Wednesday, March 3, 2010

segalanya depan mata

orang kata hidup ini satu pencarian, oleh itu kita tidak pernah berhenti mencuba untuk mencari apa yang kita mahu, kita sering berkata hidup untuk mencari kebenaran, hidup untuk mencari kesempurnaan, hidup untuk mencari kebahagian, hidup untuk mencari cinta, hidup untuk mencari tuhan, hidup untuk mencari kepuasan.

lalu untuk ketemu dengan apa yang dicari, kita guna semua cara sama ada dengan cara baik mahu pun cara buruk, bergantung pada individu. adakalanya dalam melalui proses pencarian ini kita sanggup melepaskan apa yang kita ada. ada diantara kita ketemu dengan apa yang dicari dan ada pula yang kecundang dalam misi pencarian mereka.

namun hakikatnya kita sering terlupa, sebenarnya apa yang kita cari itu sering berada di depan mata cuma kita yang tak mampu melihatnya. bila kita mencari kebenaran kita lupa bahawa kebenaran itu telah lama wujud. bila kita mencari kesempurnan kita lupa bahawa kita adalah kesempurnaan itu. bila kita mencari kebahagian kita sering meninggalkan kebahagian itu, bila kita mencari cinta sebenarnya kita yang mengkhianati cinta itu. bila kita mencari tuhan kita lupa siapa kita.

bila kita mencari kepuasan....sebenarnya kita manusia tidak akan pernah berjumpa dengan kepuasan..

p/s: kita sering menghargai sesuatu bila ianya telah pergi dari kita tapi tidak semasa ia bersama kita

23 comments:

al-lavendari said...

betul .. tapi saya tidak mencari kebahagian. saya menciptnya ! kalau cari pun belum tentu dapat, dan kalau dapat pun bukan tentu boleh bertahan lama ! bagaimana mencipta bahagia ? masing2 boleh buat dengan cara dan resources yang ada pada diri masing2.

triple x malaya said...

manusia sering lupe,

Mawar_berduri said...

Salam,
tu la lumrah manusia....
"apa yang ada jarang disyukuri...apa yang tak de sering dikejarkan.... bila dah dapat cepat rasa jemu...."

EISENHOUR said...

nape ni bro?cam ad prob je..ngh sedih ke?

ayampinko said...

sebelum kita yang pergi... sayangi la mereka..

hahahaha..

sharamli said...

manusia memang macam tu..
ada je yg xcukup

~0~ said...

itu la lumrah...

huh...sesal...

caluk@cencaluk said...

cari guna google he he

enyheartsdiamond said...

kalau yg di depan mata itu tidak suka akan kita?

atie said...

Salam Mamai...

Sedang mengejar cinta ilahi....

tembikai kuning said...

huuuu!
suka sgt la entry neh pakcik..
T___T

{lumut} said...

manusia suke kejar bend ayg x pasti yg mereka anggap itu yg terbaik utk mereka.

Anonymous said...

N3 yg best..mendalam maksudnya..agar kita sentiasa dlm peliharaanNya..

miEz haNeM said...

manusia...

tak pernah puas..
dan payah nak puaskan hati sume orang..

betul tak pakcik??

maiyah said...

mmg pun.. yg didepan mata x nmpak versi cite p ramlee

mEiZ SHA said...

kita sering menghargai sesuatu bila ianya telah pergi dari kita tapi tidak semasa ia bersama kita

UNGKAPAN NI MEMANG PASTI PAK CIK.. MUNGKIN RAMAI X SEDAR..CARI BILE DA XDE..untuk ape kan?

ber_u_wang said...

sebab tu saya menghargai saga buruk saya tu...

huj@n said...

tuh la...cepat bosan ajer...cubalah hargai yg depan mata...haihhh

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

aku yang tiada harga

Erna said...

betul tu..kita selalu mengingati dan menghargai..bila sesuatu tu telah berlalu...pergi meninggalkan kita..

sI tEDI said...

aku masih tidak putus2 mencari Dak Oyen yang hilang!! :(

nursarah said...

asyik tercari-cari yang tidak ada, sampai tak nampak apa yang ada di depan mata. manusia! memang begitulah

J@J@ / Bini The Rock said...

salam bro mamai...

aku paling suka dan tersentuh hati pada ayat pesanan kau yg last tu!

x(