Wednesday, November 4, 2009

sembang kedai mamak II

hari ini aku ikut lagi staff-staff aku bersarapan di kedai mamak yang ada surat khabar free tu. aku pie pun bukan pasal ketagih dengan roti canai mamak tu yang kuah karinya masam, tapi aku pie pasal aku sajer nak meyibukkan diri dengan staff-staff aku itu ajer. sambil tu boleh baca surat khabar free dan memahami kenapa staff aku selalu masuk lambat bila pie berehat.

kalau dah sampai kedai mamak nie tak baca surat khabar free memang la rugikan. jadi aku pun ambil la surat khabar yang melambak yang beritanya sah-sah sealiran. off course ( gaya iklan potong ) aku baca surat khabar dari belakang. rata-rata berita utama muka belakang tajuknya pasal LIVERPOOL. memandangkan pagi ini ada game antara Liverpool dengan Lyon untuk kelayakan kalah mati champion league (andai LIV kalah pagi ni sah Benitez aku pecat).

"ha macam nie la bagus baru buat kerja"..tiba-tiba one off staff aku bersuara.

"saper yang buat kerja...kenapa selama nie dia tak buat kerja ker"...aku menyampuk ingin tahu

"ya la dulu bila ada kes rasuah payah kita nak dengar mereka ambil tindakan..biasanya senyap ajer kalau ada pun cuma alasan bukti tak kukuh"..staff aku yang sorang tu menjawab dan aku faham rupanya dia merujuk kepada isu ahli exco dan pegawai politik yang ditangkap oleh SPRM kerana disyaki terlibat dengan rasuah.

"tapi kenapa hanya tangkap mereka yang melibatkan kes yang kecil ajer, macam mana dengan kes yang melibatkan rumah berharga RM24 juta, kes bawa anak bini berjalan kat oversea, kes stadium runtuh, kes masjid runtuh, kes jambatan runtuh, kes lingam bila agaknya ada tangkapan yer"...bersuara seorang lagi staff aku yang macam nampak tak puas hati.

"Oooo itu bukan rasuah la itu komisyen namanya pasal itu tak boleh tangkap"..jawab staff aku yang mula-mula tadi

"habis rasuh tu macam mana..apa beri duit kopi kat polis RM20, bagi kat pegawai pejabat daerah RM200.00 untuk cepatkan permohonan, bagi kat pegawai puspakom RM50 untuk luluskan inspection itu kira rasuah yer."..staff aku yang sorang tu masih tak puas hati.

"weh, macha kira berapa semua nie...dah lewat nie jom masuk kerja"...aku minta mamak tolong kirakan dah lama rasanya kat kedai tu.

"tak per boss hari nie saya belanja"...pinta staff aku yang mula-mula tadi

"bukan rasuah ye belanja saya nie"..kata ku

"tak boss..ikhlas..tapi besok saya nak minta cuti la boss"...jawabnya sambil tersenyum..


p/s: kau orang rasa bila bila JAIS nak tangkap pakwe dan makwe yang selalu bercumbu kat tepi tasik dan dalam kereta depan stadium tu yer...sebab isu tangkap bekas Mufti pun jadi hot topic hari nie di kedai mamak

29 comments:

Unknown said...

kat kedai mamak semua jadi hot..haha :D

Puan Ninie said...

hahahahhaa
perli nampak pak cik!!
:)

sayu=pilu said...

hahaha tergelak baca part
"bos esok saya nak minta cuti"
sempat gi tuh hehhehe

betul tuh kalo nak dating pun elok2 la cara nyer nih yg nk bergesel2 tuh pe hal yer pokcik

al-lavendari said...

ada beza antara rasuah, hadiah dan anugerah. kalau kecik - rasuah, besar sikit - hadiah, lagi besar - anugerah ! ehh ... ada beza ke ?

jebat_durhaka said...

tah la kan mamai..masyarakat kita ni da mcm muak bile dengo kes tangkapan SPRM ni pasal asyik-asyik tangkap anak ikan jek. Bile ikan besar kene tangkap terus senyap jek kes tu so mcm mana masyarakat nak pandang tinggi SPRM

Bulan Dilangit Osaka Biru said...

yes bulan first....
pandai si pekerja tu dlm memberi kiasan..

masalah sosial itu biasanya dilakukan oleh kaum kita sendiri

malu..

abgBro said...

tuduh nk wat lawak jer tuu...kan bro kan...

mamamin said...

rasuah, duit kopi, duit teh dan yang sewaktu dengannya..semua orang lakukan nya..semua orang buat, ada saja yang memberi dan menerima setiap masa.. kalau berbakul kita panggil rasuah, kalau keep the change tu kita panggil duit kopi..

bila nak abes nyer crita ni?

p/s: mamaiku! Benitez sure kene pecat pagi nanti. kekekekeke

Yuki Yusuf said...

errr..tak pandai sgt bab2 mcm ni

ehehehehehe~

yg bercumbu kat tepi tasik tu takyah la tangkap..humban ke dalam tasik terus

(wah...ganas)

Abe Long said...

heh...
mamai..tolong p beli kicap jap..nah upah sengget..

p/s : tuh pon rasuah gak ke mamai?

A.K.U.D.O said...

lunch tadi ader org belanja..
dinner pun mau minta belanja ..

beskot said...

btol tu mamai..
x tau pesal..
kes² rasuah yg ditangani hny yg kecil..
yg besar² senyap mcm tu je..
x phm btol..tak amanah namenye ni..
sape la yg bley tegakkn hal² cmni.
hmm..

sharamli said...

pakcik..nak adiah befday....
heee

en_me said...

mamak juger dapat namer.. ehehe

Maiyah said...

nape brcumbu slamba camtu, tak takut kene serbu ke, ingt mrk mmg tnggu org dtg serang kot :)

Cik Cookie said...

hurmmmm..nanti nak join kwn ahh g lepak kedai mamak.Nak tau gak hot dia mcmn.sama panas tak ngn tosei and idili

Pisey said...

diorang ingat diorang hebat la duk pertonton video percuma konon terbaik sebegitu.

aku pelik gak.
diorang takkan tak tahu kot nanti video tu Tuhan tayang balik kat 'sana' nanti.

diorang tahu kot.
nak kasi lebih glamour.

=)

mi goreng mamak satu!

bias® said...

semoga tidak hampa lagi kali ini ya?

Kay said...

hehehe
(^_^)

RE: beli dah lama simpan dlm stor - baru dpt ilham nak guna skrg.

Azuan said...

mamak jugak yg untung haha

Beruwang said...

cancel nak dating sama cik sayu takut kena tangkap dgn JAIS

Solehah said...

tah la kan..saya sokong staff no 2.yg kena tangkap kes brapa posen sangat..apa cerita si rumah ala bali lak?

mamai said...

cik epal:
tempat orang bersembag isu semasa seperti kat dewan parlimen

miez sha:
eh mana ada perli tak ada la fact ajer

sayu=pilu:
memang dah agak belanja ada makna

al-lavendari:
wah lagi jauh dan dalammaknanya tu

jebat durhaka:
itulah hakikatnya mereka ini kerja untk mengaburi mata kita yang tak buta...lama tak nampak mana pie

bulan:
bila nafsu menguasai diri nak wat camner

abgbro:
hahaha wayang bro wayang

mamamin:
abis la lepas nie kita semua kena tangkap aduh takutnya

ohhh mama biar benitez kena pecat tapi tidak sekali liverpool hehehe

koyuki:
satu cadangan yang baik tu

abe long:
itu bunga rasuh abe...kalau ada upah kawe buat kerja hehehe

akudo:
banjer pakai duit sendiri hahahaha

aku beskot:
yang nak tegakkan benda nie kita semua la nak harap dia orang susah nampaknya

sha:
boleh boleh bila tu

en_me:
mamak sekarang dah maju

maiyah:
lambat lagi kot rasanya

cik cookie:
rasanya baik jgn takut ketagih

paisey:
ohhh itu mereka baru nak belajar belakon citer biru

bias:
aku harap tidak hampa tapi layak hehehe

kay:
hrhrhr elok juga pakai dari dia buruk macam tu

azuan:
saper pandai pasti dapat untungkan

ber_uwang:
la wat pe kensel dating boleh tapi dok jauh-jauh la hehehe

soleha:
rumah ala bali tu tak mahal lagi pun tu ada komisyen tak salah

mamai said...

cik epal:
tempat orang bersembag isu semasa seperti kat dewan parlimen

miez sha:
eh mana ada perli tak ada la fact ajer

sayu=pilu:
memang dah agak belanja ada makna

al-lavendari:
wah lagi jauh dan dalammaknanya tu

jebat durhaka:
itulah hakikatnya mereka ini kerja untk mengaburi mata kita yang tak buta...lama tak nampak mana pie

bulan:
bila nafsu menguasai diri nak wat camner

abgbro:
hahaha wayang bro wayang

mamamin:
abis la lepas nie kita semua kena tangkap aduh takutnya

ohhh mama biar benitez kena pecat tapi tidak sekali liverpool hehehe

koyuki:
satu cadangan yang baik tu

abe long:
itu bunga rasuh abe...kalau ada upah kawe buat kerja hehehe

akudo:
banjer pakai duit sendiri hahahaha

aku beskot:
yang nak tegakkan benda nie kita semua la nak harap dia orang susah nampaknya

sha:
boleh boleh bila tu

en_me:
mamak sekarang dah maju

maiyah:
lambat lagi kot rasanya

cik cookie:
rasanya baik jgn takut ketagih

paisey:
ohhh itu mereka baru nak belajar belakon citer biru

bias:
aku harap tidak hampa tapi layak hehehe

kay:
hrhrhr elok juga pakai dari dia buruk macam tu

azuan:
saper pandai pasti dapat untungkan

ber_uwang:
la wat pe kensel dating boleh tapi dok jauh-jauh la hehehe

soleha:
rumah ala bali tu tak mahal lagi pun tu ada komisyen tak salah

myQza said...

tangkap jgnkan tidak jek.. kucun2 bergrak juga..

Nbl Fzr said...

gua nk jadi mufti

** SiZuKa ChAn ** said...

hi pakcik..
hihi..

tertarik lak pakcik gune ayat "of course" tu..
hihi..

tu abg sedara ipar sizuka - yg pengantin lelaki..
tu akak sedara sizuka -yg pengantin pompuan...

hik3.. :p

Anonymous said...

uncle>>>

huauahuahuahuahau...
kat kdai mamat topic yg tak hot pon blh jd hot...

muhahhahhahahah

ade jek bnde yg digorengkan sampai jdik panas...ngeh!

makcik lalu bawak sayur pon nak iumpatkan...
muhehehehehehehe

mamai said...

sItEDI:
wayang ajer tu

nabil:
alhamdulillah

siZuka Chan:
rindu kat kamu mana kamu hilang yer

miss jane:
kat sana mema ng panas pasal tak ada aircond