Tuesday, September 8, 2009

bicara orang bodoh-bodoh

hari ini minyak naik lagi
berkata pak menteri
muka masih berseri
rakyat melonjak suka hati

esok harga barang naik lagi
berkata tokey kapitalis
muka senyum nampak gigi
rakyat buat tak peduli

semalam gula tak ada lagi
pak menteri baru bangun pagi
muka masih berair liur basi
rakyat senang hati

kelmarin jalan baru diturapi
hari ini korek lagi
duit 60 billion banyak lagi
wakil rakyat berbesar hati

mari kita bina masjid lagi
jumaat kita jemaah masih ramai
berseru para mufti fatwa harus diikuti
rakyat anguk-anguk lagi

hey! di sana ada rumah berhala dibina
mari kita berdemontrasi
kita pikul kepala babi
kita seret kepala lembu
di surau jemaah masih satu

mari kita bersatu
untuk negara yang satu
megah berkata pak menteri yang satu
duit kau duit aku
duit aku, duit aku
rakyat anguk-anguk setuju

jangan kau ambil peduli
hanya bicara orang bodoh
anguk-anguk tanda setuju
jangan kau geleng-geleng
esok dapur mu tak berasap lagi

34 comments:

haruan tasek said...

bunyi macam tak dapat bonus raya je...hu...hu..

Solehah said...

bicara pedas menusuk kalbu ni..

sI tEDI said...

x harap pun ada bonus. bonus ada..s emua barang naik.. :(

cookie devine said...

dapat bonus kira oklaa..xdapat pun xpe.

Che La said...

ini bicara org cerdik cerdik

mamai said...

haruan tasek:
jgn kata bonus gaji pun lom tentu masuk nie ahaks

soleha:
pedas ker pie minum air cepat...

SItEDI:
betullllllllllllll tu

cookie devine:
nak duit raya boleh

enyheartsdiamond said...

mmg btol2 kaw!;)

al-lavendari said...

sinis dan pedass ...!

s@yangh@sni said...

bicara seorang rakyat yang prihatin..

naper orang atas tu tak fikir macam rakyat fikir..

sharamli said...

ni bukan bicara 0rg-0rg b0d0h kn..

0rg b0d0h2..

abgBro said...

bro...itu geng kapla lembu apa cerita skrg?

{lumut} said...

hebat ini puisi...

Aspalela said...

tak dapat bonos pon masih mampu mengukir senyuman....

:)

mamai said...

eny:
macam kopi cap kapal api ker betul-betul kaw

al-lavendari:
nanti aku banjer minum air yer

sayanghasnie:
sebab mereka dah senang

sha:
mereka yang bodoh

abgbro:
itu kepala sudah jadi sup ahahaha

lumut:
terima kasih

aspalela:
bonus tak masuk tak apa gaji mau masuk

** SiZuKa ChAn ** said...

hik3..

azzaliena suziantie said...

kejap lagi yuran msu naik lagi doe.

azzaliena suziantie said...

kejap lagi yuran msu naik lagi doe.

fadzilah said...

mendalam maksud puisi ni..

bias® said...

dapur tak berasap tuh yang seriau tuh...

mamai said...

sizuka chan:
wahh suka kamu yer

azzaliena:
macam mana la kita nak belajar yer...

fadizah:
mendalam ker hehehehehe

bias:
biasa la selagi kita hidup makan gaji

INTAN said...

sapo kata rakyat x ambik peduli....klu ambik pedulik pn sbg rakyat marhain...apo la sgt kan...buat bbuih mulut jerk

cinta lea ixora said...

hehe..best2...kena bg org yg sepatutnya bace... huhu...
pakcik,award kt blog sy tu utk pakcik jugak..nt amek la k ;)

Fia Batrisya said...

salam bro..

cmne la keadaan negara kite neyh
tahun tahun akan datang..

huuu :(

sedeyh2..

p/s: bonus xder?? x beraye sakan la neyh.. :P

maiyah said...

salam.. tensen jer :)

mamai said...

intan:
itulah masalhnya bila cakap kita tak ada siapanak dengar

cinta lea Ixora:
thnaks nanti paakcik ambil kay

fia:
pakcik pun tak tahu macamana...
bonus hehehe memamang tak ada

maiyah:
tensen sangat

Precious said...

Cemerlang, gemilang dan terbilang ... Rakyat diutamakan Pencapaian didahulukan

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

ooo...apa tu..? duit..

ooo...apa tu..? kuit..

cahayachenta said...

hot n spicy!!!

patungcendana said...

:-) takleh nak komen. marah aku pada taxi driver tu masih elum hilang...huhuhu

~~~ kay ~~~ said...

ehmmm..tuh ler rempah ratus kehidupan.
aku malas nak tension2
(^_^)

aloy_paradoks said...

gua panas hati dengan orang melayu nak pikul kepala lembu tu... lembu betul!

Rozita said...

angguk salah
geleng pun salah..
habih camno??

mamai said...

precious:
ya sungguh di dahulukan...dari belakang

akupentoi:
kuit duit namanya tu

cahaya chenta:
panas memang panas

patungcendana:
aku juga tenggah marah nie...lori oh lori siap kau

kay:
jgn tension relax ajer la

aloy:
memang lembu depa tu

rozita;
jgn anguk dan geleng dok diam-diam

Sulela said...

Angguk2 geleng2...