Friday, September 11, 2009

bila tak mengenal dosa

pada semua yang haram itu
telah kau bersabda halalkan

pada semua yang makruh itu
telah kau berfatwa agar disunatkan

pada setiap keburukan itu
telah kau katakan ada kebaikan

pada semua hukuman itu
telah kau nyatakan kekejaman

pada setiap halangan itu
telah kau jeritkan kebebasan

pada semua dosa-dosa itu
telah kau hebahkan adanya pahala

kau menjerit, melaung, melolong
kata mu memperjuangkan hak
hakikatnya kau memusnahkan yang Hak


p/s: bila kita sendiri meninggalkan harapan
apa lagi yang hendak kita harapkan.....
apa gunanya air mata darah andainya tidak berguna..
apa ertinya penyesalan andai kita megulanginya
apa maknanya hidup sekiranya kita telah lama mati
apa guna berjuang andai tewas sebelum ke medan
apa gunanya impian andai tiada usaha

30 comments:

sI tEDI said...

janji tinggal janji ke ni.? atau harapan palsu semata-?

{lumut} said...

jawapannye memang tak ade gune melainkan jadi bodoh-bodoh belaka..

Solehah said...

insaflah semua...

azzaliena suziantie said...

apa gunanya kasih dan sayang kalau kita sendiri mengkhianatinye

mamai said...

sItEDI:
kedua-duanya sekali

lumut:
haruskah kita jadi bodoh jika begitu

solehah:
insaf sekejap

azzaliena:
kalau begitu jangan berkasih sayang jika tiada setia

HonEyBuNNy said...

ila setuju dgn azzaliena...apa gna nya ksh syg kalo dri kita sendri yg tidk menghargainya...uhuhu

yusuf mujahidin ™ said...

Aslmualaikum rbo mamai.

harapan tggal harapan semata

Islam menganjurkn kita menutup aib org lain dan menutup dosa yg org lain lakukn.

Allah tutup aib kita selama ni. Apa hak kita utk buka aib org lain?

wallahualam

Rozita said...

itu dah jadi mcm pembohongan aje!

ber_uwang said...

aku mahu pulang......

Che La said...

mamai bila nak sambung part 2 cite suatu waktu

mamai said...

honeyBunny:
moga kita dilimpah dengan kasih dan sayangnya

yusuf:
kau mengerti apa yang aku tahu...semoga masih ada harapan buat kita

rozita:
segakanya bermuka-muka demi harga diri

aku_beruwang:
kita semua akan pulang juga

che la:
kena tunggu musim kedua baru sambung ahaks

maiyah said...

salam.. dosa tak nampak tu sbb ada yg tak kisah

IdaAnuar said...

apa nak jadi ea man bila semua yang haram tu jadi halal yang buruk tu jadi baik..tapi LIV ko tetap gak mcm tu

adibah said...

tanda2 kiamat tu kan?

enyheartsdiamond said...

tazkirah d bulan ramadan..

HonEyBuNNy said...

amin.....hehhe..pak cik..da smpai umh..best2..haha

cookie devine said...

syg n benci kn ada

kimisai said...

apa gunanya 'guna' itu kalau kita tak tahu mngertikan 'guna' itu..

pasrah jalan terbaaik??

sharamli said...

xguna mengharap pada harapan yg xpasti..

mamai said...

maiyah :
tidak nampak bukan bermakna tiadakan

ida:
wah sempat lagi kau nak menenakan aku yer

adibah:
sebhaianya

eny:
yess sebagai renungan

honeybunny:
dah banun tido yer

cookie devine:
sayang telah lama pergi

kimisai:
kita buat guna-guna

sha:
kita cari harapan yang pasti

DaliaLiyana said...

semoga kite semua tahu membezakan halal dan haram...
aminn...

bias® said...

apa guna berjuang andai tewas sebelum ke medan<---aku suka yang ini.

abgBro said...

ya bro itu yg kita takut bila tidak kenal mana dosa mana pahala...yg kita takut, dah tahu dosa tp masih lg mau lakukn jua...kita bimbang, sudah tahu byk pahal tp masih malas melakukn nye juga...

paling kita takut, kita lupa hidup ini ada dosa dan pahala...
sehingga mnjadi geng kepala lembu dan setaraf dgn lembu yg tak berakal...hahaha

~~~ kay ~~~ said...

hidup ni penuh dgn tipu muslihat… antara intan dan permata, kaca dan berlian… hanya manikam yg mengenal jauhari...
bila tersesat moga kita kenal & tahu jalan pulang.
(^_^)

al-lavendari said...

... dan siapakah sang "engkau" itu?

Precious said...

Cabaran hidup?
Teruskan berjuang ... semoga dibukakan pintu hati!

Redynne™ said...

Hitam dan Putih warna kehidupan..

chipsmore said...

ok..move on..move on... ;)

mamai said...

daliya:
moga-moga kita dapat membezakan

bias:
harap kita belum tewas

abgBro:
ada lai kawan geng lembu yang tak setuju dengan kes sebat

kay:
yang alpa akn mudah terpengaruh

al lavendari:
mereka yang menyerdari hak mereka terancam

precious:
berjuang sehingga aku tak boleh banggun lagi

redynne:
tapi ini sudah tidak berwarna

Sulela said...

Mungkin dorang anggap itu bukan satu dosa...