Tuesday, December 15, 2009

adat or ibadat

"biar mati anak jangan mati adat"...

pepatah orang melayu dulu-dulu, setiap perkara yang dilakukan pasti adat yang didahulukan walau dalam melakukan ibadat.

tapi bukan untuk aku menuruti semua adat yang ditetapkan, biar aku mati adat namun tidak untuk aku mati anak. ibadat aku jauh lebih penting dari adat.

adat belum tentu lagi bawa aku ke syurga tapi pasti untuk neraka, namun ibadat sudah pasti menunjukkan aku jalan ke syurga selagi aku ikhlas melakukannya.

andai kerana aku tak menuruti adat maka aku dikata tidak campur masyarat, biarlah aku rela begitu.




p/s: abang dan adik bersunat tidak ada bunga mangar atau paluaan kompang atau bersiram jauh sekali di arak. bukan aku yang tak sudi tapi mereka juga tak nak

39 comments:

notso_violet : seindah bunga seri pagi said...

asalkan abang ngana adik selamat bersunat hehe.

baincardin said...

"adat belum tentu lagi bawa aku ke syurga tapi pasti untuk neraka, namun ibadat sudah pasti menunjukkan aku jalan ke syurga selagi aku ikhlas melakukannya."

setuju sangat! ^_^

J@J@ / Bini The Rock said...

dah sunat ye anak2 kau mamai..Alhamdulillah!
Anak2 buah aku dah blh pakai seluar kain cotton dah..tp jln masih menonggek lagi..heheheh!

26/12 nnt abg aku buat kenduri utk anak2 nye...

Boneka tak sakit said...

potong potong potong hahah!! adesh.. tapi meriah kut sikit kalau adan camtu!
dosa ke... kalau adat tu
ah ye kut! hahaha betol la hai~! pandai tol berkata hehe..

NuR said...

huhu..
nur rasa mcm baca adat or iradat..
kena check mata nih..

setuju2x..
kalo mati anak, sape lagi nak teruskan adat. jadi di sini, pentingnya anak.

AzuanBudakPandai said...

setuju2..
tak perlu la bunga manggar tu hehe

mamai said...

rai:
ya yang penting seamat

baincardin:
terima kasih kerana bersetuju

jaja:
baru sehari harap dia terus tabah

boneka tak sakit:
adat itu tidak salah selagi ia tidak melangar dan membelakangkan agama.

tapi bisanya adat membawa kepada pembaziran dan khurafat

nur:
kena buat cermin mata baru tu

ya betul kalau dah mati anak saper la nak warisi adatkan

azuan:
yang penting kita selamat

abgBro said...

mmg xleh pkai dah ayat biar mati ank jgn mati adat tu...mnyesatkn akidah jew kan kan...huhuu

NuR said...

huhu..
dah ada..
tp nmpk skema giler kalo pakai.

imam said...

tak perlu itu semua..merepek jer...
kalo nak buat keramaian juga..buat la kenduri kesyukuran..tak jadi masalah..lebih bermakna..mintak diberkati si abang dan adik supaya menjadi anak yg soleh bila besar nanti

Koyuki said...

sian abang n adik
adat dan ibadat adalah dua perkara berbeza
adakah kita biasa dengar adat dalam islam atau ibadat dalam islam?

enyheartsdiamond said...

eny pon bercakap tentang tradisi dlm entri baru ;))

mEiZ SHA said...

hehehe
sama juga dengan perkahwinan kan pak cik?
yg pentingnyer nikah bukan?

majlis cuma ntuk mengambarkan berita gembira pada semua bukan?

n u really look like chinese..:)
are mixed blood?

~~~ kay ~~~ said...

x perlu tuh semua..dah dua org anak lelaki kay selamat berkhatan tapi x de ikut apa2 adat pun.. cuma masak pulut kuning baca doa selamat/kesyukuran sendiri, pastuh pulut kuning hantar kat jiran2 & saudara terdekat - tuh jer.
alhamdulillah semua okay setakat nih.
(^_^)

sharamli said...

abang nanges lagik x

beautiful_rose said...

yang penting ibadatnye...adat itu hanya ikutan budaya sje.adk lelaki sy jugak x pernah mengadakn sebarg keraian untuk itu...

ayampinko said...

sunat kan...aku pun nak cerita sunat jugak la...

{lumut} said...

mereka malu tuh ..hehe...

nak tolong bawakkan bunga manggar kalau ade.

HonEyBuNNy said...

xpa pak cik..jnji bersunat y pntg...yg len xbuat pn xpa...hiihi

master teddy said...

xsetuju,,biar mati adat jgn mati anak.adat ley men ganti2 anak xle men ganti2.btol x pakcik??

mamai said...

abgbro:
setuju bebenor aku bro

nur:
baru nampak cikgu hehehehe

imam:
aku setuju juga dengan kamu

eny:
ya uncle ada baca

miez sha:
ya benar nikah adalah perkara pokok persandingan adalah adat, cukup sekadar kecilan untuk menghebahkan itu sahaja

macam mana kamu tahu pakcik nie look like chines, kit alom jumpa lagikan hehehehe...ada sikit sikit

kay:
ya yang itu lebih baik sebenarnya sekadar meraikan dan tanda kesyukuran

sha:
masih nangis lagi tu tunggu esok okay la tu

beautiful rose:
bagus macam tu, dan dia sembuh jugakan

ayampinko:
pasti kau ada cerita menarik nie tulis la

lumut:
tak ada, kalau ada pun kena tunggu dia nikah kot hahahaha

honeybunney:
kalau dia tak nak bersunat lagi teruk nantikan

materteddy:
kalau mati anak saper nak sambung adat yer tak

Razman said...

kiranya bro mamai ni dah sunat ke belum?

Aku Beskot™ said...

wahh..
dorg br potong la ni ye..
aha..
along tu lg senyap dr angah..
ke pemalu??hehe..
training kt MAS academy kelana jay..

mamai,add opis ape eh??

GhOsToNe said...

yup!

ibdt lebey pntg dr adat!

Daun Bidara said...

yang penting selamat..lain lain bebunga semua tak payah la kot

maiyah said...

takpe.. mana2 pun bleh.. kita yg tahu apa yg terbaik kan

NuR said...

adeh..
cikgu kena skema ek bro..?
agagaga

Sulela said...

Aku setuju dengan entry kau neh, Mamai. Seboleh-bolehnya aku tanak ikut adat yang boleh menjahanamkan ibadat. Banyak kalau kau nak listkan...

aloy_paradoks said...

biar putus cinta,
jangan putus candu...

anaklaut said...

alhamdulillah...semuanya dah selesai..

abag dan adik sakit kejap saja..minggu depan dah boleh berlari..

sampaikan salam saya pada abg dan adik bro..

Finaz said...

ahaha upacara sunat rupanya... yelah tak perlu ikut kan suma adat2 yg myusahkan tu. Especially adat2 yg tak blandaskan Islam.

mamarempit said...

dh selamat..dh sihat..buat la kenduri doa selamat skit....tk semestinye kena berarak ngn kompang bagai....buat 1 famili je boleh....

Masy said...

yg penting dah selamat sunat. sape cakap byk, ko kasik service sunat satu kali sebagai buah tgn kerana sudi hadir. hehe

Liyana said...

hai pakcik mamau..adat ni trn temurun.. so, x salah kan kalau ikut.. but i womder lah, ada gak adat yang khurafat, tapi nape dorang x nak stop kan menda tu?

cik EPAL said...

tidak perlu pon tidak mengapa :)

SuFy said...

hehe..anak tu permata hati...sy pown, anak pasti didahulukan..hehehe..:)

chah~ said...

hoho.. abg2 ku sunat x penah ikut adat. hehe.. kt klinik je..

Rozita said...

akak amat setuju dgn pendpt kamu.
anak2 akk juga bersunat tanpa paluan kompang + bunga manggar..

bias® said...

sunat jek pun...kan?