Tuesday, November 10, 2009

1Perempuan yang....

ada 1Perempuan yang minta tarafnya sama dengan lelaki, berdiri sama tinggi duduk sama rendah. lalu dengan suka hati diperkenankan permintaanya itu agar tidak dikata diskriminasi. alangkah sukanya hati 1Perempuan itu tidak terkata dengan bangga berkata akulah yang bijaksana. pandainya sampai tak boleh dengar kata, tapi 1lelaki tu kata tak mengagap kita tengokkan sahaja.

hari ini 1Perempuan gelabah tak tentu hala, segala kebijaksanaan sudah jadi bebal belaka. hari ini 1Perempuan susah hati bila berdiri tak sama tinggi bila duduk tak jejak kaki . tapi harus hormat pada 1Perempuan ini akalnya tak mati hatinya penuh dengki lalu katanya 1lelaki mesti mati. sayang seribu kali sayang 1Perempuan tak tidak cukup bijak menghapus bukti padahnya menjerat diri.

hari ini 1Perempuan diadili hukuman telah sedia menanti,1Lelaki itu ambil cuti tak sampai hati nak lihat 1Perempuan berlalu pergi. sudah puas 1lelaki itu menasihati tapi tidak diambil peduli. 1perempuan tak guna kau bersedih lagi segala ego memakan diri. lain kali kalau tak pandai belajarlah lagi tak rugi, walau kamu lulusan luar negeri.


p/s: kadangkala ilmu yang kita rasa cukup tinggi ada kekurangannya, nak makan nasi tak perlu sains dan teknologi...........duduk rumah hari ini terasa sunyi.

29 comments:

ber_uwang said...

entah la.. perempuan memang rajin belajar sehingga sampai ke mana pun tapi jarang menggunakan kebijaksanaan dalam membuat keputusan.

AzuanBudakPandai said...

betul2!! dari dulu lagi manuisa dah makan nasi huhu

NuR said...

lama tak singgah..
huhu..
ilmu tak dpt diukur dgn jauh,jaraknya nama tmpt pengajian...
pengalaman yg mendewasakan

adakah 1lelaki tu ialah bro?
hehe..
nape dok rumah?
tak sihat ke bro?

sharamli said...

sem0ga sy bkn 1perempuan itu

{lumut} said...

perempuan terlalu beremosi..
itu hakikat..

aku sekolah pondok.
aku tak nak jadi 1 perempuan itu..

saye sekolah pondok ye pakcik.
jgn membeza2 kan..
jgnlah..uhuk

neway best entry ni

maiyah said...

mmg tak guna ego ni, pasti akan buat hdp celaru :)

~~~ kay ~~~ said...

kejadian perempuan adalah lemah kerana dijadikan dari tulang rusuk yg bengkok. Ini menyebabkan ada kalanya ia sukar dibentuk kecuali dengan hikmah dan kebijaksanaan yg tinggi oleh lelaki yg dapat membimbingnya ke arah kebaikan.

(^_^)

si sengal mungkin said...

perempuan = ego...
huhu

mamai said...

ber_uwang:
itulah hakikat kejadianaya..sudah di nasihat tapi tak dengar juga

azuan:
makan nasi pakai tanggan or chopstick sama tak heheheh

nur:
cikgu sibuk hehehehe cikgu memang bijak...1lelaki tu org yang cuti tukot hehehe

sha:
dont worry bukan kamu

lumut:
pakcik juga sekolah pondok hehehe belajar tak tinggi mana yang tinggi sekolah ajer.

lelaki dan perempuan seharusnya saling belajar dan mempelajari

maiyah:
ya aku setuju sebab perkara dah berlaku

kay:
dah puas di bagi tahu tapi tak nak ambil tahu susah begitu

mamamin said...

mamakiku:

walaupun sekolah x tinggi, tapi dpt makan nasi sampai hari ini..

1perempuan dan 1lelaki <<--take and give ok.. memasing tetap ada kelebihan dan x kurang juga kekurangan..

p/s: Natrah di IB, dah dpt tiket..

Liyana said...

saya xsuka perempuan berjawatan tinggi..
sactually, mmg nak wat entry sal pompuan jawatan tinggi ni..tp nanti2 lah..tunggu masa

mier@merr said...

ilmu...
xkan habis d cari..
makin di cari.. makin rs byk yg perlu d gali...

xperlu menongkat langit...
xkesahla 1laki @ 1perempuan....
setinggi mana pon blaja..
tp klu xpandai nak gunakan hati dan akal...xguna gk...

oi..ape lak yg daku bebelkn ni..hehe

Koyuki said...

erm,
perempuan
complicated
serabut
serabai
tp pada masa yang sama bleh menjadi seorang ibu

kat situ kekuatan perempuan yang satu

mamai said...

si sengal:
tak semua ada yang baik hati sebab tu dikata 1Perempuan sahaja

mamamin:
betul tu kena give and take tapi kalau dah tak dengar nasihat tu tak boleh nak tolong dah

liyana:
tak salah berjawatan tinggi tapi kena pandai sesuaikan diri

mier:
bila kita makin pandai maka terasa kita semakin bodoh sebenarnya

kalau tak pandai guna akal memang tak bermakna belajar tinggi

anaklaut said...

salam...bro mamai,

ditujukan pada perempuan mana ni bro?

dalam diri manusia pasti ada sifat2 mcm tu..gunakanlah segala kebijaksanaan dalam membuat sebarang pertimbangan..

moga allah swt memberkati bro..:)

sI tEDI said...

ini cerita apa ni pakcik mamai?

ko cuti ke? bob sihat?

nursarah87 said...

lelaki adalah lelaki..perempuan adalah perempuan..


Allah maha adil..

apa lg yg manusia asyik nakkan persamaan..

mmg tak faham!

mamai said...

koyuki:
betul tapi 1perempuan itu bukan berfikiran begitu

anak laut:
sedikit kisah dari tempat kerja...tak ditujukan pada sesiapa kecuali 1Perempuan itu

sItEDI:
cerita dari sedikit pengalaman..aku cuti sebab tak sampai hati..

bob sehat nakmandikan dia nie

nursarah:
kerana mereka tak puashati dengan kelebihan yang mereka ada

HonEyBuNNy said...

adoii pak cik..hot neh topik neh..yala...allah kn jdkn paun tu beremosi..tu la kdg2 byk ckit songehnya..uhuhu...kdg2 apa yg d pk terpngaruh dgn emosinya..uhuhu

patungcendana said...

nasib baik bukan aku....hehehe

kawie2020 said...

lelaki dan perempuan memang berbeza.. masing2 ade kelebihan dan kekurangan.. tapi apa yg aku pasti... aku adalah pecinta wanita... hahahaha...

bias® said...

kahwin lah. tak lah sunyi sangat. oops!

BuLaN iTu aKu said...

perempuan kadang2 buat keputusan guna emosi

abgBro said...

bro perempuan perlu dibelai disygi...huhuu

sayu=pilu said...

hurm terpukul dengan kata2 pokcik... apa2 pun 1perempuan kena ingat lelaki adalah pemimpin @ ketua... so ikut lah itu...

~~~ kay ~~~ said...

mamai,
tuh makna nyer bodoh sombong...
sesusah sgt suruh dia berhenti jadi org leh...
hehehe
(^_^)

Daun Bidara said...

mamai,
tulis la cite siri pula ana tak reti nak komen puisi

mamai said...

honeyBunney:
pakcik dah agak dah tapi jgn emosi pasal pakcik merujuk pada satu perempuan sahaja. yang tak dengar kata

patungcendana:
kau best...hehehehe

kawie2020:
aku juga pencinta wanita hehehehe

bias:
nak kena dapat kelulusan lagi satu hahaha

bulan:
itulah yang silap

abgBro:
bukan tak nak belai takut nanti dia charge aku sexsual arresment plak

sayu=pilu:
jgn macam tu bukan pakcik maksudkan semua cuma 1Perempuan ajer

kay:
tak sampai hati nak cakap macam tu kat dia tapi aku harap dia belajar dari kesilapan

daun bidara:
ngah tunggu idea dan mood sampai nie

yusuf mujahidin ™ said...

Aslmualaikum bro..

org umah keje ke? hehehe