Tuesday, October 27, 2009

bila siasatan akan selesai

semua orang sedia maklum dengan tragedi yang menimpa adik-adik kita di kampar perak so tak perlu aku nak ulas panjang, baca sajer di akhbar tengok berita malah banyak blog yang buat entry berkenan tragedi merobek isi hati.

cuma aku kesal dengan dengan apa yang berlaku belumpun reda isu runtuh masjid,isu runtuh stadium dan isu runtuh bangunan.

setiap kali tragedi berlaku apa yang akan kita dengar statement standard yang di ulang sehingga dah boleh dihafal oleh budak sekolah "kita akan siasat dengan terperinci perkara ini"...disebabkan terlalu terperinci maka tiada hasil siasatan. atau ada yang perlu disembunyi dari kita hasil dari siasatan itu.

wahai pak menteri dan mereka yang membodek pak menteri yang hanya turun tunjuk muka sehari lepas itu hilang berhari-hari. apakah kamu ingin tunggu sehingga ada di antara keluarga kamu yang mati dalam tragedi seperti ini baru kamu menjerit dan meroyan agar tindakan disegerakan....

sedarlah wahai mereka yang di beri tanggungjawab dan dipertanggungjawabkan ini adalah kesalahan kita yang dewasa. dan ini adalah dari kelalaian kita maka mereka yang kecil itu menjadi mangsa. sedang mereka itu tiada upaya hanya sekadar menurut apa dikata dan hanya ingin bersuka.

wahai pak menteri untuk kesekian kali ku pinta hentikanlah projek komisyen sebegini. usah diruntuhkan pada moral dan hormat yang kami beri.

kita belum lagi buat loji nuklear atau pun membina roket atau membuat stadium tercanggih di dunia hatta kita tidak juga membina jambatan terpanjang merentas benua. kita hanya membina jambatan yang merentas sungai yang tak sebesar sungai golok......


p/s : kala mendengar berita ini pagi tadi terus teringat pada 2 orang anak ku yang bersekolah takziah pada ibu bapa yang kehilangan anak mereka dalam tragedi jambatan runtuh ini.

aku akan terus menunggu hasil siasatan ini bila dan siapa akan di pertanggungjwabkan atau hanya wayang politik.

21 comments:

ber_uwang said...

kesian pada budak yg baru nak kenal dunia jadi mangsa...


cuba bayangkan itu anak orang yg buat jambatan tu..

dkama said...

kita tunggu dan lihat... PEACE...

sharamli said...

mainan p0litik mungkin

fadzilah said...

sedih bila baca cerita ttg tragedi ini..
menyampah betul ngan statement ni.. "kita akan siasat dengan terperinci perkara ini"

T.u.Y.a said...

semua pihak kena bertanggungjawab..
jangan ingat nyawa tu macam sampah yg deorg leh pandang x endah je kan..

jalak lenteng said...

betul kata kau mamai..

dulu nye kat melaka ade satu kawasan nak di suruh nye buat jejantas..tak di buat2..bile dah ade anak mati kene langgar time tu ler baru nak buat..hhaaa..lebey kurang jer mcm tu cerita nye kan..

dioang punye siasatan teperinci sgt smpai tak leh nak pk..duit pnye pasal agak nye..

mamamin said...

speechless

abgBro said...

biasanye drama tamil...hiks

Koyuki said...

dalam hal ni, ada 2 pilihan
samada bergantung kepada politik
atau tendang saja politik itu ke tepi

pastu pikir balik..

dengan adanya politik..apa hasilnya?
tanpa politik..apa akibatnya?

yg pasti..bebudak yg da takde tu..takkan hidup kembali..

Naz said...

aku sokong ko bro. pak menteri patut bertanggungjawab selain mereka2 yg terlibat dlm pembinaan jambatan gantung tu. bukannya jambatan lama, tp jambatan yg baru sahaja siap beberapa bulan. amat memalukan dan mendukacitakan... huhuhuhu....

enyheartsdiamond said...

alert betol uncle dgn dunia ney;)
sbb tu suka baca blog uncle;)

BuLaN iTu aKu said...

mari kita sedekahkan Al-fatihah untuk kanak2 itu

......................................
senyap.......................................................

yusuf mujahidin ™ said...

Aslmualaikum.

takziah

anaklaut said...

peristiwa paling menghibakan..

perkhemahan ini dijalankan untuk program 1Malaysia,

saya tak dapat nak kata apa, sangat sedih akan peristiwa ini bro.

mamai said...

ber_uwang:
kalau anak mereka pasti cepat tindakan di buat

dkama:
ya aku akan terus tunggu

sha:
mungkin juga

fadzilah:
memang dah menyampah pun dari dulu macam tu

tuYa:
ya semua orang harus bertanggungjawab terutama yang di beri tanggungjawab

jalak lenteng:
prinsip kat malaysia memang macam tu dah mati baru ambil tindakan

mamamin:
malas dah nak cakap lagi

abgBro:
saper hero dia tu

koyuki:
rasanya tak payah ada politik nie kalau hanay nak memenuhi poket dan duduk di kerusi

naz:
benda baru buat boleh runth alasan tak menepati piawaian...soalan siapa yang luluskan benda nie dan siapa yang buat inspection masa benda nie di buat

eny:
just ambil tahu supaya tak tertipu heheh

bulan:
..........

yusuf mujahidin:
takziah kepada mereka dan keluarga mereka

anaklaut:
1Malaysia tragedi...sedih dan kesal

Solehah said...

harap budak lg 2 orang tu dijumpai dalam keadaan selamat..mak ayah dor mesti sedih dan susah hati kan..
nampak sangat banyk corruption..btl la ckp pakcik, terperinci konon...nak sorrokkan benda yang mmg terbukti..apa la..

mier@merr said...

sedih n kesal sgt ngn perkara ni..

malu...konon negara membangun..
nak setanding ngn negara maju yg lain...

tp...lihatlah...jambatan yg... alahai... tidaklah panjang mne pon...itu pon buley runtuh..
(patotkah sy brasa risau nak meredah jambatan pulau pinang yg bru nnti??)


hmmm... bila nyawa hanya jadi mainan politik...~

al-fatihah untuk kanak2 tersebut..~

J@J@ / Bini The Rock said...

betol..betoll..betolll..

aku pon dah naik muak dgn statement "kami akan selidik perkara ini dgn lbh terperinci lagi"

mgkn cara dia selidik setiap inci smpi tak nmpk ape benda yg dia selidik kot!!!

hahahahah...

**Takziah pd keluarga tersebut!!

Che La said...

jambatan gantung ni kasi orang asli buat lagi kukuh...tengok taman negara tu.. lagi tinggi

kimisai said...

ssh nk ckp cpe salah...

murid salah melompat, tapi mereka budak

Phk betggjawab yg mnyediakan jmbtn ckp jmbtn di luluskan, tp....

pihak politik tak tau la ckp pe plak..

tp wa dgr 3 org je yg lemas kan..

harus hati2..

mamai said...

soleha:
agak sukar kot pasal dua darinya dah meninggal apa pun kita doa yang terbaik buat mereka

mier:
kita naik feri la macam nie

jaja:
tapi aku akan tunggu siasatan terperinci itu

che la:
setuju benar dengan kamu

kimisai:
kita semua yang bertanggungjawab...