Wednesday, October 14, 2009

bob the servivor

genap dua minggu sudah rasanya bob berada di rumah sejak balik dari klinik kerana kemalangan tempoh hari dulu.



ini masa bob semasa baru balik dari klinik dia tak nak masuk rumah cuma nak baring kat laman. puas panggil dia cuma pandang ajer dan masa tu dia hanya boleh bangun separuh badan ajer.

nampaknya bob semakin cergas sekarang berbanding dua minggu lalu, cuma masih perlu banyak berehat. Bob sudah boleh berjalan seperti biasa walau agak lambat berbanding dulu. bob lambat sebab dia kena kerap berhenti dan berehat untuk mnegambil nafas semula. cuma sekarang ada improvement dia dah boleh berjalan jauh dan boleh naik dan turun tangga seperti biasa cuma lepas tu dia akan tercungap-cungap macam orang tak cukup nafas.

masa lepas kemalangan hari tu bob tak boleh berjalan cuma mengesot dan berbaring sahaja. nak makan pun aku terpaksa suapkan sebab dia tak boleh nak duduk betul. tapi sekarang dah okay bob dah boleh duduk normal. malah dia dah pandai minta makan dari aku,



cuma aku tak boleh bagi bob makan banyak sangat takut nanti dia susah nak bernafas sebab usus dia akan mengembang dan menyebabkan paru-paru dia tersekat dan menyukarkan dia bernafas.



kalu tengok betul-betul perut bob nampak kempiskan tapi bahagian dada dia nampak desar dan buncit. ini kerana semua usus bob sudah berada di bahagian dada yang juga menempatkan paru-paru dan jantung dia. so kalau terlalu banyak makan ini membahayakan diri bob.

sekarang bob ada patang larang antaranya:

1. bob tak di benarkan tidur di luar pada waktu malam takut dia bergaduh dengan kucing lain. maklum la walau dia jantan tapi dia sekarang nie tenggah lemah.

2. bob tak boleh berlari dan melompat dan juga terlalu aktif macam julie ( adik beradik bob ). nanti dia akan cepat penat dan takut kecederaan dalamnya berulang.

3. bob tak boleh makan banyak-banyak nanti gemuk susah

4. bob kena selalu di belai sebab mama dia tak layan dia dah. mungkin bob lain daripada adik beradik.

5. bob tidak di benarkan berada dekat dengan kereta. malah dia pun dah truma dengar bunyi kereta.

walau apa pun aku lega sebab tak buat operation untuk bob kerana ketidakpastian itu. cuma tenggah dok fikir macam mana nak buat usus bob kembali ketemapt normal. minggu nie nak bawa bob ke klinik untuk rawatan susulan ubat dia pun dah habis.

p/s: lega juga pasal bob sudah mula mencium ketiak aku seperti dulu hahahaha geli wehhhh.....serius ketiak aku tak ada bulu dan lebih putih dari dalam iklan yang takut angkat tangan tu tak caya tanya wife aku hahahaha...

40 comments:

ubaidillah alqasam said...

alhamdulillah... tapi an nasib baik bob kucing jantan.. kalo x mahu perang besar dengan istri abang.. siap cium ketiak2 lagi..hahaha

sI tEDI said...

Alhamdulillah... Bob Boleh..
InsyaAllah.. ada perkembangan positif tu dah cukup baik.. berbanding dr mula2 dia kemalangan.

terima kasih mamai. sebab ko tak putus asa bagi Bob sembuh seperti sedoakala...

Love Bob!!

{lumut} said...

bagus.jarang nak jmpe manusia mcm pakcik ni.jage bib mcm bini da.

die x kene operate ke pakcik?

nursarah87 said...

haha, benci giler iklan angkat tangan show ketiak tue..


sian bob..

moga dia baik2 aja disamping tuannya..

DaliaLiyana said...

lepas ni komfem bob tu FENGSAN bro...jgn r bg dia cium ketiak..kang sewel lak otak dia...hahahaa...

Fia Batrisya said...

Chumelll nyer si bob neyh..
hmmmm cm opel..
huwaaaaaa..opel dah x der..

jage la si bob ni leklok k bro!~

:)

mamai said...

ubaidillah:
kalau bob betina mau dia dan bro tido kat luar hahaha

sItEDI:
rasanya memang dia dah bertambah kuat cuma kena beri lebih perhatian

lumut:
mula-mula tu nak juga operate tapi atas nasihat doktor tak jadi. tunggu dia sembuh betul2 baru check lagi sekali

nursarah:
pakcik juga tak suka tengok iklan tu hahaha..

daliya:
bukan bro yang nak bagi tapi dia yang cari hahahaha kalau dia pengsan kena buat CPR

mawar_berduri said...

ciannya dia ...Semoga bob cepat sembuh seperti sediakala.... kesian dia pergerakan pon terbatas ... =(

J@J@ / Bini The Rock said...

Bob dah balikkk...bob dah balikk!!

yeayyy!!
alhmadulillah...

Pengorbanan tuannye tidak sia2 selama ni bob!

jangan lupa jemput aku klu bob nak kawin nnt ye..

xD

Aku Beskot™ said...

ape tips kasi ketiak putih ye??
haha..

nice bob..
berpantang maut sblm ajal..
jgn menyerah k..

arnamee said...

Salam..

Alhamdulillah bob dah sihat sikit.
jangan nakal2 lagi ye, bob.
alolo, tomeynyer dier..
ade baye dier di umah Anem nie,
ne taw leh kenai2, berbesan kite.
eheks.Penyayang mamai neh.;)

p/s: terima kasih krn sudi follow blog anem ea.;)

fadzilah said...

rasa seronok sgt bob dah ok...rasa cam nak jumpa dia je...hehehe

p/s kelakar betul la citer yg part akhir tu..bob tu dah mcm ketagih pulak nak cium ketiak pakcik ammai ye..hahahah

Solehah said...

isk2 pak cik..haha..
psal bob tu nampak dia makin sihat, cuma kesian kan perubahan mendadak pada badan dia..hopefully semua will b better la kan..

suhaila-ab said...

Bro...ikut pengalaman aku yg menjadi babysitter kucing ni selama 30 tahun lebih...sekiranya kucing sakit (demam, patah, lemah semangat, cirit birit, luka, dan sebagainya yg kritikal) pastikan pegi jumpa doktor dulu...dan bila tak baik jugak...amalkan petua ini...(utk tuan kucing)...
1. Pakai baju dan seluar yg lengkap
2. Pakai selipar dan kasut
3. Start enjin kete/motor ataupun berjalan kaki
4. Pergi ke kedai kelapa...atau coconut shake stall
5. Beli air kelapa muda
6. Balik kerumah..taruk lam bekas
7. Bagi kucing yg sakit itu minum...
8. Pastikan air kelapa tidak dicampur sebarang pewarna atau gula..sebab kucing tidak tau rasa..
9. Kalau dia tak minum...ambil sudu kecik..paksa dia minum walau pun 3 teguk..
10. Mulakan dengan niat yg baik dan bismillah....insyaAllah...dia akan berlari dengan riang selepas 1 hari...

suhaila-ab said...

Bro...ikut pengalaman aku yg menjadi babysitter kucing ni selama 30 tahun lebih...sekiranya kucing sakit (demam, patah, lemah semangat, cirit birit, luka, dan sebagainya yg kritikal) pastikan pegi jumpa doktor dulu...dan bila tak baik jugak...amalkan petua ini...(utk tuan kucing)...
1. Pakai baju dan seluar yg lengkap
2. Pakai selipar dan kasut
3. Start enjin kete/motor ataupun berjalan kaki
4. Pergi ke kedai kelapa...atau coconut shake stall
5. Beli air kelapa muda
6. Balik kerumah..taruk lam bekas
7. Bagi kucing yg sakit itu minum...
8. Pastikan air kelapa tidak dicampur sebarang pewarna atau gula..sebab kucing tidak tau rasa..
9. Kalau dia tak minum...ambil sudu kecik..paksa dia minum walau pun 3 teguk..
10. Mulakan dengan niat yg baik dan bismillah....insyaAllah...dia akan berlari dengan riang selepas 1 hari...
Bro..kalau mujarab..ko add ym aku..aku nak tau pasal BOB ko tu dengan lebih lanjut..macamana nak jadikan dia gemok gedempol macam ajuanik aku...bro dah tgk anak dara aku tu?..http://ajuanik.blogspot.com

mamamin said...

mamai : sayang kucing ikut nabi.. gud2.. senang2 bob boleh dtg umah mamamin main dengan yahoo & google

A.K.U.D.O said...

lu jgn lebih2 pasal bob dan ketiak lu arrr..

Raihan said...

wahhhh.. bob hebat... haa pakcik lepas ni undur keta perhati dlu bawah keta ada kucing ke tak... hehe~~

sy pn mcm pkcik ngan sarah gak.. mnyampah giler la iklan tu.. tak logik...

BuLaN iTu aKu said...

bangga dengan kamu..
amat mencintai haiwan kesayangan nabi ni

Ftyyhahh said...

haha. bahagian P/S sgt melucukan. hehe.
bob eh, igt debab. hehe.

salam :)

mamai said...

mawar berduri:
nak wat camner nak kena jaga dia betul-betul la nie

jaja:
hehehe dah ada calon ker untuk bob

aku beskot:
letak bedak hahaha

arnamee:
wah nak berbesan ker boleh juga tu bob nie manjer cikit

fadzilah:
nanti kalau ada kesempatan pakcik bawa bob jalan2 pulak yer hehehe masa tu boleh jumpa...

tapi bob memang suka cium ketiak

soleha:
semoga dia okay seperti sediakala

suhaila:
terima kasih atas tip itu akan aku cuba tapi penant juga kerjanya tu

mamamin:
bob nie pemalu sikit hehhehe nanti google dan yahoo boring

akudo:
apahal bior la dia cium dah orang lain tak nak cium hahahaha

raihan:
pakcik dah fobia sekarnag setiap kali masuk keta kena tengok bawah depan dan belakang dulu make sure dia tak ada baru undur.

ya pakcik memang meyampah dengan iklan tu...

bulan:
tapi ada orang takut dengan kucing nie

enyheartsdiamond said...

comel la pix bob dr pandangan atas;)

Koyuki said...

ala..siannye

semoga cpt sembuh mcm dulu!!

p:S Ingat bob the builder td..hehe

NuR said...

oh.. penyayang tul bro nih.. kalo nur gi umah bro sure lari nmpk bob.. cian saya si penakut kucing.. hukhuk!

Manusia said...

wah bagus la..
kucing rumah aku just beri makan je haha

azzaliena suziantie said...

gud2...
bob dah balik
huhu...

eee...
cium lah ketiak isteri pak cik lah..huhu

cookie devine said...

serious at 1st Cik Cookie xyakin dia leh survive.go bob go...

sharamli said...

asal b0b xm0ntel p0n...hu3..tp c0mel..
byk lak pantang larangnya erk...

miera a.k.a merr said...

alala...tomeinye...
caiyuk bob~!!

>> sy pon mencik iklan tu pakcik...

eliza said...

whoaa comel kucing..

maiyah said...

bleh ler jodohkan bob ngan puteh sy :D

mamai said...

ftyyhahhh:
bob tak boleh debab sangay nanti dia sakit

eny:
sebab bob susah nak ambil dari depan dia mesti nak cium phine tu

koyuki:
bob the builder hehehe pakcik suka lagu tu

nur:
sama la macam wife dananak-anak pakcik semua takut kucing

manusia:
beri makan juga tapi kena jaga juga tak nanti dia sakit susah

azzaliena:
wife pakcik tak mau hahaha

cookie devine:
pada mulanya aku juga rasa begitu

sha:
lama tak nampak kamu mana ilang..bob tak boleh montel-montel nanti dia tak boleh bernafas

miera:
hahaha ingat pakcik ajer yang tak suka dengan iklan tu

eiza:
tapi ia tak sihat

chipsmore said...

wwww..geli je ciom tiak..haha :D

SuFy said...

hehehe...comelnya...kim slm kat kucing yg bernama 'Bob' tu yeee..hik2

Rozita said...

comelnya bob..sian ek..kena langgar
mujur umurnya panjang lagi..
tunjuk ler gambar Julie plak..
akk suka kucing kaler oren gitu

sayu=pilu said...

alhamdulillah... bob beransur2 sihat... semalam sempat baca jea tak dan nak komen..hehhe

shila said...

syabas kepada pembela bob!
ingat ketiak lu jek putih.. ketiak naufal pun putih gak tak der bulu uhuhuuhu

miSs siv said...

comelnye~
hope bob baik2 aje lepas nih..

kalo ketiak pakcik putih, nape pakcik x jd model iklan?
hahaha!!

Sulela said...

Ko tunjuk la gambo ketiak ko kat sini, Mamai...harharharhar

Syukur Alhamdulillah Bob selamat. Harap semakin sihat la hendaknya. Moga melimpah-limpah la pahala ko tolong Bob neh, Mamai. Ko memang bejiwa penyayang.

misznarney said...

wah...bob dh sehat!!
jgn ar bg die cium tiak..
sewel otak die nnti sbb aroma yg x ptut d hidu..
wakakaka....