Thursday, November 12, 2009

belum sampai seruan betul ke

peristiwa di kompleks tabung haji beberapa tahun yang lalu sewaktu aku menghantar abah ke sana untuk dia pergi menunaikan tanggungjwab yang ke empat itu. aku terdengar perbualan abah aku dengan seorang pakcik yang juga menghantar one of saudaranya untuk ke sana. perbualan yang aku ringkaskan di sini.

"untung pakcik sebab dah dapat pergi sana, dah sampai seruan tu...saya nie tak tahu lagi bila nak merasa mungkin seruan belum sampai lagi kot"...pakcik tu berkata pada abah aku

"alhamdulillah, rezeki dah ada dapat la pergi lagi pun anak-anak yang bantu...bukan pasal sudah sampai seruan. tapi sebenarnya seruan tu sudah lama ada sejak kita mengucap dua kalimah syahada sejak kita pecaya pada rukun islam, sejak kita percaya pada rukun iman dan seruan itu telah ada lama"...jawab abah aku pada pakcik itu.

"sebenarnya tidak elok kita kata yang seruan itu belum sampai lagi seolah-olah kita menidakkan rukun islam itu..seelok-eloknya katakan sahaja rezeki belum ada kerana itu lebih baik"...sambung abah pada pakcik itu lagi.

lalu aku berfikir sekejap, ada logiknya juga apa yang abah aku katakan itu...tapi mungkin kita sudah terbawa dengan kebiasaan......

pernah juga terfikir bila kita ini dikatakan islam....sewaktu kita mengucap dua kalimah syahadah atau bila kita dilahirkan.....




p/s: oh ya belum sampai jodoh atau belum sampai seru atau belum ada rezeki untuk berkhawin yang mana satu yer...

37 comments:

sI tEDI said...

ye! aku akan selalu jawab..
'Belum bertemu jodoh'.

seru tu dah selalu ada.. jodoh belum bertemu.

macam mana tu pakcik??
ha ha ha

Mario said...

betul...betul....betul....

Mario said...

betul...betul...betulll
you'll never walk alone bro...

NuR said...

belum ada rezeki...
bro, kat agensi ada calon2?

jane said...

pakcik mamai...

marah kite lagik ker????
ekekekekekek...larixxxxxxxxxx

muahahahhaahahah

p/s :

sebenarnya org kita tak ramai hayati sbnrnya fadilat haji ni..
kdg2..mereka hanaya fikir waktu yg sesuai nk pi haji adalah waktu tua..sdgkan waktu muda masa sihat segar bugar tak diendahkan waktu yg sedia lapang tuh..

dah tua baru nak pikir pergi sana...

ni kite ckp scara umum pkcik slaku mnusia yg mmrhati senario masyarakat kite...

lagi satu..sampai seru???
statement yg aku kurg stuju juge pkcik...ntahlah...

kdg2..ade eloknya kita ckp 'blum ade rezki' ataupun 'blum takdir saya hendak ke sana' atau 'insyaAllah, saya pasti akan ke sana jika didizinkannya'

bukankah itu lbih manis ...

takkah terasa kurangnya sentimen kite pd ibadat haji trsebut jika hanya mngatakan belum smpi seru?

tepuk dada tny iman..

skdr pndpt budak hingusan;)

muahahahahah...
hope pkcik dah tak marah ngan entry sengal ku...wahaahhahha

larikkkkkkkkkkkk

abgBro said...

gua blom cukup syarat lagiii...pitih tak dok...huhu

J@J@ / Bini The Rock said...

Aku pilih yg nih:
"Belom ada jodoh...."

tp betol la kan kata abah tu..patotnya 'Belom ada rezeki nak pergi Haji'..bukannya 'belom sampai seru'...

**mmm...aku pon teringin sangat2 nak pergi time masih kuat ni...

mamamin said...

mamaiku:

1. Cakap berlapik terkadang menyalahi hukum

2. I was born as a Muslim <<--jawapan nye ada pada anda

3. Jodoh, rezki , seru adalah kerja Allah swt.. :))

sayu=pilu said...

erm betul gak kan...

tapi kita lahir2 dah Islam sebab keturunan..erk tak tau la tok ka salah pernah denga org ckp cm tu...

kdg2 guna belum ada rezeki
kdg2 guna lum smpai seru
kdg2 guna lum ada jodoh
kdg2 lum tiba waktu

senang2 ckp jer tak nak kawin gi sekarang...lum tiba masa nya

BuLaN iTu aKu said...

bulan pun selalu cakap..
biar takdir tentu kan

Finaz said...

setuju2 semua yg abah mamai kata tuh.. sgt betul!

mamai said...

sItEDI:
itu pakcik terkedu ajer....

mario:
ya I will navel walk alone

nur:
hehehe calon ramai tapi nak cari yang sesuai tu susah la hahahaha

jane:
pakcik marah nie....bf pun tak ada mood tadi tau hahahaha

abgBro:
ada sesiapa nak sponsor tak bro hahaha ambo takut kena siasat SPRM

jaja:
tapi kau ada cahaya matakan hehehehe

mamamin:
born as muslim tapi islam........tapi untuk menjadi islam itu perlu mengucap dua kalimah syahadah dulukan....


sayu=pilu.
islam keturunan macam tu ker by genenitic..nanti pakcik fikirkan

bulan:
tapi kita tak boleh berserah pada takdir tanpa usaha juga bukan...

finaz:
terima kasih kerana setuju

A.K.U.D.O said...

nama tercicir masa buka akaun TH bulan lepas ya.....

joegrimjow said...

yeahh
liverpool
yeahhh

mEiZ SHA said...

hehehhe
yg penting jodoh tu ada
pasangan tu je x ketemu lg..;D

kalau pak cik g Tabung Haji lg da sgt dekat ngan umah ninie..;p

buka tingkap bilik je da nampak khemah tau
:)

mamai said...

akudo:
itu sabotaj namanya...

joegrimjow:
biar kalah satu game jgn draw banyak game hahaha

miez sha:
nanti kalau pakcik pergi sana lagi pakcik roger kamu boleh makan kat kelana seafood kan kan kan

Anonymous said...

Aslmualaikum bro..

entry ni terbaik!

=)

Liyana said...

eh, rukun haji rukun ke lima kan...

pergi haji bukan sebab sampai seru, tapi kan kewajipan umat islam apabila mampu..istlah seru2 ni xde...

bias® said...

belum ada makwe.

~~~ kay ~~~ said...

mamai...
"oleh itu, aku MENYERU kekawan supaya segera mendaftar untuk menunaikan haji semasa kita masih sihat dan kuat. DAFTARLAH HAJI DAHULU kemudian barulah daftar mengundi, daftar untuk persiapan ke akhirat perlu diutamakan!"

rezeki ade di mana2 kalau kita usaha lebih sikit kan...
(^_^)

Solehah said...

belum sampai masanya..hehe..

** SiZuKa ChAn ** said...

aaaaa.....
pakcik wat sizuka rindu kat mak n ayah sizuka..
dorang g haji sekarang ni
:(

AzuanBudakPandai said...

aku tak jawab sebab takde orang tanya pon haha

cahayachenta said...

kalo psal jodoh..

sy belum bertemu jodoh

seru tu hari2 sy dapat..

pakcik ada calon???

kalo ada kenalkan dgn sy dlu sebelum kenalkan dgn tedi...

mier@merr said...

seru da lama smpai..ekeke....

blom ade rzki lg... anta mak ayah g dlu thn lps.... hihi :)

adibah said...

aku rasa
sang raja cinta
mesti terrer
jadi matchmaker


ada brani??

Daun Bidara said...

langkah pertama,
buka account tabung haji

langkah kedua,
bila duit cecah rm 1300 boleh daftar haji,simpan saja tak daftar tak jadi.

langkah ketiga,
belajar tentang haji

langkah seterusnya akan datang sendiri.....

ini dia baru dikatakan seruan haji...

...a journey of thousand miles starts with one step...

mamai said...

liyana:
ya betul yang ke empat tu menunaikan zakat....kamu org pertama yang perasaan akan kesilapan itu...

bias:
tipu lalu anga malam tu saper hahaha

kay:
satu seruan yang baik

soleha:
bila agaknya masa itu akan sampai

sizuka:
doakan mereka agar dapat menjalani ibadah dengan tenang dan sentiasa di beri kesihatan yang baik

azuan:
kalau jawab bial tak ada orang tanya ha maknanya hehehehe

cahaya chenta:
pakcik niekan agensi cari calon hehe nanti pakcik tolong tilikan

mier:
bagus-bagus kita lepaskan mereka dulu...masa kita akan tiba juga

adibah:
boleh sajer tapi kamu kena ikut caranya hahahaha

daun bidara:
itu adalah langkah bagi menyahut seruan haji...ya satu permulaan yag baik

mamai said...

liyana:
ya betul yang ke empat tu menunaikan zakat....kamu org pertama yang perasaan akan kesilapan itu...

bias:
tipu lalu anga malam tu saper hahaha

kay:
satu seruan yang baik

soleha:
bila agaknya masa itu akan sampai

sizuka:
doakan mereka agar dapat menjalani ibadah dengan tenang dan sentiasa di beri kesihatan yang baik

azuan:
kalau jawab bial tak ada orang tanya ha maknanya hehehehe

cahaya chenta:
pakcik niekan agensi cari calon hehe nanti pakcik tolong tilikan

mier:
bagus-bagus kita lepaskan mereka dulu...masa kita akan tiba juga

adibah:
boleh sajer tapi kamu kena ikut caranya hahahaha

daun bidara:
itu adalah langkah bagi menyahut seruan haji...ya satu permulaan yag baik

cinta lea ixora said...

belum jumpe jodoh paling betol.. huhu

anaklaut said...

salam....bro mamai,


setuju ngan kata-kata bro...rezeki lum ada..insyallah bila ada rezeki nanti kita semua mahu pergi ke sana.:)

Nabil Fizri said...

betol kot

Mawar_berduri said...

tol tu kadang2 orang jawab ikot kebiasaan...dah terbiase dngn jawapan "blum sampai seru" tp hakikatnya cam lain.

hihi...adeh..susah nak jawab ni...rezeki tu ade tapi rasenya blom CUKUP rezeki kot ...

Sulela said...

Aku penah dengar dalam ceramah agama...sama macam yang abah kau kata tu. Tak baik sebut 'belum sampai seruan'. Katakan aje belum ada rezeki...

HonEyBuNNy said...

pak cik..ila datang...hiihih..tol tu..ila setuju...lom ada jdoh lg......nak wat cmna kn..berdoa ja la yg termmpu...

mamai said...

lea ixora:
betul betu betul

anak laut:
kita kumpul duit dari sekaranglah yer

nabil:
mungkin kot

mawar berduri:
kena usaha lagi agar dapat tambah rezekikan

sulela:
ya aku setuju juga...

honeyBunny:
selamat datang...tapi kena usaha juga cari jodoh tu tak boleh tunggu ajer tau

DilOt said...

betul tu..cakap je la belum ada rezeki..rasanya tu lebih baik...

salam singgah dari dilot...=)