Wednesday, November 11, 2009

dead tree with rose



masa zaman aku sekolah dulu actually sampai kini, aku suka tengok pokok mati. malah gambar pokok mati pun aku suka tengok. sampai obsess aku pada pokok mati ini menjadi trade mark aku. setiap kali kalau ada kelas lukisan maka aku akan lukis gambar pokok mati dan dekat setiap buku aku juga pasti ada gambar pokok mati.

pernah sekali masa ketika waktu di U, pernah dia bertanya pada aku kenapa aku letak gambar pokok mati pada setiap buku aku. katanya gambar pokok mati itu melambangkan orang yang patah semanggat dan mati jiwanya. lalu aku kata tukarkan pandangan kamu pasti kamu akan ketemui sesuatu dari gambar itu. fikirkan perjalan pokok itu sebelum ianya mati. lalu dia tidak betanya lagi pada ku.



dan di waktu itu juga aku sering memberi dia sekumtum bunga rose yang belum mekar. malah aku juga sering melukis gambar bunga rose yang belum mekar di bukunya. lalu dia bertanya padaku lagi mengapa sering beri dia bunga rose yang belum mekar. kata bukankah bunga rose yang mekar lebih wangi dan berseri dan ia melambangkan kebahagiaan.



lalu ku berkata kerana cinta ku masih belum mekar dan masih belum harum. andai cinta sudah mekar maka nikmatnya hanya seketika dan harumnya hanya sementara. kerana bunga yang mekar itu akan cepat layunya.

dan pada hari itu di waktu itu dia telah menghadiahkan aku sekuntum bunga rose yang mekar dan harum tapi sayang mekarnya telah layu harumnya telah pudar.




p/s: tapi kini aku ada sepohon jasmine yang bunganya sepanjang tahun harumnya sepanjang masa...biar tak secantik rose

34 comments:

Koyuki said...

erm..samalah..kite suka pokok mati jgk..chantek

walaupun dah mati tapi masih kuat berdiri
walaupun dah mati masih teguh dan gagah

semangat yang kuat hingga mati takkan hilang

master teddy said...

waa..bez lg..bez lg..
n3 pak cik sume bez!!

Aku Beskot™ said...

best!!
kadang² bunga taik ayam pon lagi harum dr ros..
btol ke??

BuLaN iTu aKu said...

siapa jasmine tu??
isteri pakcik ye...
bertuah nya badan

mier@merr said...

sy pn suke pokok mati.. sgt teruja.. klu jumpe msti amek gmbar...

erm...
suke bunga matahari..ade sape2 nak bg tak :) ekeke

Finaz said...

cantik2..mmg cantik photo2 tuh..

~~~ kay ~~~ said...

sekuntum mawar merah sebuah puisi... lalalalaaa

aku cukup gemar dgn sepohon jasmine yg diletakkan di pintu utama teratakku - menghidunya harum hingga langit ke tujuh... seperti “jasmine tea” yang biasa diminum...hehehe

(^_^)

fadzilah said...

cantiknya bunga ros tu!
tentu harum baunya.

mamamin said...

pehhh!! mamaiku..
simbolik yang amat dalam.. :))

sayu=pilu said...

hurmmmm suka suka suka nyer...
kalo lah dapat suami mcm pokcik berbunga riang hati aku sepanjang hayat....


pokcik nak berbini muda tak mcm pokcik beruwang..ahakkzzz marah orang rumah nanti baca nih..hehehe gurau jer.. kim salam unty

abgBro said...

cantek kn pokok mati...nak2 bila disinari cahaya mentari merah di ufuk timor...perghhh

Solehah said...

ya la..bunga yang dah mekar pasti sekajap saja layu..tp rose yang belum mekar, lambat laun akan layu juga..ada sesetengah tu tak sempat pu nak mekar..

NuR said...

mendalam maksudnya..
hehe..
bunga jasmin mcm mana ye?
kimsalam kat sis..
hoo..lama tak dgr khabar budak cumel..
nanti buh la gamba dia ye bro..

mamai said...

koyuki:
wah kamu juga menghayati keindahan alam yer...hehehe setuju dengan kamu

master teddy:
terima kasih teddy

aku beskot:
ya tapi kena tambah one drop perfume

bulan:
jasmine tu pokok bunga pakcik la hehehe

mier:
betul betul memang cantik kalau kena matahari dan bulan

pakcik suka kuaci hehehehe

finaz:
terima kasih

kay:
ya harumnya meyergarkan di waktu pagi betulkan

fadzilah:
ya cantik tapi harumnya sekejap sahaja

mamamin:
terima kasih kerana memahami

sayu=pilu:
pakcik tak mampu la hahahaha...

abgbro:
kalau kena bulan lagi cantik bro hehehe

soleha:
bergantung pada siapa yang menjaga bunga tu

nur:
bunga jasmine tu yang gitu-gitu hehehe...budak cumel tu semakin nakal.

Mawar_berduri said...

pokok mati yang telah hidup bertahun2..dan melalui pelbagai liku hidup.....

Bunga rose klau dah layu pun ade duri lagi... :P

sI tEDI said...

aku sukapokok mati sbb senang lukis..

hik hik hik.. x payah nak lukis2 dauh ke buah ke..

rose belum mekar pun senang lukis... ekekek..

betul tak?

:P

maiyah said...

sy pun cam pokok mti tp mmg tak cantik pun cuma bagai pokok gak, kaku dan layu tapi ttp ada disitu :)

adibah said...

bukankah pokok mati itu menggambarkan jiwa yang melankolik? aku suka ros biru.

Rozita said...

moga kamu terus setia pada wangi nya jasmine
& jgn terpesona pada cantiknya bunga rose :)

Precious said...

Eh pelik. Akupun sama. Aku suka amik gambar pokok yang tinggal tulang jer, tak de daun.

ber_uwang said...

syukur jasmine sentiasa mekar di hati..

patungcendana said...

amboi...background muzik...tak tahan.....

bias® said...

bunga plastic lah senang. tak layu.

enyheartsdiamond said...

romantiknya uncle ney... <3

mamai said...

mamar berduri:
bunga rose yang telah mati durinya lagi berbisa...

sItEDI:
kau memang pandai hahahahahaha

maiyah:
jgn begitu kawan kamu masih sebatang pokok yang berbakti

adibah:
melankolik aku dah jadi frasa...
ros biru aku belum buat collection lagi

rozita;
issyaallah aku akan setia pada jasmine

precious:
unikkan gambar yang macam itu

ber_uwang:
ya senang nak jaga tak perlua belanja yang besar seperti rose

patung cendana:
hahahaha aku masih raja cintakan

bias:
good idea tak perlu jaga nak siram air atau baja...taka ada bau letak ajer perfume

J@J@ / Bini The Rock said...

betul tuh!
bunga yg telah mekar & mewangi hanya sementara shj keindahannya...

x)

tapi bunga dari ceti lagi menyakitkan hati kan??
huhuhu!!

PEJUANG KESENIAN EXTREME said...

tak tau bagi anda

tapi bagi aku gambar ni berseni..

Naz said...

aku suka dng kehalusan jiwa dan jangkauan pandangan ko terhadap sesuatu subjek. membuatkan aku mengalami anjakan paradigma... aku juga suka keunikan pokok mati... :)

cik EPAL said...

tak pernah dapat bunga rose...bila pokcik nak bagi saya??? :D

mamai said...

eny:
nanti antar pak we tranining ngan uncle hehehe

jaja:
bunga ceti itu bawa mati la jawabnya

pejuang kesenian:
seni yang dinilai pada mata orang yang berseni seperti kamu...memang halus pandangan kamu

naz:
boleh bua club nie hehehehe

cik epal:
bagi address nanto pokcik antat bunga

Naz said...

bolehh.. no hal beb!! ;)

syaf said...

boley tahan blog ni...anyway jom layan blog aku... 4 sure x nyesal..
kalu nk hilangkan rase tensyen @ bosan amatlah sesuai..blog yg lain dri yg lain.. slamat membace..

http://daniel-syaf7788.blogspot.com/

** SiZuKa ChAn ** said...

wahhh~~

sgt cest ayat2 pakcik..
cuke2

^_^

Sulela said...

Pokok mati ye...

Selalu bila aku tengok pokok mati, aku rasa macam nak marah. Sebagai contoh...pokok cili, pokok nanas, pokok bayam, pokok jagung...adehhhh...terasa sia-sianya usaha aku nak bagi ianya hidup...ekekeke.

Kewangian rose tu memang sementara tapi benda yang sementara tu la yang selalu terlekat kat kepala lalu menusuk ke hati...hehehe. Akan selalu pula diingat-ingati. Macam perangai orang la... benda yang selalu ada kat depan mata, yang senang nak dapat tu kureng sikit dihargai sebab benda tu ada selalu. Eh...aku dah melalut lak...hehehe...

Tapi bila tengok pokok besar yang dah mati...hmmmm...sentimental tu. Buleh buat puisi...