Friday, October 23, 2009

bila bulan tak bercahaya

bila bulan tak bercahaya
sang pungguk berlagu sendu
telah hilang pengemis rindu
pekat malam dirundung pilu

bila bulan tak bercahaya
sang punjangga berpuisi lara
mengharap lilin membakar diri
agar pena terus menari

bila bulan tak bercahaya
sang bintang bersinar duka
teman malam tidak bermakna
silau neon membakar luka

bila bulan tak bercahaya
bahang malam kian membara
rajuk embun engan menyirami
layu cinta di hamparan hati

bila bulan tak bercahya
hilanglah puisi dan lagu
tiada lagi melodi syahdu
yang tinggal bait pilu
menemani hati yang sayu


ps: bila hati sudah tidak suka...madu itu rasanya cuka

29 comments:

noorlara said...

bila bulan tak bercahaya tu tandanye ia tengah gerhana kalau tak nak kiamatlah nampaknya....

selipar besi said...

madu rasa cuka..cuka rasa ape?

A.K.U.D.O said...

dah hujung bulan ni bro..jap lagi gaji lah tu, jgn risau ,nanti bulan bercahaya terang, nampak terus the curve dr rumah...

JMR said...

suka quote ni 'bila hati tak suka, madu rasa cuka.."..hehe..camne tu erk

ber_uwang said...

gerhana bulan ke

suhaila-ab said...

bila bulan berwarna biru..arab n aidid..

eiza in the house.. said...

bila bulan tak bercahaya..suram hati layu la jiwa..huhu

mamai said...

noorlara:
bulan tak ada cahayakan cuma pinjam ajer dari matahari...

selipar besi
cuka rasa masam

akudo:
lama lagi tu

jmr:
untuk orang yang tak suka ajer

ber_uwang:
ngah hujung bulan nie

suhaila?:
aku suka lagu tu...

mamamin said...

alahaiii mamai..

nak balas ke.. puitis sgt nih.. x tercapai akal ku nak melawan nye..

secangkir madu merah rasa cuka?? kes berat ni mamai...

sharamli said...

bila hati dah suka...
cuka p0n dikata madu...kn3

mier@merr said...

bila bulan tak bercahaya
hati lara bertambah duka~

J@J@ / Bini The Rock said...

dah ujung2 bulan ni kau cerita pasal bulan tak bercahaya ye???

tempiasnya kena kat aku nih... x(

"duit..duittt..
di mana kau duit...
duit..duit..
hutang ku membukit..."

hehehehhe...

mamai said...

eiza:
bila jiwa suram maka pudarlah cinta

mamamin:
madu dah expired kot

mier@mier:
kalau hati dah luka kena cari doktor tu

sha:
betul betul betul

jaja:
kau memang bijak ler

Ftyyhahh said...

kalau hati tak suka, mulut terasa busuk. erk.. haha.

salam ;)

enyheartsdiamond said...

bila bulan x bercahaya..maksudnya siang lah;)

BuLaN iTu aKu said...

bulan ni ada..
heheheheh

Adjla Hafizin said...

"oh bulan..
engan melayan diriku lg.
pabila,air mata mmbasahi pipi.."

ttbe tringat lgu ni..huhu.

Cik Cookie said...

dah lm g xg bukit ampang tgk "bulan-bulan".

sI tEDI said...

bila hati sudah menyampah.. malam dan siang sama sahaja..

Solehah said...

walau bulan tak bercahaya, teruskan membakar obor cinta..hehe..maaf la..nak cuba berpuisi..tp cam sumting wrong ja..

master teddy said...

bila bulan tak bercahaya kite x nmpk bulan.bile kite x nmpk bulan,bulan yg da lme tahan nangis boley nangis sbb xd sape nmpk die nangis mse tu.

btol x uncle??

azzaliena suziantie said...

betul2..
bile suke semuanya manis..
bile dah xsuke semuanya pahitt...
huahua...

orang kertas said...

bulan mana pulak ni, bro...

abgBro said...

sabar bro...bulan tetap bercahaya cuma dia dilindungi awan seketika cuma...nnti kan berarak jua, mandi cahaya lg lah kita...:)

Manusia said...

hujan ke...hehe

Sulela said...

Bila bulan tak bercahaya maka gelaplah malamku di alam desa...heh heh heh

mamai said...

ftyyhahh:
bkan setakat busuk tapi bau mntah pun ada

eny:
selamat pagi hahahaha

bulan:
lupa la pulak

adjla:
mari kita tengok bulan

cik cookie:
bulan tu pun okay jugakan

sItEDI;
bila dah tak suka buat apa pun tetap tak menarik

soleha:
obor cinta telah padam

master teddy:
betul betul betul

azzaliena:
letak selaut madu pun tak cukup manis

orang kertas:
bulan october nie

abgBro:
aku cukup risau dengan bulan yang satu tu ada banyak masalah ker

manusia:
belum lagi mendung ajer

sulela:
alam desa ada cahaya elektrik hehehehe

adibah said...

aku ingin menyanyi sekuat hati di dalam hati ini.. "owh bulan tolonglah daku.. katakan padanya ku cinta dia.."

e. indah said...

aku akan rindu bila bulan itu tak bercahaya ...

**salam