Wednesday, July 29, 2009

demokrasi....demontrasi...

atas nama demokrasi
tangan ku digari

atas nama demokrasi
aku di lokap tidak diadili

atas nama demokrasi
suara ku tak pernah dipeduli

atas nama demokrasi
mereka hanya menjaga kepentingan diri

atas nama demokrasi
ISA tercipta untuk kepentingan pribadi

atas nama demokrasi
aku bertanya apa itu ISA

atas nama demokrasi
Ikut. Suka. Aku. kata mereka

atas nama demokrasi
aku berhak berdemontrasi

atas nama demokrasi
ingin ISA itu aku hapusi




...buat mereka yang ingin berdemontrasi pada 1 ogos pastikan anda mematuhui kod demokrasi....

30 comments:

sharamli said...

jgn buang sampah merata2

bias® said...

pakai baju hujan. just in case.

INTAN said...

ada demo ke..isk isk....lama x tgok tv/x baca suratkabo aku ni

abgBro said...

demo kasi ke tak kawe tetap turunn

enyheartsdiamond said...

uncle..ney isu baru ke?;)

dkama said...

Atas nama demokrasi dan demontrasi jangan jadi hipokrasi... jom kita demonstrasi yang penuh dengan dedikasi supaya kita nak diorang kasi...

<< s| tED| >> said...

berfikir sebelum bertindak! minum air asam jawa banyak2 supaya suara tak hilang :)
jangan lupa pakai topeng eh.. mask! takut di jangkiti h1n1.. dah ramai2 tu kan..

mamai said...

shah:
itu kod etika demokrasi dan demontrasi yang pertama harus di guna akai brg siapa yang buat samaph aku sepak

bias:
itu perkara asa dan perlu bila berlaku hujan tanpa ramalan

intan:
dalam berita dan suratkabo tak keluar citer nie

abgBro:
caya lu gua pub sama

eny:
dear ini isu dah basi cuma diperhangatkan kembali

dkama:
itu tujuan dan prinsipnya

sItEDI:
kalau dah tutup mulut tak leh nak bersuara plak

mamai said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Basuh Baju said...

baca bismillah dulu..

turun x?

triple x malaya said...

lu pun tau ha...gua pasti turun,salam berani mati...

mamai said...

basuh baju:
gua insayaalah turun kalau tak ada halangan...baju dengan mansuh dengan Head band pun dah ada nie...lu mau order cakap ajer

Triple X Malaya:
jumpa lu di sana mau baju T dan pengikat kepala mansuh bagi tau boleh order dengan gua

Idalara said...

terlalu demokrasi hingga
aku rasa seperti berada
bukan di negara sendiri..
itukah demokrasi?

A.K.U.D.O said...

bro..abis demo gua jamu tea o ngan keria panas, ada mau..

Sulela said...

Aku hanya tahu buat demokrasi dan demonstrasi di rumah jek...ekeke

mamai said...

idalara:
itu bukan demokrasi tapi masalah birokrasi

akudo:
cari la benda lain kuih keria tak best

ber_uwang said...

ini pandangan wa saja.. sebab wa tak masuk mana mana parti.
parti mana sekali memerintah melaya ni sama je... mesti ada baik buruk nya

Fia Batrisya said...

huhu.... berterus terang btul neyh..

open seyh..

huhu ...

risau plak fia neyh kt bro mamai..

tul kate teddy tuh...

anaklaut said...

salam...bro mamai,


terima kasih sudi singgah anklaut..best entri kali ini..

saya akan mengupas sedikit berkaitan entri bro ni..


Hak asasi atau kebebasan asasi merupakan hak yang dimiliki
oleh seseorang individu di sisi undang-undang. Hak asasi kadang
kala dianggap sebagai maruah diri seseorang. Dalam konteksmanusia sejagat, hak asasi bermaksud semua manusia adalah bebasdan mempunyai hak yang sama tanpa mengira agama, bangsa,keturunan, warna kulit, bahasa dan lain-lain. Atas dasar itu maka hak asasi seringkali inenjadi satu tuntutan supaya setiap inanusia diperlakukan secara sama rata dan adil. Namun jika diteliti, tuntutan hak asasi adalah berbeza dari satu tempat ke satu tempat yang lain bergantung kepada kehendak inasyarakat. Sewaj arnya tuntutan hak asasi disesuaikan dengan keadaan masyarakat, budaya, undang undang,
keadaan politik, kedudukan ekonomi dan persoalan sosial sesebuah negara. Contohnya negara Timur dan Barat yang mempunyai ciri-ciri budaya yang berbeza; maka tidak hairanlah jika tuntutan terhadap kebebasan asasi di Barat ada kalanya keterlaluan
dan sesuatu yang sangat sukar diterima masyarakat Timur.

bro,

Sejak keinerdekaan negara pada tahun 1957, kebebasan atau
hak asasi jarang sekali diperdebatkan. Walaupun konsep
kebebasan asasi kadang kala dibangkitkan, namun sekarang dengan perkembangan sosiobudaya, sosio politik yg makin berkembang hak-hak asasi ini semakin berkembang dan mendapat tempat di negara kita.

namun apabila satu kumpulan itu melakukan demonstrasi di jalanan, bagaimana pula hak asasi individu lain yang juga turut terganggu, tercemar.dan lain-lain kejadian yang pasti berlaku.

demonstarsi memang wajar untuk memperlihatkan ketidakpuasan hati individu tertentu,


Akta 597 dan Suruhajaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM)
merupakan pendokong kepada Perlembagaan Malaysia dalam memberi
perlindungan disamping memajukan hak asasi manusia di Malaysia pada pendapat saya masih belum dimantapkan lagi..kerana masih terikut oleh pengaruh politik dalam negara.

pendapat anak laut saja..:-

mamai said...

sulela:
itu lebih baik

ber_uwang:
tak salah berpandangan semua orang anak hak menilai dan mempunyai pilihan mereka. akhirnya ,kita yang akan menentukan siap yang kita pilih untuk memerintah atau mewakili diri kita.

Fia batrisya:
berterus terang itu baik walaupun pahit...

anak laut:
benar apa yang dikatakan itu tapi jika undang2 itu disalah gunakan dan hanya menguntungkan satu pihak itu yang tidak betul maka terjadilah demontrasi jalanan. terutama bagi mereka yang merasakan mereka tidak mendapat keadilan.

suhakam ditubuhkan bagi tujuan membela hak asasi manusia ( malaysia) tetapi ketelusannya amat masih boleh dipertikaikan apabila terdapat campurtangan politik. dan rasanya ini perlu diperbaiki.

pandangan anak laut amat dihargai sekurang-kurangnya kita berdiskusi kita cari titik keseimbangan bagi dan mengenalpasti kelemahan untuk di perbaiki.

mamai said...
This comment has been removed by a blog administrator.
abgBro said...

Salam...isu ISA bkn terhad kpd parti politik semata2...ianya lebih kpd prjuangan menuntut keadilan, kemanusiaan, kebebasan bersuara dan menentang kezaliman tahanan tanpa bicara...ianya juga melibatkn NGO dan juga insan2 yg tak berparti ttp prihatin trhadap prinsip keadilan undang2 iaitu yg brsalah perlu dibuktikn dahulu bersalah dan ia berhak mendapat pembelaan...:)

ayuh semuaa 1Ogos MANSUH ISA!

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

fuh...apa itu demokrasi..?..liberal atau so sial?

mamai said...

abgbro;
ya anda tidak bersalah selagi tidak dibuktikan bersalah

akupentoi:
dah jadi monarki

anaklaut said...

salam..bro,

ketelusan menjadi persoalan utama..

apapun..tq singgah di anaklaut..:)

eiza in the house.. said...

ISA A.K.A Ikut. Suka. Aku
hmm mmg menarikla bro..

bro smpah byk lagi ke? =)

mamai said...

anak laut:
masih anyak lagi persoalannya iru hanya satu darinya

eiza:
masih banyak lagi sampah nie nak kena bersihkan

J@J@ / Bini The Rock said...

Salam Mamai....

Aku TAG kamu..sila jwb sepantas kilat! :P

ayampinko said...

wa senang jer..wa tak belah memana pihak.. yang penting negara aman.. wa boleh kerja... wa boleh jalan2 kat kl..tak takut..ekonomi ok.. semua kaum boleh berugama.. tak der rusuhan atau sesuatu yang wa raser bongok...tu ja pada wa,... pada wa yang penting malaysia..

miss GAZA said...

jom turun demontrasi!
=P