Friday, August 28, 2009

entahlah

kekadang aku susah nak faham dengan apa yang berlaku dengan isu masa kini. isu yang remeh jadi besar dan isu besar diperap begitu saja. lebih lagi bila melibatkan orang yang berprofile tinggi..entatahlah

dua tiga hari nie kecoh pasal kes hukuman rotan ke atas kartika model yang di dapati bersalah minum arak dan dia menggaku atas kesalahannya itu. malah sebagai seorang islam dia terima hukuman rotan itu dengan redha sebagai pengajaran kepada yang lain.

tapi yang dok aku heran menteri kita boleh pulak bertelagah dengan hukuman tersebut termasuklah pak PM kita. macam dah tak ada kerja lain nak buat ker, kalau dah sah itu kesalahanya dan hukumannya jelas menurut islam jadi apa masalahnya. Pening juga bila terbaca dalam akhbar kononya kita tiada kepakaran dalam melaksakan hukuman. hai dulu kita declare malaysia nie negara Islam jadi sudah pasti sebagai negara islam kita harus mempunyai kepakaran itu. harap kita buka negara islam yang akan jadi kapal selam. oh ya bila pulak TPM nak minta keluar fatwa pasal nie yer...entahlah...



dua tiga hari lepas KDN serbu pejabat gedung kartun yang diusahakan oleh sudara Zunar dan dibantu dengan beberapa orang kartunis. majalah kartun yang memuatkan dengan kisah dan senario politik semasa tanah air. alasan KDN serbu kerana tiada kebenaran untuk menebitkan majalah tersebut walau permit telah diberikan ( itu yang aku difahamkna). tapi yang semua orang faham dan tahu KDN serbu gedung kartun dan rampas majalah kerana menyiarkan kartun yang meyidir PM. sudah pasti serbuan dibuat atas arahan. hairan kalau tak benar apa yang di siraakan mengapa perlu takut (hanya mengulang apa yang dikata oleh seorang menteri dulu bila SPRM dok sibuk siasat...)

rasa lawak la pulak bila aku perhatikan yang mereka nie lebih takut pada lukisan kartun daripada kebenarannya. terasa peliklah pulak bila majalah yang menjolok mata yang melambak di pasaran tidak di serbu dan di rampas ( faham-faham sajerlah majalah apa)..budak sekolah menengah suka baca....aku tunggu juga siapa nak keluar fatwa pasal nie nanti...alahai entahlah...

rasa malu pun ada bila ada diantara kita bergelar orang pakar agama tapi masih takutkan gaji hujung bulan tak masuk dari hukuman tuhan di kemudian hari..hmmm entahlah...

41 comments:

abgBro said...

bro 'lawan tetap lawan'

Fia Batrisya said...

fia tau majalah per... mesti majalah mangga?? kan kan...

~~~ kay ~~~ said...

biarkan ler siluncai terjun dgn labu labinyer....
(^_^)

ber_uwang said...

bila uwang menjadi segalanya...

hukum hakam di ketepikan..

sharamli said...

pakar agama p0n dah xmacam pakar dh sekarang ni

bias® said...

nak buat cemaner? tembolok sendriri ngan anak bini kena isi jugak...

maiyah said...

salam ziarah, semoga kebenaran akan terungkai

@tune® said...

manusia akan menyembunyikan kebenaran walaupon ianya pahit untuk ditelan..

giler ah..
sebat ajer menteri kalau dah sibuk pasal hukuman...

INTAN said...

alahaiiiiiii...ntah le kan....ngak ngerti

anaklaut said...

salam bro mamai,

Hukuman sebat ke atas model sambilan, Kartika Sari Dewi Shukarnor, 32, sewajarnya tidak perlulah timbul kontronvesi seandainya semua pihak menghormati keputusan yang telah dibuat oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan.
Keputusannya telah dicabuli oleh orang-orang tertentu.

Kartika yang mengaku meminum minuman keras telah dihukum sebat sebanyak 6 kali telah dipersoalankan..ni yang sangat sedih..

sepatutnya rotan saja..

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

alamak..alamak..ni mnyusahkan mak bapak..alamak..alamak..aku tak nak beb..aku tak nak..(ni lirik lagu nico)

Sulela said...

Perenggan terakhir kau tu memang aku sokong... Entahlah...

<< s| tED| >> said...

ehMmmm.. entahlah...
ini sandiwara politik malaysia...
apa yang sepatutnya tidak di buat..
yang remeh temeh yang tak petutnya.. laju de derang bertugas!!

J@J@ / Bini The Rock said...

Aku pun pelik juga....
benda yg kecik2 diperbesar2kan....
benda yg besar...dipendam2kan...

sbnrnye byk lagi kes besar yg patut segera dilaksanakan...tak yah la sebok2 hal remeh temeh yg nak diselidik..buang masa

Drpd dok sebok2 pasal hukuman Kartika atau kartun itu kan lbh baik bincang pasal menangani mslh H1N1 yg semakin serious nie.

banyaaaaaak lg perkara yg lbh besar..yg penting "rakyat Didahulukan...."

:(

Rozita said...

itulah negara kita Malaysia..
rakyat jugak yg pilih supaya mereka jd pemerintah..
nasib badan..

Slmt Hari Merdeka..

Naz said...

hmmm... betul jugak tu Mamai. aku bukan pro atau kontra mana2 parti. tp aku dpt rasakan yang politik kita ada bnyk yg x kena... semoga pihak2 yg terbabit tu lebih ikhlas bekerja utk rakyat. bukan lebihkan kuah dari nasik... huhuhu...

mEiZ SHA said...

tau xpe...
kdg2 mereka ni yg buat orang jd complicated..benda jd unggang langgang kan?

kecoh benda yg x sepatutnya di kecohkan..sorok benda yg x sepatutnya di sorokkan...

btol x?

mamai said...

abgbro:
lawan bro mesti mau lawan

Fia:
hahahahah pandai pun

Kay:
biarkan tapi nanti siapa yang kena percik airnya

ber_uwang:
tu la kau...kan dah tak beruwang hehehehe

sha:
pakar periuk nasi tu

bias:
ya nanti anak bini kebulur kat rumah

maiyah:
pasti akan datang kebenaran

@tune:
itulah masalahnya takut pada kebenaran

intan:
tengok ajer la...

anaklaut:
yang empunya diri pun dah setuju
untuk dirotan

akupentoi:
nie dah memang menyusahkan mak bapak hahahaha

sulela:
kita tengok dan lihat sajerlah

sItEDI:
sendiwara yang buat kita semakin parah

jaja:
supaya mereka nampak seperti bekerja hahahahaha

rozita:
selamat hari merdeka....nasib la badan

naz:
siapa pun yang memerintah kita rakyat harus di utamakan...aku setuju dengan kamu

miez sha:
betul! betul! betul!

triple x malaya said...

kuase di tangan kera-jaan ape boleh buat..cakap negare islam tapi sistem x mcam islam..entah la..gua tak boleh cakap lebih2..nanti kene band plak..

azzaliena suziantie said...

sb tuh gua xsuke law...
doc lg best..hehe...
politik bingung...

{lumut} said...

malaysia negara islam?
same je aku tgk malaysia ngan auckland ni..
kalau beza pon malaysia tak de lagi orang nak "french kiss" tepi2 jalan.

fikir2 kan lah...

miSs siv said...

sume politik..
n ramai sgt yg pentingkan kebaikan sendiri~

Che La said...

Malaysia BOLEH....

mamai said...

triple X malaya:
ya mereka memang KERA-JAAN...sebab tu dia kurang faham

azzalina:
itulah senario negara kita...

lumut:
sekarang nie malaysia menuju ke arah itu setakat berpeluk kat khalayak ramai perkara biasa

mis SIv:
mereka semua sama ajer

kimisai said...

politik2 juga..agama kene pelihara...

berkaitan kah aku??aikk...

cookie devine said...

aduhh,dunia.kadang keliru Cik Cookie.

Cik Skaf said...

entahlah...en mamai.. agak2nya apa peranan kita?

cik skaf tgh mamai nak tunggu masuk waktu berbuka puasa...

mamai said...

kimisai:
dah betu la tu...

cookie devine:
masing-masing ada kepentingan nak buat camner

cik skaf:
peranan kita membetulkan apa yang tak betul itu ajer

dah berbuka cik skaf

anaklaut said...

salam..

tq singgah anaklaut bro..:)

patungcendana said...

the truth hurts...reality bites...ni komen sebab belum tidur sampai sahur...huhuhu

JMR said...

pk pening..tak pk pon pening..rilex sudeh bro..hehehe

nuyuljana said...

bagi mereka, harta lebih penting dr agama.

miss GAZA said...

ni la org kata ISLAM hanya pada nama..

erm

entahlah bro..

Kojack de Alloohaa said...

tu la..kdg tu alasan or tindakan y pemimpin2 kta buat mcm ntah apa2, mcm org xda otak...

so ayt besa, "cmna dia bleh jd bla..bla.. bnda cmni pon x reti nak buat"

sdih la cmni......

HonEyBuNNy said...

hurm...tah la...cmne la bila agama d ketepikn...hurm....

patungcendana said...

re:...kalau hujan lepas aku cuci kereta ni...confirm, raya haji baru aku gi hantar cuci lagi...huhuhu

fadzilah said...

salam..

TQ singgah kat blog saya.
selamat berpuasa dan slmt menyambut hari kemeerdekaan.

sojar tanpa c4 said...

bila aku bleh bebuka rumah hang ni? anak aku nak jumpa anak ko.

Idalara said...

hmmm..aku lg tk mengerti..
diaorg kata jimat utamakan rakyat..
tp sebaliknya mereka yg habiskan duit rakyat..

Basuh Baju said...

begitulah bila mereka yg berada di puncak kuasa berasa terancam..

Precious said...

Itulah nama 'orang' ... orang yg ada hati dan perasaan, orang yg ada nafsu dan keinginan, orang yg ... alahhh, orang lah!!
Tanda2 akhir zaman? Jeng jeng jeng ...