Friday, February 5, 2010

antara nyawa dan dosa

antara nyawa dan dosa yang mana kau pilih,
kerana dosa menyelamatkan nyawa,
tapi nyawa membersihkan dosa.

antara nyawa dan dosa yang mana kau pilih,
kerana dosa menjanjikan mewah,
tapi nyawa menegakkan maruah.

antara nyawa dan dosa yang mana kau pilih,
dosa itu pasti menjanjikan neraka,
nyawa itu harus kau timbang sebelum ke syurga.

antara nyawa dan dosa mana kau pilih,
antaranya membezakan hidup dan mati,
namun hidup kita bukan menongkat dunia........



p/s: sebenarnya kita lebih sayang nyawa biar kita kata kita sayang agama dan tuhan kita

28 comments:

seroja jingga said...

segalanye hanye pnjaman.

aku jarang melawat kau disini..tapi bila sekali aku datang..aku pasti belajar sesuatu disini..

thkns a lot
ini ikhlas ok

sharamli said...

bt0l..slalunya mcm tu la...

JMR said...

sayangi Tuhan, hapusi dosa, panjangkan nyawa...

enyheartsdiamond said...

yey!uncle sudah kembali berpuisi :)

enyheartsdiamond said...

yey!uncle sudah kembali berpuisi :)

Cik Saerah said...

sokong2..huhuhu

Erna said...

betul tu mamai..kalau disuroh pilih..takan ada yang nak pilih dosa kan...

maiyah said...

semestilah nyawa.. tp kekadang manusia ni sering terlupa sejenak bila dlm kenikmatan dunia ni.. kalo sejenak kemudian beringat balik xpe le

ber_uwang said...

betuk betul tu

mamai said...

seroja:
tak menggapa aku faham kau bz...

sha:
kita pentingkan diri

JMR:
itulah yang sebaik-baiknya

eny:
uncle masih tunggu penghujung cerita sweet butterfly

cik saerah:
terima kasih

erna:
tapi biasanya kita akan kerap buat dosa

maiyah:
kita lebih sayang nyawa sebenarnya dari agama

ber_uwang:
lama tak nampak lu

NuR said...

lain di lidah
lain di hati

sI tEDI said...

aku pilih nyawa, walau sering melakukan dosa.. :(

fatin sulaiman said...

kita hanya manusia biasa, susah nk lari dr pemikiran seorang manusia dgn sgala dugaan yg ada d dunia..

ibarat, kalau dgn tuhan di panggil murtad, kalau dgn manusia d panggil curang.

eisenhour said...

nyawa~
dosa~
pahala xde ke?=P

master teddy said...

yeah..learn something lg dr blog uncle =)

T.u.Y.a said...

salam bro,
puisi yang membuatkan otak Tuya berpk dengan cargasnye..

zia said...

nak dapat dosa senang,lagi senang nak dapat pahala..so renung2kan dan selamat beramal..hehehe-->pakcik next week gua takde kat sini..pi la tengok teater dgn pentoi tu huhuhuwaa...

AzuanBudakMemandai said...

sentiasa macam tue kan huhu

abgBro said...

sape tak sayang nyawa oii...hehehe

dzul hafixi said...

BERnyawa dan BERdosa,
itu manusia..

mamai said...

nur:
itulah kita manusia

sItEDI:
aku juga pilih nyawa

fatin:
siapakah yang kita sanyang sebenarnya

eisenhour:
pahala dan dosa adaselagi kita hidup

masterteddy:
sama-sama kita belajar

TuYA:
kita akitivate otak sekejap

zia:
tak best la lu tak ada

azuan:
kita tak boleh lari darinya

abgbro:
pasal tu la rela walau takut

dzul:
sebab tu ada syurga dan neraka

mamai said...
This comment has been removed by the author.
Cik Cookie said...

hurmmmm...
semuanya saling bergantungan.
terpulang pda akal

HonEyBuNNy said...

btol tu pak cik...sokong sgt2....org xpk dosa...tp pk nyawa bila wat sesuatu...tp xla semua mcm tu kan pak cik....sesetngh...hurm...

dkama said...

nyawa abis tak sempat betobat bro...PEACE...

Wanita Itu said...

loan..

sokong..

huhu..

salam bro :)

bias® said...

2 pilihan jek? ada pilihan lain tak?

ubaidillah alqasam said...

salam...
lama benar x memblog nih.. bz tahap cipan...hahah,.. ape2 pun entry abag mamai sentiasa membuatkan orang mempunyai akal yang sehat berfikir.. aper2 pun ikhlaskan hati,tingkatkan pretasi,dan pasti diredhai... hehe