Thursday, October 22, 2009

gemuk

hanya kerana gemuk permohonan mengikuti krusus KPLI ditolok. hilang selera makan sekejap bila aku dengar berita di TV3 ( jarag pun tengok berita kat TV3 ). bukan pasal aku nak gemuk atau aku nak memohon buat KPLI tapi marah pada alasan bodoh macam nie

hanya orang yang kurus sahaja boleh mengajar, hanya orang yang kurus sahaja yang pandai, hanya orang yang kurus sahaja yang pantas, hanya orang kurus sahaja yang cantik dan menarik.

sungguh hinakah menjadi orang yang gemuk sehingga tiada peluang dan ruang untuk mereka.

susahkah kita untuk menerima seseorang atas sebab kebolehan,kepandaian dan kelayakan mereka. bukan atas sebab sifat fizikal mereka yang hanya sementara.

benar kita manusia hanya terpesona dengan yang cantik dan menarik biar pada hakikatnya yang cantik itu tidak semestinya baik.

bila kita terlalu mencari kesempuranan maka sering kita terlupa pada nikmat yang ada pada kekurangan.


p/s: bila la aku boleh naikan berat badan nie....gemuk tak salah tapi kesihatan perlu di jaga biar berpada-pada. tapi usah juga membebankan diri pada sesuatu yang kita suka tapi tak rela.

33 comments:

DaliaLiyana said...

bro...org nak kurgkan berat badan..bro lak nak naik kan berat bdm..awatnya??? cek ni under weight ka?? makanla appeton gain....hehhehee...

NuR said...

kpli ada kuar ke?

fadzilah said...

saya pun ckgu lepasan KPLI jugak...masa buat KPLI ader je insan yg gemuk blajar sama...ok je..takde apa2 masalah pun.. nak jadi ckgu tak kira la kurus ke atau gemuk..yg penting mesti minat.

p/s: kita sama la bro..saya pun dlm usaha nak naikkan berat bdn..

Che La said...

tak kesah la, cuba bagi masuk kalu kurus memang berkesan plkn ni.

Adjla Hafizin said...

org zmn skrg pntngkn kcntikan luaran.
diskriminasi.
kalo luar cntik tp dlm busuk pon xguna gak..

sI tEDI said...

mamai : aku nak kurus.. ada ubat kurus?? ha ha ha ha...


tapi kan mamai. mungkin ada sebab kot. aku baca blog sorang cikgu kawan aku ni , dia kata klau aktivit luar mungkin byk yg x boleh org berbadan besar nak juin.

http://areyoues8278.blogspot.com/

:)

mamai.. aku mmg x mampu nak bawa kucing aku g swasta. ari tu bawa dak utih ,.. jus bagi antibiotik je dak kena cas rm58. mungkin aku bawa g jabatan haiwan macam biasa dulu. n tanya dia.. jabatan haiwan yg bosar kat ayer keroh tu ada xray ke tak.. aku ttp mahu lakukan yg terbaik tp ikut kemampuan aku! :)

mamai said...

dalia:
bro berat cuma 48kg ajer dah puas makan semuanya

nur:
dah lepas kot

fadzulah:
ya minat dan azam itu yang penting bukan bentuk fizikal

che la:
aku nak joint boleh

adjla:
yang luar tu nampak dalam tak terlihat

azzaliena suziantie said...

toi2...
pak cik jom membesarkan badan..
huhu

mahu gemuk sedikit..
ku keciikk..
hahaha

enyheartsdiamond said...

sian org tuuuu...T_T

Ftyyhahh said...

salam. betui. ku pun xsuke org2 cmni.
tp kan kbykkan nye org akan pilih cmni.

erm ku xrs pn kurus cantik.

;0

ber_uwang said...

kawan aku banyak yang gemuk.. tapi mereka lagi baik dan caring sgt..

aku juga yg sekeping je

joegrimjow said...

2 pasal idutri maknan bekembang
huhu

lose weight now
ask me how

sharamli said...

saya kurus..
saya kurus...

heeee....

np?
0rang tu xdpt wat kpli ke?
da lama xtgk brita...tgk tv p0n da ssh skg...

tetamu said...

salam.. tq for visited my "teratak"..

SCHAKEYRA said...

merapu... cegu yang kurus dan cantik tak semestinya mampu jadi guru yang baik...

tapi siyesly kalau pompuan, itu advantage... kalau cam aku nih.. huhuhu orang pandang cam bengong jer...

mamamin said...

marilah amalkan hidup yang sehat :)

BuLaN iTu aKu said...

nak nangis... uhukhuhkuhukhukh

master teddy said...

nk jgak..nk jgak..nk tmbh berat bdn jgak..

ije said...

wahh.. alasan apakah ini? adeh la.

yusuf mujahidin ™ said...

Aslmualaikum bro..

org gemuk adakalanya lebih sehat dr si kurus..

sue_pinky said...

nobody perfect....
terime kekurangan n kelebihan diri seadanye
sbb 2 adlh anugerah Allah swt..

al-lavendari said...

buah langsat kuning mencelah
senduduk tidak berguna lagi
biar gemuk berbahasa indah
daripada kurus menyakit hati !

{lumut} said...

argh manusia..
nak buat rules masing2 x guna otak..
apa orang gemuk tuh hina ker?
gemok melambangkan kesucian hati?

xpaham tol undang2 manusia.

~~~ kay ~~~ said...

mengikut kata gym trainer-muscle adalah factor utama berat bdn bertambah...so, the need of exercise is not a doubt.

dulu pun aku pernah berat 37-40kgs duk sibuk nak tambah..sekali dah ade anak 3org nih..ambik ko 62kgs skrg..sibuk nak kuruskan pulok.

(tapi tinggi 164cm ler...)

mamai said...

sItEDI:
kat pejabat haiawan melaka ada rasanya untuk x-ray, cuba pie sana tapi kena pie hari bekerja.

aku takut dia injured dala ajer dak itam tu

azzaliena:
ayuh mari kita menambah berat badan

eny:
ya kita harus hapuskan diskriminasi melampau.

ftyyhahh:
ya pakcik tahu kamu memang cantik luar dan dalam

tetamu:
sama-sama kita melawat

ber_uwang:
ya aku juga ada kawan yang begitu tapi mereka baik hati

joegrimjow:
nak put weight la how

sha:
kamu next time kena tegk berita hahaha pakcik pun jarang tengok berita

schakeyra:
manusia memang begitu hanya pandang pada luaran sahaja

mamamin:
kita makan sayur-sayuran lebihkan

bulan:
naper nak nangis lak nie...

master teddy:
jom jom kita tambah berat badan

ije:
alasan bodoh

yusuf mujahidin:
ya bila mereka pandai menjaga kesihatan mereka

sue pinky:
hargai apa yang kita ada

lumut:
manusia hanya pentingkan diri mereka sendiri....

Rozita said...

yg gemuk boleh jd kurus
yang kurus pun boleh jd gemuk
manusia berubah-ubah

Solehah said...

ya setuju..diskriminasi mcm tu tak patut wujud..orang yang buat gred2 berdasarkan ciri fizikal tu tak normal..ya tak normal..

A.K.U.D.O said...

alasan pada pendapat peribadi mereka walau syarat tak tetapkan bentuk fizikal. berat mata memandang walau tak berat empunya diri.
jgn gemok2 bro...
tiru mcm saya.

Precious said...

Haku kurussss ... Hih hiii ...

Sulela said...

Alaaaa...kau pi la kemana-mana pon...orang gemuk neh selalu dipandang serong...huhuhuuu...


p/s: ntahapehapehentah la buat syarat tengok fizikal orang. bukan dia mintak makan ngan orang pon. huh!

Cik Cookie said...

Gemuk?Serious ahh this is a most sensitive word.hohoho...discrimination tuh mmg xleh dinafikan laa.salah ke jd org gemuk?

eiza in the house.. said...

biar sasa bro..jgn gemuk..

-itulah mlm tadi duk bebel2 ngan mak..napa gemuk tak leh ngajar..padahal ada gak cikgu gemuk sebelum..nak bukti..adalah..

Mawar_berduri said...

huhu....malangnya nasib...knape la isu sekecik tu jadi penghalang kepada orang yang nak berbakti mendidik anak bangsa?....mmm....