Tuesday, October 27, 2009

bila banyak berkata

bila banyak berkata
buat kita terpesona

bila banyak berkata
sehingga kita terleka

bila banyak berkata
ada janji kita tak dikota

bila banyak berkata
ada hati sering terluka

bila banyak berkata
ucapan maaf tidak bermakna

bila banyak berkata
jarang akal diturut serta

bila banyak berkata
yang cerdik itu kita

bila banyak berkata
hak yang lain tidak dikira

bila banyak berkata
setiap dosa itu pahala

bila banyak berkata
berjanji tentang syurga

bla banyak berkata
kita juga yang ke neraka

bila banyak berkata
kita terlupa siapa yang Esa

bila banyak berkata
diam itu adakalanya sempurna



p/s: maaf andai aku terlalu banyak berkata-kata pada sesuatu yang tidak sampai akan ertinya yang kabur isinya pada yang terluka hatinya. dan dari sungai-sungai sampah yang mengalir laju tanpa arah tuju sesat munuju ke kuala, tengelam dan timbul antara arus deras dan adakalanya tersangkut pada jeram-jeram batu yang tajamnya perit mencarik akal ku. bercerai lerai lalu dikutip satu persatu dicantum menjadi satu biar tak sempurna. di saat hanyut di sungai waktu yang berliku, ku serap segala lumut dan lumpur menjadi selut lalu mendap menjadi lembah wadi dengan harapan ia menyubur alam ini.

36 comments:

Koyuki said...

Bila banyak berkata..

kadang2 kite tak sedar..

secara tak langsung telah memalukan diri sendiri..

erm~

fadzilah said...

bila banyak berkata-kata kadangkala boleh menyakitkan hati..

imHepPie said...

bila byk berkata...
byk la buat ketupat hooo

sI tEDI said...

aku berkata bila perlu sahaja.. :)

kerana kata -kata juga boleh jadi pembunuh yang maha dasyat :)

Manusia said...

terlajak perahu boleh pusing balik..tapi terlajak kata, buruk padahnya huhumi

azzaliena suziantie said...

maafkan ku ye pak cik kalo terlajak kata ;)

Ftyyhahh said...

bila banyak berkat.

bagus jgk puisi ni.
sbb tu lebih baek mendiamkan diri :)

addyaholix said...

dah cukup kalau kau sendiri mampu faham. itu teori aku sendiri bila menulis. kadang-kadanglah. haha!

Mak Su said...

silence is golden :)

Solehah said...

insyaAllah..kadang2 sampai juga maknanya..tapi masing2 ada tafsiran tersendiri la..

ber_uwang said...

tak tahu nak kata apa

mamamin said...

Sesungguhnya sebagian perkataan itu ada yang lebih keras dari batu, lebih tajam dari tusukan jarum, lebih pahit daripada jadam dan lebih panas daripada bara. Sesungguhnya hati adalah ladang, maka tanamlah Ia dengan perkataan yang baik, karena jika tidak tumbuh semuanya nescaya tumbuh sebahagiannya.

p/s: mamaiku jenis yang telus.. !!

mamai said...

koyuki:
itu yang tak bagusnya bila terlebih kata

fadzilah:
itu yang paling di takuti

imheppie:
ya esok pakcik nak makan ketupat

sItEDI:
ya aku kenal kamu dengan motto kamu

manusia:
itu pasal selalu dapat bencana

azzaliena:
sama-sama la kita memaafkan

ftyyhahh:
kita berkata jika perlu

addy:
mungkin juga tapi matlamat tak sampai

mak su:
terima kasih ziarah saya setuju

soleha:
tafsiran yang tak sama mengundang bahaya

ber_uwang:
tadi kamu sudah berkata-kata

mamamin:
aku ingin menyuburkan lembah hati itu

J@J@ / Bini The Rock said...

aku tak nak berkata2 buat masa nie...
sebab aku sebok berkebun di Mukabuku!

xD

miSs siv said...

bile byk berkata..
makin byk dusta..
=p

abgBro said...

bro...biar pena keyboard yg berbicara...huhuu

caluk@cencaluk said...

..... (x nak kata2 he he)

mier@merr said...

terlajak kata..xleh wat u turn... :)

mamai said...

jaja:
bila kau nak add aku kat muka buku

miss Siv:
benar begitu

abgBro:
zaman dah moden dunia dah berubahkan

caluk@cencaluk:
aku tahu kau sadang berkata dalam hati hahahaha

mier:
terlajak kata badan binasa

mawar_berduri said...

Jangan jadi tin kosong yang berisi sebiji batu....

yusuf mujahidin ™ said...

Aslmualaikum bro


selemah2 iman adlh org yg byk sgt berckp.

byk bercakap...mesti de tipu2..

p.s

diam pilihan yg lebih baik.

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

brkata2lah....jika itu yg buat kita bahgia...aha..aha......

master teddy said...

diam kdg2 lbh baik ecspecially kalu tgh marah.btol x uncle??

enyheartsdiamond said...

eny lebih BANYAK diam..dr bercakap;)

sharamli said...

kadangkala diam itu lebih baik - mcm nama bl0g dak tedi...kan3

BuLaN iTu aKu said...

kadang2 berdiam itu lebih mulia dari berkata

Cik Cookie said...

cakap salah
tak cakap pun salah.
makan jelaa.

HonEyBuNNy said...

bila byk kata buat kita pnt nak berkata2 lg...hiihi

mamai said...

mawar berduri:
tin kosong itu yang di takuti

yusuf mujahidin:
diam itu lebih baik....

pentoi:
ya kita berkata untuk bahagia

master teddy:
yang itu pakcik setuju sgt

eny:
tapi jgn sampai kita dibuli

sha:
ya setujudengan kamu

bulan:
jgn sampai kita bisu hahaha

cik cookie:
jgn mbercakap masa makan yer

honey Bunney:
pakai bhasa isyarat lepsanie hehehehe

al-lavendari said...

mamai

baca entri mamai, saya tak tahu apa nak kata sebb semuanya dah di kata. nanti kalau berkata, orang tersalah sangka, ingat kita mengata.

aloy_paradoks said...

bila banyak berkata.. orang kata diam.. bila diam.. org kata banyaklah berkata..

joegrimjow said...

diam lebih baik



kot

cinta lea ixora said...

diam pon susah.. banyak cakap pon susah jgk.. huhu

mamai said...

al lavendari:
perkara paling tak best ialah mengata

aloy:
itu orang memang banyak susah bro

joegrimjow:
aku suka juga bile dok berdiam tapi tangan tak boleh nak diam

lea:
next time pakai bahasa isyarat pulak

dkama said...

bila banyak berkata akan hilang KEDAMAIAN yang ada...PEACE...

Aku Beskot™ said...

jwpn bg "bila byk berkata" sumenye btol..
ni kira nasehat la kn.
tq bro mamai atas nasehat ni.hehe..

kop vs gunners.amacm??yakin x??
hikhik..