Saturday, July 25, 2009

bulan dan mentari

bulan cahaya mu berseri
redup menyuluh malam hari
sejuk dan mendamaikan hati
segalanya yang indah pada mu rambulan
kala janji cinta dipateri bersaksi rambulan
kala rindu punggok merenung rambulan
kala resah ku tuju pada mu rambulan
kala mimpi mengharap rambulan jatuh ke riba
pada mu bulan ku adu segala tawa dan hiba



duhai mentari sinar mu menerangi semesta
cahaya mu perit pedih membakar kulit
kala kau menyinar ku harap malam menjelma
lalu punjangga bersyair wahai mentari
redupkan sinar mu selembut rambulan
namun kau mentari tak pernah peduli
kerana kau tahu sinarmu membawa rezeki
sinarmu memberi cahaya agar rambulan berseri

22 comments:

bias® said...

pungguk sekarang main bulan lagi ker?

Fia Batrisya said...

Salam pujangga.....

Bulan dan matahari ibarat lagu dan irama...

Saling memerlukan :)))

azzaliena suziantie said...

best :)

Sulela said...

Mamai, kau memang pandai berpuisi.
Aku terpaku membaca karyamu di sini.
Bahasamu indah sungguh berseni.
Aku tertanya2, kau amek jurusan sastera atau ekonomi...

Hehehe...

@tune® said...

panas dan hujan punya sebab tersendiri meraka hadir di alam ini..

kedua mempunyai manfaat tersendiri

INTAN said...

tgok x gerhana bulan ari tuh?...erkk..ke gerhana matahari?

sharamli said...

sy suka bintang

NuR said...

salam bro..
mentari dan bulan saling memerlukan antara satu sama lain..
dan
kita perlukan bulan
kita perlukan mentari
ada pro
ada kontra

bayangkan satu hari takde salah satu antara 2 sumber itu,mesti tak normal kan?
huhu... nur dah mula merepek kat blog bro mamai..

mamai said...

bias:
pungguk dah pupus sekarang nie hehehehe

Fia Batrisya:
atau bulan memerlukan matahari...

azzaliena:
terima kasih sudi baca

sulela:
terima kasih kawan aku mabil dua-dua sekali

@tune:
yang mana paling kita perluka dan yang mana selalu kit aharapkan

intan:
gerhana matahari separuh tapi tak dapat nak tengok jerebu

sha:
bintang ada banyak yang mana satu kau suka

Nur:
cikgu dalam merepek ada ilmu gitu...bila ada pro dan kontra disitu ada titik keseimbangan

abgBro said...

awan...adakala kau melindungi bulan dan matahari...huhhuhuu

a.b geldofg said...

wahai menteri bsinar jugalah ko
sprt mentari

triple x malaya said...

pehz...madah pujangga,rembulan menerangi malam,dan malam menanti siang..dan siang di sinari cahaye...

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

wah...lu dah semakin berpujangga skrg...

mamai said...

abgbro:
awan itu memberi eseimbangan...

ab.geldofg:
menteri bersinar tapi tak berseri

triple X Malaya:
sungguh benar kata pujanga

GRuNGe said...

Walau awan lindungi mentari dan bulan. Tetap kita nikmati cahayanya. Tika siang dan malam. Betapa indahnya ciptaan Allah tu.

mamai said...

akupentoi:
gua ikut lu sama hehehehe jiwang sekejap

grunge:
ciptaan yang tiada tandingan waalu sejauh mana kita cari.

anaklaut said...

salam...bro.

puisi yg best....:)) saya kagum denagn bro..:)

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...
This comment has been removed by a blog administrator.
en_me said...

puisi itewww indahh.. ahaks

adibah said...

bulan dan mentari,
dua-dua penambah seri..

mentari kawannya awan
bulan kawannya bintang

mamai said...

anak laut:
terimakasih puisi kamu juga best

en.me:
terima kasih datang melawat

adibah:
aku kawan kau boleh

adibah said...

boleh jer.. no hal