Saturday, July 11, 2009

Dogeng Kehidupan

menanti puisi yang tak berlagu
mencari dongeng sebuah kehidupan

kelam malam pekat berbalam
sekerdip cahaya di hujung malam
itu bukan aku sang kunang-kunang
namum masih lena di dalam kelambu
diulit mimpi nan seribu
yang pasti hanya satu

indah benderang fajar hari
berkilau silau mentari
merdu berkumandang di hujung pagi
itu bukan aku sang kenari
masih lena diulit mimpi
masih rakus memburu rezeki
lupa segaris hitam di hujung terang
yang pasti hanya satu




mentari timur dan barat
fajar dan senja
siang dan malam
ianya masih yang sama

19 comments:

enyheartsdiamond said...

ramai btol pujangga berpuisi dlm blogspot ney(^_^)

suka baca!

abgBro said...

bro..kita semua adalah pengembara, singgah hanya sebentar di dunia sebelum sampai ke destinasi yang kekal abadi...:)

sharamli said...

rakus mencari rezeki..
sem0ga rezeki itu halal..

anaklaut said...

salam...mamai,

bro, anak buah dia hanya seorang tu je..:)
tq sudi singgah..hehehehe

p/s: bro...kamu memang berpuisi..saya bangga mengenali kamu.bro.

mamai said...

eny:
terima kasih kerana baca...

abgBro:
aku singgah kat perak nanti...masih berharap ketemu bro

Shah:
moga-moga halal

anaklaut:
aku tidak berbakat sekadar luahan rasa....rasanya anaklaut lagi layak aku juga kagum dengan kamu

gee said...

err..tak faham..hikhikhik

Baginda Reformasi said...

huhu master mamai xgheti den nk komen... :) tapi klu baginda jadi soltan baginda da bagi title sasterawan negara nih... "mansohkan PPSMI" piece!

@tune® said...

aku suke mentari pagi
dan lewat petang shj
xpanas

mamai said...

gee si kecik molek:
aku pun tak paham hehehehe

baginda reformasi;
saterawan huhuh tinggi bebenor tu
aku cuma PPSMI di mansuh ajer...

@tune:
kau kena dok dalam rumah selebihnya..
macam puteri ais. hehehehehe

Sulela said...

Mentarinya setiap hari sama tapi tak serupa...hehehe

gee said...

hek ellehh...hehehe

anaklaut said...

salam..bro mamai,

terima kasih bro mamai sudi singgah memberi komen di anaklaut

@tune® said...

aku xmau puteri ais..
nk name besh sket..
puteri salju ke..
barula besh!!

DaliaLiyana said...

salam mamai (name komersial ek..hehhee..)
hidup ni smeentara je..sampai mase pulangla kite kpd yang MAHA ESA...

patungcendana said...

extract dari puisi - surat cinta...

http://thepatung.blogspot.com/search/label/surat%20cinta


aku kabarkan pada angin...
tolong sampaikan surat ku pada mu...
namun angin tidak mampu

ku rayu pada bulan...
berikan khabarku padamu
bulan juga hanya membisu

ku pinta pada matahari
ceritakan tentang kamu disana
matahari tidak bisa...

re:...aku akan ikut nasihat kau...aku akan cuba berterus terang dgn sahabat aku itu...:-)

patungcendana said...

extract dari puisi - surat cinta...

http://thepatung.blogspot.com/search/label/surat%20cinta


aku kabarkan pada angin...
tolong sampaikan surat ku pada mu...
namun angin tidak mampu

ku rayu pada bulan...
berikan khabarku padamu
bulan juga hanya membisu

ku pinta pada matahari
ceritakan tentang kamu disana
matahari tidak bisa...

re:...aku akan ikut nasihat kau...aku akan cuba berterus terang dgn sahabat aku itu...:-)

Pyanhabib said...

ya, siang dan malam masih yang sama.

Precious said...

Waaa ... puitis.

mamai said...

sulela:
hari yang tak sama...tunggu beg aku nie

anaklaut:
sama-sama kita mengunjungi

@tune:
baik puteri salju hati ku ahaks

Patungcendana:
indah puisi berdendang

rasanya itu seelok2 buat PC

daliaLiyana:
hehehe trade mark tu...ya itu sebetulnya kita singgah sekejap sahaja

bropyan:
terima kasih singgah....

Precious:
biasa-biasa sajer