..jawapan standard lagi..

Sulela said...

Nak buat cemana...sekarnag kat memana pun ada je bencana alamnya. Tak banjir, gempa bumi. Tak gempa bumi, kebakaran hutan lak. Tak pun tanah runtuh etc...

Tawakkal je kepada Allah...

ber_uwang said...

di MALAYA memang dah biasa sejak zaman orang putih lagi banjir ni..

abgBro said...

musim men ayaq dah tibaa...huhuu

yusuf mujahidin ™ said...

kita tk blaja dr kesilapan..

rsnya dh byk kali banjir...tiap2 tahun mesti banjir..
tk blh ke pihak berwajib amik iktibar?
bila la projek tebatan bnjir nk siap?

sian org2 kt pntai timur n utara yg tiap tahun kne pindh2...

p.s

hujan tu nikmat..

mamai said...

honey bunney:
wah ada sesiapa yang specila kat pahang tu ker

ftyyhahh:
musim monsun dah sampai dah nie

sayu=pilu:
tido sedap sejuk-sejuk nie

master teddy:
naper nanggis nanti susah nak pindah barang bila banjir

ilham:
saper nak kita salahkan tu yer

soleha:
kalau semuanya dah okay nanti tak ada pulak peluang nak celok duit bantuan hahaha

sulela:
tu kita nie selalu lupakan tawakal ya tawakal

ber_uwang:
naper tak ada tindakan atau projek mencegah banjir yer macam belanda buat tu

abgBro
musim rezeki juga tukan

bias® said...

ntah nyer? dirk kuyt pun dah lemas.

petangcondong said...

.. banjir tiap tahun ni macam di tunggu2 plak.. lebih kurang macam acara tahunan..

kalau kita ni -->>netherland@holland
@dutch@belanda dah lama kita lenyap
dari peta dunia...<<--betol3

Daun Bidara said...

banjir ni orang pantai timur dah lali dah...