Thursday, September 3, 2009

wajah berupa

dari wajah yang berupa
bersama watak yang berbeza
bercerita tentang kita
mencari siap yang lebih mulia
mengangung tinggi darjatnya

namun kita masih orang yang sama
hakikatnya kita tiada beza
siapa kita untuk menilai budi
siapa kita untuk menggukur diri
jauh sekali menganugerah dosa dan pahala

jasad diri bukan milik kita
dikurnia roh untuk berdiri
dihadiah akal bagi mengadili
biar kita lebih mengerti
agar kita mencari di mana ilahi

24 comments:

yusuf mujahidin ™ said...

Aslmualaikum.

dlu

rambut sama hitam
hati lain2

skrg

rmbut tk hitam dh
hati makin hitam

zia said...

lu tlg update blog gua..gua bg lu password hehehe

sI tEDI said...

walau setinggi mana pun kita.. segah mana. sekaya mana. seego mana.

kita tetap Milik Yang Satu yang bila-bila boleh di panggil dan memulangkan semula sesuatu yang kita telah pinjam. Iaitu nyawa...

sharamli said...

s0..jgn pandai2 nak menilai 0rg n meghukum sese0rang..

Fia Batrisya said...

salm bro mamai..

dari wajah yang berupa
bersama watak yang berbeza
bercerita tentang kita
mencari siap yang lebih mulia
mengangung tinggi darjatnya

namun kita masih orang yang sama
hakikatnya kita tiada beza
siapa kita untuk menilai budi
siapa kita untuk menggukur diri
jauh sekali menganugerah dosa dan pahala

jasad diri bukan milik kita
dikurnia roh untuk berdiri
dihadiah akal bagi mengadili
biar kita lebih mengerti
agar kita mencari di mana ilahi

p/s: kita hanya Hamba.. tiada hak menilai sesiapa :))

sayu=pilu said...

dunia sekarang cm gni la rupa nya berbeza dengan dunia dulu2.. kedepan belum tentu lagi cmna agak nya hebat dari ni @ lebih dahsyat lagi @ kembali pd zaman dulu2 raja berhati rakyat...siapa tahu...

"wajah berupa"
sukar utk di lupa
akal nya ada letak di mana
malang sekali rakyat jelata

apa yg aku mengarut kat sini..sory mamai tertaip lak..kih2 kih..

cookie devine said...

wajah skrg semua serupa.hati je lain2 tapi mcmn syaitan bertopengkan manusia??

{lumut} said...

pakcik,
leh berkenalan ngan cikgu bahasa melayu pakcik time kat skolah dulu tak...

superb!

~~~ kay ~~~ said...

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۖ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ

“every soul shall have a taste of death: and only on the Day of Judgment shall you be paid your full recompense. Only he who is saved far from the Fire and admitted to the Garden will have attained the object (of Life): for the life of this world is but goods and chattels of deception.” (Aali-Imran, 3:185)

(^_^)

mamai said...

yusuf:
w'salam...hati hitam rambut perang betul tak

zia:
meh aku tolong udpatekan hang tu bz memanjang

sItEDI:
nyawa bukan milik kita

sha:
tapi tak apa kadi pandai

fia:
hanya yang satu layak menilai

sayu=pilu:
terima kasih singgah sini...wah kamu juga seorang pemuisi yang hebat

cookie devine:
kena pakai mask of H1NI juga jgn lupa

lumut:
cikgu pakcik dah meninggal la...waaaaa

kay:
amin...takutnya

J@J@ / Bini The Rock said...

sajak yg ringkas tp padat!

azzaliena suziantie said...

tak payah kite nak nilai org tuh tanpe tgk dari luaran jek.. :)

selamat buke weh

zia said...

betul ke ni..wah..-->kedip2kan mata..

en.beskot said...

penoh penghayatan dan pengajaran..
cun la mamai.
tahniah.

INTAN said...

aku tgu sambungan kisah man vs N...

DaliaLiyana said...

salam Bro..
pergghhhh...bagus la entry ni...
dalam maksudnyer..
dalia paham gak la sket2...
try by hard!

maiyah said...

salam.. kita adalh sama disisi Allah.. tapi antara manusia sesama ini selalu ada perbandingan

Sulela said...

Hati manusia tak sama ek... Kau rasa hati binatang sama tak Mamai? Kenapa manusia jahat dikatakan berhati binatang? Binatang apa ek? Errrr...aku merapu sebab terlalu kenyang...ekekeke...

mamai said...

jaja:
bagi yang mengerti pendek atau panjang buka ukuran

azzalina:
kita nilai yang baik sahaja..

zia:
meh aku tolong bagi pasword kau tu

en.beskot:
terima kasih sudi singgah dan baca

intan:
okay nanti aku sambung yer

daliya:
cuba lagi dan lagi dan lagi

maiyah:
kita sama tapi kita juga yang suka dibandingkan

sulela:
kerana binatang itu ada hati tapi tiada perasaan...

kau makan apa tu tak lawa aku pun

patungcendana said...

berpijak di bumi yang sama...
bernafas udara yang sama...
final destination pun sama...:-)

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

oit...bro..lu ngan zia ada skandal ye..hahaha...lu mau jd batu ladum?

ni yg bikin wa panasssssss...hehehehe

mamai said...

patungcendana:
yang final destination tu memang pasti dah...jom pie tengok

akupentoi:
skandal sikit ajer hehehehe jgn jadikan aku batu ladum tapi jadikan aku popper baru ada masyuk

mamai said...

patungcendana:
yang final destination tu memang pasti dah...jom pie tengok

akupentoi:
skandal sikit ajer hehehehe jgn jadikan aku batu ladum tapi jadikan aku popper baru ada masyuk

miss GAZA said...

kita same je..