Tuesday, August 4, 2009

petang yang indah sebelum waktu itu

Hari berganti minggu, minggu berganti bulan..pejam celik dah nak habis satu semester. Perjalan cinta contract aku bertambah baik ada keserasian di situ. Rupanya cinta contract bukan antara aku dan N sahaja tapi Sue dan kawan aku juga mementerai cinta contract mereka untuk tempoh yang sama. namun perjalanan cinta contract aku masih ada halangan si abang senior masih syok kat N ini yang buat aku hagin...

Minggu peperiksaan sudah hampir tiba. aku, sue, kawan aku dan N sibuk buat persiapan dan kami akan study bersama-sama setiap petang dan malam sama ada di libary atau di kafe kolej. tapi yang pasti paling kerap di kafe kolej eon la. Oleh kerana N sajer yang lain course dari kami so susah sikit la dia nak berdiskusi dengan kami sebab tak sama subject kebanyakan dia hanya meneman dan baca buku sendiri. tapi aku sedikit terkilan tak dapat membantu nak buat macam mana aku bukan faham subject IT nie. kerap juga la N terpaksa merujuk kepada abang senior itu untuk mendapatkan penerangan. situasi ini buat aku tak senang hati mana tak ini bermakna peluang pada abang senior dan ancaman pada aku.

"wahai otak bergerak la kau pikirkan sesuatu agar aku tak tergugat di kemudian hari...ya otak kau perlu berfikir lebih ligat"....aku kena fikir sesuatu.

minggu peperiksaan selesai bermakna cuti panjang sudah sampai semua student sibuk plan nak balik kampung tak ketinggalan aku, N, sue dan kawan aku.

satu petang sedang kami lepak di dataran berdating ramai-ramai itu kebiasan kami kalau tak nanti kena serbu pulak.

"esok kita keluar pie bandar nak, cari tiket nak balik kampung" kata N pada kami semua

"okay juga tu, aku pun lom cari tiket nie..takut juga habis"...balasku dengan segera ini peluang namanya setiap peluang usah di lepaskan

"actualy sue dan kawan Man nie pun dah plan sebenarnya nak pie esok"...jawab sue dengan muka malu, nie mesti kes tak nak privacy la nie..

"wah tak beritahu pun kat aku sue...sampai hati kau tinggalkan aku ngan N yer"...balas ku dengan nada merajuk tapi dalam hati inilah yang aku tunggu hahahahahaha

"bukan tak nak inform tapi takut kau orang tak nak ajer"...sampuk kawan ku pulak

"tak bagi tau ker or tak nak aku kacau kau dengan sue"...kata ku sambil tersenyum

"tak lah sebenarnya nak bagi peluang kat kau dan N nie berdua-duaan ajer tanpa gangguan untuk kau lebih mengenali"..sampuk sue lagi. ya kau memang baik hati sue dan kawan sejati. sempat juga aku pandang N nampak dia ada sedikit malu di situ...yes kalau malu tu ada tanda peluang baik.

"oaky,okay, esok pagi kita semua pergi sama-sama yer, tapi kena pergi awal pagi la tak nanti bas penuh"...N setuju dan memberi cadangan..

"orait esok pagi dekat bus stop kolej eon jam 8.00am..semua mesti ada kat sana"...dengan segera aku setuju peluang macam nie jangan di tunggu tak gitu..

seperti yang dirancangkan semalamnya...pagi itu aku, N, Sue dan kawan aku dah tecongok di bus stop kolej eon, ingat cuma kami ajer yang nak keluar awal. tapi ada juga yang nak couple yang nak joint sekali lucky tak la ramai sanggat. tak lama menuggu bas sampai...malangnya ramai la pulak dalam bas tu nak tak nak naik la juga so aku dan kawan aku terpaksa la berdiri sambil berharap akan ada yang turun bila sampai di pekan Changlun. doa aku dikabulkan sampai changlun ramai la pulak yang turun dan denagan segera aku ambil tempat hehehehe mesti la sebelah N dan kawan aku duduk dengan buah hati dia sue sambil tersenyum.

dalam bas aku dan N tak banyak bercakap sebab tak ada idea kot cuma sekali sekala ajer. selebihnya melayan perasaan sendiri dan melihat pemandangan sawah padi. Aku lihat sue dan kawan aku bukan main happy lagi tak berhenti bercakap yer..memang serasi ada rasa jeles di hati.

lebih kurang satu jam perjalanan maka kami sampai ke bandar alor star, aku jadi jakun sekejap mana tak aku lom pernah sampai alor star sejak masuk hari tu. tapi banadar alor star tidak ler sebesar bandar bersejarah jadi tak jadi masalah pada aku. terus pie ke stesen bas baru plan cari tiker dulu seblum ronda kat bandar dan pekan rabu yang glamor itu. Kami dah set ambil tiket hari yang sama dan jam yang sama walau lokasi berlainan kecuali aku,sue dan N ambil tiket ker Pudu Raya. Tiket dah dapat kami meronda bandar alor star naik shopping turun shopping walau tak beli apa-apa pun nak buat macama mana berjalan dengan orang perempuan. kalau ikut hati nak ajer aku balik lepas dapat tiket tapi rugi la pulak bukan selalu dapat keluar dengan N. sudah penat berjalan kami makan di McD yang pasti aku belanja la pakai duit FAMA pasal duit LOAN tak dapat lagi.

hari dah nak hampir senja kami bergerak balik ke stesen bas kalau lambat pasti tak dapat naik nanti. pasal masa kat bandar tadi aku nampak ramai student kat sana. jangkaan aku tepat memang penuh dengan orang aku tapi bas ada tiga buah yang akan menuju ke U. aku buat cadangan agar ambil bas yang paling belakang lambat sikit sampai tak pa janji aku tak berdiri dan berebut naik bas. cadangan di terima so kami bergerak ke bas paling belakang driver bas tak ada tapi pintu bas terbuka dalam bas dah ada dua tiga couple juga. kami ambil tempat masing-masing seperti biasa aku duduk dengan N dan Kawan aku duduk dengan sue.

Sementara menunggu bas bergerak aku dan N berborak juga la kali nie macam dah biasa pulak tak seperti mula-mula tadi.

"Man..N dah fikir masak-masak nie, N ingat naj tukar course la next semester"...N menyuarakan hasratnya

"kenapa pulak nak tukar bukan ker course IT tu bagus cerah masa depan tu"....ada sedikit rasa terperanjat..tapi itu bermakna peluang buat aku.

"N rasa nak ambil course economy la sebab ada kawan-kawan..lagi pun N tak boleh nak bawa subject IT tu"...ada nada sedih dalam suara itu.

"last exam pun N tak boleh nak jawab soalan tak tahu macam mana la result nanti"...dalam kesamaran aku nampak mata N mula berair...aduh jangan la kau menangis masa ini rosak petang yang indah aku nanti.

"okay macam nie kita bincang pasal nie dengan sue dan kawan aku nanti"...cuba memujuk

"tapi man rasa economy tak sesuai dengan N...kalau nak ambil economy baik stay kat IT ajer"...jelas aku lagi

"habis nak ambil subject apa account N tak minat...nak ambil course business rasanya dah penuh"...tentu tak dapat.

"okay kita bincang dulu nanti esok kita pie HEP dan check macam mana"...aku terus memujuk

dan sepanjang perjalanan ker U kami berbincang pasal tukar course N dan aku janji aku akan tolong dia semana yang aku mampu. ya aku pasti tolong N kerana ini juga peluang bagi aku. jiak N tukar course bermakna dia tak ada alasan nak jumpa abang senior dan sebaliknya juga,peluang yang tak perlu dilepaskan lagi..

sekejap aku meraba kepala dan punggung aku...lega masih belum ada tanda-tanda tanduk da ekor nak keluar semasa aku memikirkan rancangan jahat aku tadi hahahahaha...

sedar tak sedar bas dah sampai ke kolej eon aku cepat picit loceng takut terlepas pulak nanti. turun dari bas sue minta diri dulu untuk balik ke bilik dia dah tak tahan nak terkucil katanya.kawan aku juga minta diri juga tak mau ganggu aku katanya...citt jalan dah memang kau dah ganggu aku pun hehehehehe.

"man, boleh tunggu sekejap tak"...pinta N, bukan sekejap lama pun tak apa memang aku harap macam tu pun

"kenapa, tak nak balik bilik ker"....aku cuba jual mahal sikit jangan gelojoh sanggat.

"N nak cakap sikit dengan Man boleh ker"... N minta kebenaran..nie kalau dia kata minta aku dukung dia balik bilik pun aku sanggup inikan pula nak bercakap ajer.

"macam nie malam tadi, abang senior ada jumpa N kat block, dia merayu agar N benarkan dia hantar N balik kampung nanti, maksud N dia nak antar sampai alor star. dia kata ada sesuatu yang dia nak cakap dengan N dan amat penting katanya"....N membuka bicara aku terkedu..

"so N dan setuju dengan abang senior tu...dan nampaknya N tidak dapat balik bersama Man dan sue dan kawan man, N minta maaf dengan Man pasal tak beritahu awal-awal tadi, sebenarnya memang N nak bagi tahu man pagi tadi tapi tak sampai hati"...lagi sekali aku nampak air jernih di pipi N, aku jadi layu..

"oh N kenapa kau terlalu ingin menjaga hati orang...lihat siapa yang terluka sekarang bukan satu hati tapi ada banyak hati yang akan terluka nanti"...kata hati ku ada kekesalan..

"kalau macam tu tak apalah nanti N balik la dengan abang senior, man akan inform kawan man dan N bagi tau kat sue yer"...aku cuba kawal perasaan agar situasi tak jadi lebih kelam.

"Man, benarkan ke N balik dengan abang senior...tak apa ker"....N minta kepastian

"Tak apa, lagi pun kita bukan ada apa-apa pun cuma contract ajerkan...lagi pun dia ada benda nak cakap dengan N tu"...balas ku dalam hati tuhan ajer yang tahu..

"terima kasih, Man memang baik hati"...sedikit ceria pada suara N itu.

"okay la N, jom balik esok kita jumpa lagi selesaikan hal tukar course tu"....aku minta izin balik lagi lama lagi tak betul aku nanti..

N bergerak pulang ke bilik aku memerhati seketika...N berpusing sambil melambaikan tangan pada ku..aku balas semula sambil tersenyum yang terpaksa dibuat..aku melangkah pulang ke bilik kediaman. terasa petang yang indah bertukar jadi kelam pekat dan kelabu, umpama pekat dan kelam asap bas yang aku naik tadi....

"jangan kau mengalah man, cantract masih berbaki lagi...peluang masih ada"....aku terus menapak dan perjalan harus di teruskan seperti dirancangkan....namun malam aku dah kelam.

22 comments:

ber_uwang said...

he he he jiwa kaco...N OH N

Sang Kerengga Kala said...

brader. lu cuba tgk sufian abas punya blog. kata ada nak cr penulis cerpen. lu tyrle

bias® said...

hidup ini perlu kejam sedikit. diri sendiri perlu di dahulu kan.

A.K.U.D.O said...

tang meraba takut keluaq tandok dan ekoq tu buat aku gelak sakan..
hang memang teror ..
penangan chenta org muda ni..

sharamli said...

b0leh x lepas ni lupakan N...ingatkan M pulak?

mamai said...

ber_uwang:
niee dah kira tahap lebih kaco dah nie

sang kerengga kala:
terima kasih melawat nanti saya ziarah dia.

bias:
hehehehe aku kejam dalam diam

akudo:
itu lawak spontan namanya...

shahramli:
yes kamu masih ada ya...nanti aku ingat kat s la lepas nie

GRuNGe said...

Aku pun jiwa kacau gak ni. Hohoho.

DaliaLiyana said...

perghhhh...tajuk bro pun dah agak2 penin bunyinyer...hikhikhik...
sabar k bro...jgn jiwa kaco jiwa kaco ni...tak best nnt....winks!

HonEyBuNNy said...

hahhahha..ila pn jiwo kaco gk neh...huuuh...jiwa kaco dgn cinta kontrak...hahhaha

@tune® said...

dah malam..
mmg la kelam..
kalau cerah mau aku takut weh...

anyway...ko mmg ske makan mekdi or terpaksa..
entry lepas pon mkn mekdi per??

mamai said...

grunge:
satu ketika dulu jer aku jiwa kaco la nie dah tak lagi kot

daliya;
mmg nak bagi pening pun nie hehehehe..aku akan tamatkan tak lama lagi pada tarikhya nanti

honeybunney:
jgn jiwa kaco sekarang habiskan study dulu, yang lain letak ketepi

atune:
makanan kegemaran orang ramai kat malaysia nie

~~~ kay ~~~ said...

aku TERjatuh suka baca tulisan ko...serious!
(^_^)hehehe

anaklaut said...

salam..bro,

terima kasih singgah anaklaut.:)

best cerita ni.:)

enyheartsdiamond said...

N tu mesti cun kan;)

abgBro said...

bro ko buh lagu mimpi yang tak sudah- ibnor riza...bleh? :)

mamai said...

kay;
kalau jatuh nanti bangun sendiri yer
terima kasih kerana suka it just a true story yang adjust sikit ayatnya

anak laut:
terima kasih juga kerana baca

eny:
cun tu susah sikit sebab semua orang cun tapi manisnyer ada

abgbro:
mana aku nak cari lagu tu

IdaAnuar said...

lagi...?...seronok pulak aku baca cerita ko ni

en_me said...

kelamm kannns..

adibah said...

aku tak sabar nak baca part "happily ever after.."

rajin2lah menulis! :-)

INTAN said...

mcm panjang lagik je kisah ni..

mamai said...

ida:
cerita masa muda ajer ahaks

en.me:
memang malam yang kelam

adibah:
aku akan tamatkan citer nie dalam masa terdekat nie

intan:
ceritanya masih panjang tapi aku terpaksa pendekan nanti boring pulak hehehehehe

Sulela said...

Hehehe...sian kau ye. Tak sabar nak tunggu sambungan kisah...hehehe...

Apakah N akan menukar course yang diambilnya? Apakah N akan balik ke kampungnya bersama abang senior dan apa akan jadi pada budak Man tu...kekeke. Nantikan sambungannya...hehehe

Cepatlah sambung...