Tuesday, July 14, 2009

cerita daerah sepi

situasi 1
daerah sepi ini penuh misteri
tiada manusia rela hati mahu ke sini
daerah yang penuh dengan seribu rasa luka
daerah yang menceritakan seribu duka
daerah yang mancengkam derita jiwa
daerah yang dingin dan beku hati

mengapa aku dicampak ke sini
aku menjerit, melaung, melolong sekuat hati
tangan ku melambai, mengapai tanda di sini
argh !! mengapa mereka tidak peduli
apa sudah butakah mereka
apa sudah tulikah mereka
daerah sepi ini hanya di depan mata
keluarkan aku dari daerah ini.



Situasi 2
daerah sepi ini penuh misteri
daerah yang memberi seribu makna
daerah yang mendamaikan jiwa
daerah yang mengetarkan rasa
daerah yang penuh dengan seribu keindahan
daerah yang membuat aku mengenal diri
aku datang dengan rela hati

aku menjerit melalung sekuat hati
tangan ku menepis, menolak, menyiku sepenuh hati
kaki ku meyepak, menerajang, menendang sepenuh hati
apakah mereka buta
apakah mereka tuli
biarkan aku di sini
daerah sepi jauhkan mereka dari mata

21 comments:

dkama said...

Sungguh sepi daerah itew...

ber_uwang said...

sepi mengajar erti rindu

en_me said...

sepi kannns..

enyheartsdiamond said...

daerah itu di hati ini~

Sulela said...

Hmmmmm...ko bercerita pasal satu tempat? Beza antara neraka dan syurga, mungkin?

mamai said...

dkama:
ya sungguh sepi tak berpenghuni

ber_uwang:
ada duit sure tak sepi

en.me:
yerla mana pie semua orang

eny:
bagaimana harus ku kesana...terlalu dekat tapi jauh

Sulela:
temapt itu didepan mata tapi tak terpandang oleh kita

sharamli said...

sepi itu lebih baik dari bising...
wat kita rsa serabut

aisha said...

sepi itu indah..

tp daerah sepi bro ni mmg sgt la mghimpitkan..(wlaupn lokasinye x dberitahu)

GRuNGe said...

Bila baca puisi daerah sepi ko ni, mengingatkan aku pada cerita hantu siut. Membayangkan daerah sepi macam dalam buku Bercakap Dengan Jin edisi Tamar Jalis. Serius aku dah bayang citer hantu.

mamai said...

shah:
kamu mmg seorang yang suka pada ketenteraman

aisha:
terima kasih kerana melawat
daerah itu tak jauh depan mata sajer

grunge:
mmg seram pun tengok la bulan tu hehehehe.

INTAN said...

x baik sepak terajang tau...

kata org sepi itu indah...

Atan said...

atan dah biasa sepi

DaliaLiyana said...

bg la puisi yang hepi2..dalia baca...dalam pale ni dah macam2 citer antu terbayang...waaaa....

mamai said...

intan:
terimakasih datang...
sepak terajang itu kiasan

atan:
kawan dengan aku la nanti tak sepi lagi...

dalia:
takut ker hehehehe aku cuba buat yang lawak la plak

patungcendana said...

aku memilih untuk berdiam di daerah sepi...maka indahlah sepiku...:-)

re:...memang aku tak keluar rumah pun weekend lepas...takpe la...kalau ada rezeki kita jumpa lain kali...

Baginda Reformasi said...

salam... tuan mamai anda buatlah sajak untuk reformasi terbaru nih... kite joint KEJAM...

adibah said...

walau sepi macamana pun.. jangan risau.. bulan sentiasa jadi teman.

ayampinko said...

sepi adalah asas beb..tak der kawan awek lari tak der bunyi..hhehehehe.. nko sepi yang mana satu nie..

mamai said...

patungcendana:
aku juga suka daerah sepi yang indah

baginda reformasi:
boleh juga nanti saya pikirkan yer...KEJAM aku datang

adibah:
kita melihat bulan yang sama walau tempat yang bebeza...hehehehe

ayampinko:
aku berada didua2 daerah pada masa yang sama

abgBro said...

daerah yg ko gambarkn tu bro..seakan2 tanah perkuburan jerk..ye ke? hiks...

misznarney said...

akuk ndak phm bah puisi ini...