Friday, July 31, 2009

sebelum aku berangkat

aku mencari hormat
aku minta dihormati
tapi aku tak pernah menghormati

aku mencari kekayaan
aku meminta agar dikayakan
tapi aku tidak pernah berkongsi kekayaan

aku mencari kemaafan
aku meminta kemaafan
tapi aku tidak pernah memaafkan

aku mecari kesilapan
aku membuat kesilapan
tapi aku tak pernah mengakui kesilapan

aku mencari keredhaan
aku meminta keredhaan
tapi aku tidak pernah meredhakan

sebelum aku berangkat
ingin aku menghormati
ingin aku berikan kekayaan
ingin aku memaafkan
ingin aku menebus kesilapan
ingin aku meredhakan.....

28 comments:

<< s| tED| >> said...

saling maf memaafi.. saling hormat menghormati dans aling redhai meredhai..

semoga keberangkatan kita nanti tiada apa2 lagi yang buruk tertinggal..

cahaya kelip-kelip said...

teruskan mencari ye..
nanti dah jumpa habaq kat cek.
XD

T.u.Y.a said...

kalau la boleh kita senaraikan ape kejahatan dan dosa yang kita dah buat selama umur ni..terlalu banyak n mgkin x tertebus dengan masa dan waktu yang berbaki..

s@yangh@sni said...

orang selalu ingat bila dah terkena je..
kalau tak haram dia nak ingat..
aku pulak
selalu ingat tapi tak buat2..

Sulela said...

Kau nak berangkat kemana, Mamai?

abgBro said...

cam salam terakhir jer bro...huhhuhu

dkama said...

kemaskan diriku agar tak songsang... aturkan langkahku agar tak sumbang... siapa saja yang benar pasti dipertikaikan... apa yang lebih suci dari sekeping hati yang murni... Dapatkah ku kekalkan kejujuran dihati atau biarkan saja nafsu menghantui DIRIKU..... PEACE...

aisha said...

waahhh..insaf jap bc..jap jela hehe

tp moral of d story...klu nk org respek kite, kite respek la org dlu. nk org syg kite, kite syg la org dlu..jgn nk trime je kne la mmberi juge..:)

saya kurus said...

Bravo Bravo... kenapa aku tak berbakat macam kau mamai... bab puisi memuisi ni

~~~ kay ~~~ said...

lumrah kehidupan...
(^_^)

|
|
|
|
|
V

(aku jua akan pulang....)

ber_uwang said...

bro pinjam siki duit nak kawen ni..

Naz said...

selamat berangkat dan selamat kembali... :-)

J@J@ / Bini The Rock said...

Aku sentiasa mencari ketenangan
aku merindukan ketenangan
Namun aku sentiasa tidak tenang

Lalu ku bersujud dan memohon keredhaan dari Nya....
Alhamdulillah syukurrr..
Kau lah yg dpt menenangkan hatiku..
Ya Tuhan ku.....

GRuNGe said...

Kau nak berangkat ke mana bro? Hehehehe.

mamai said...

SItEDI:
semoga tiada halangan

Caha Kelip-kelip:
tak ada masalah nak habaq

TuYA:
aku takut tak cukup kertas untuk aku senaraikan

sayanghasni:
ingat-ingat lupa tu hehehe

sulela:
persediaan awal sebelum berangkat ke sana

abgBro:
mungkin juga

dkama:
nafsu tak pernah ada rasa jemu sama ada kita ikut atau tinggal dia tetap tak pernah jemu

aisha:
ya kita mulakan dulu sebelum kita meminta dari orang lain

saya kurus:
semua orang ada bakat mungkin kau hanya memendamnya

kay:
semua yang datang pasti akan pulang hanya masa yang menentukan kita buat persedian awal sebelum berangkat

ber_uwang:
berapa banyak kau nak pinjam bila kau nak kawin

naz:
dariNya kita kepadaNya kita kembali semoga kira semua selamat:

jaja:
semoga kita kan lebih tenang di dunia dan akhirat

grunge:
aku nak berangkat ketempat yang entah aman atau tidak

patungcendana said...

kau mau ke mana? berangkat tu secara literal atau simbolik?

mamai said...

patungcendana:
kedua-duanya sekali...persediaan awal kita tak tahu bila.

yang nyata aku dah selamat kembali hari nie dari keberangkatan aku tadi

A.K.U.D.O said...

sebelum berangkat..
sebarlah ilmu yang baik,
bersedekah jariah dan
pimpinlah anak anak agar menjadi soleh dan solehah
Insyaalh..
ia akan sentisa memelihara mu di sana

patungcendana said...

yey...kau dah kembali...:-)

ije said...

berangkat? mendalam.

0-0 ye bro! =D

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

dey macha...mana mau pigi ha..gua gelama tamau...kurang2 alu2..

mamai said...

akudo:
nanti tinggal wasiat ajer

patungcendana:
yes aku dah kembali dengan selamat...alhamdulillah

ije:
0-0 tak terlebih dan tak terkurang yer

akupentoi:
lu mabuk laut tak boleh berangkat sama

anaklaut said...

salam..bro mamai,

puisi yg buat anaklaut terpaku seketika..hanya satu yang terpacul di bibir.." BEST"..

tq singgah anklaut

aloy_paradoks said...

sedialah sblm berangkat

Monkey D Luffy said...

nak berangkat ke mana tu bang oi?

bias® said...

berusahalah!

mamai said...

anaklaut:
terima kasih...

aloy:
aku dh pack semua barang nak berangkat dah

monkey:
ke alam satu lagi

bias:
msih mencuba selagi terdaya

mamai said...

anaklaut:
terima kasih...

aloy:
aku dh pack semua barang nak berangkat dah

monkey:
ke alam satu lagi

bias:
msih mencuba selagi terdaya