Monday, February 1, 2010

problem solving concept

as we all know hidup tak lari dari masalah dan masalah tak akan selesai kalau kita lari dari masalah. there is so many way to solve our problem sama ada masalah besar atau kecil, no matter how big or complecated sesuatu masalah itu but it still ada jalan penyelesaian kecuali masalah mati.

In manufacturing untuk kita selesaikan masalah,pertama sekali kita kena faham product kita dan process untuk hasilkan product kita. from there only we can determine what is the method should we use to solve the problem. sama juga macam hidup ini jika kita tidak tahu tujuan hidup kita dan process menjalani kehidupan maka susah untuk kita selesaikan masalah.

untuk selesaikan masalah ada banyak cara, terpulang pada kita macam mana nak guna, in industrial operation especially in japanes company mereka suka guna 5 WHY's METHOD. kaedah di mana kita mengenal pasti punca masalah dengan mencari 5 WHY's...susah juga nak terangkan nie tapi in simple word like lagu bangau oh bangau la.....cari punca masalah sehingga ke akar umbi kemudian di situ kita selesaikan punca segala masalah. kalau company dari Europe or US mereka suka guna 8D REPORT sama concept lain approche sahaja. rasanya kalau kita cuba guna kaedah ini dalam hidup kita pasti akan ada hasilnya.

one more thing dalam manufacturing line, before kita start dengan sesuatu product or process kita akan buat FMEA (Failure Mode Effect Analysis) satu method di mana kita kenal pasti potensi masalah sebelum kita memulakan sesuatu process. dan bagi product pula kita akan buat DFMEA (Design Failure Mode Effect Analysis). sorry can't go in detail sebab banyak nak kena terangkan nak tahu boleh le email hahahahaha...btw FMEA and DFMEA nie kalau kita guna dalam hidup ini pasti kita dapat minimize masalah kita.
or kata orang pencegahan before happendkan...bealive la this method our goverment should apply before buat sesuatu projek well kurang la sikit yang runtuh...

bila semua kaedah ini kita apply and still ada masalah juga so kita buat Kaizen or Improvement, and follow up dengan continues improvement. well kalau ada juga masalah so that the time kita serahkan pada DIA. kerana padaNya jugalah tempat kita menggadu dan memohon petunjuk.....



p/s: yang pasti mati bukan satu masalah tapi mati untuk menyelesaikan masalah itu adalah masalah pada yang hidup....sorry guys latelly aku banyak merapu

15 comments:

enyheartsdiamond said...

tb2 uncle rojakkan bahasa :D

Amal said...

masalah cinta pun boleh ke pakcik?

dkama said...

ehm tak semua orang suka selesaikan masalah tapi ramai yang suka buat masalah je... PEACE...

Bulan Dilangit Osaka Biru said...

uncle macam nak kene guna konsep kaedah penyelidikan je...

Razman said...

apabila seorang bos berkata kata....

zia said...

baru balik dari majlis Quality or quality improvement..cari masalah dan selesaikannya

tunbegia said...

sungguh concept merapu,

salamm,

Anonymous said...

masalah nih biasanya mendewasakan..

Maiyah said...

kalo masalah dpt diselesaikan.. mmg lega

notso_violet : seindah bunga seri pagi said...

byk runtuh sebab byk sgt sub sub kot haha.
tender dapat kat dia tp dijual pada org len dan yg dpt tender nak untung atas angin jadi akhirnya projek yang sepatutnya sejuta jadi 700 ribu mungkin. kualiti yang patut lebih baik tapi jadi murah2 jer.
erm entahla.

abgBro said...

salam sejahtera bro...moga tenang2 selaluu...:)

Acik Erna said...

selagi hidup..masalah takan berentin menghampiri kita..cuma..bagaimana cara kita menanganinya..

fadzilah said...

saya berserabut ada banyak masalah...mamai boleh tolong selesaikan ke? huhuhu

Solehah said...

tak merapu la..tu kan ilmu..sharing is caring..walaupun x paham sgt, saya baca juga..hehe..

noorlara said...

Input ilmiah yang amat berguna dan patut dilaksanakan dalam kehidupan harian, pehtu bila dah ada masalah fokus pada jalan penyelesaian jgnle plak fk kan pasei masalah ut tak sudah sudah ye tak?