Thursday, January 21, 2010

bukan semua orang bernasib baik

kita memang sering mengharapkan satu kehidupan yang baik dan bahagia selamanya, oleh itu kita sering berusaha ke arah itu tanpa mengenal jemu. namun kita jangan lupa disebalik usaha kita, ada faktor lain yang menentukan kebahagian hidup kita.

namun bukan semua orang bernasib baik seperti kita, jadi usahlah kita mencerca mereka yang kurang bernasib baik itu. kita tidak tahu apakah masalah yang menimpa mereka, mungkin mereka sudah puas berusaha namun takdir tidak menyebelahi mereka. angap sahaja itu ujian buat mereka dalam menjalani liku kehidupan ini. adalah lebih mulia jika kita yang mempunyai sedikit kelebihan ini membantu mereka dari terus mencerca. kerana tuduhan dan hinaan kepada mereka tidak akan membantu malah hanya membuat mereka berasa lebih terhina....


p/s: hidup ini ibarat roda bukankah begitu, ada masa-masanya kita akan ke bawah. dan harus kita ingat lagi tinggi kita naik lagi sakit bila kita jatuh

27 comments:

Erna said...

setuju..jangan dihina..berilah semangat untuk meneruskan hidup..waktu sukar pasti akan berlalu dengan izin NYA..

nursarah said...

betul3!

sI tEDI said...

selagi ada kudrat! berusahalah!

♥SYAFIQAH ♥ said...

yup sokong sokong :)

master teddy said...

betul tu.kdg2 kesenangan yg kte dpt tu pon satu ujiaan jgak nk uji sape yg bersyukur atau x.kn?

Frodo Baggins said...

beringat2 sebelum terkena ...
hari ini hari org entah esok hari kita. Sombong n takbur x bawa kita ke mana ... sekadar jd manusia yg sunyi


>>___<<

Solehah said...

betul tu..so kena ikut resmi padi..

abe long said...

betol uh

tak semua org bernasib baik

cahayachenta said...

teringat lagu MANTAN-NIDJI....

"roda memang telah berputar.."

fadzilah said...

bersyukur lah dgn apa yg kita ada.

Wanita Itu said...

uncle..saya setuju sepenuhnya!!

macam roda..

Koyuki said...

Roda...

selalu kena putar kan kalau mahu ia bergerak??

hisham said...

kalo kite dh berada dibulan jgn la luper rumput dibumi...

mamai said...

erna:
kita usaha dan berdoa selebihnya kita tawakal

nursarah:
setuju

sItEDI:
ya kita usaha selagi ada kudrat jagan lupa pada ibadat

syfiqah:
terimakasih sokong pakcik

master teddy:
pandai kamu mentafsir

frodo:
kamu sememangnya benar

soleha:
makin tunduk bila berisi

abe long:
kita tolong mana yang mampu

raihan:
bukan roda-roda tv3 tu hehehehe

fadzilah:
usah mengeluh dan usah juga berbangga...

wanita itu:
kadang-kadang terfikir juga di mana kita sekarang ini

koyuki:
ya begitu juga dengan hidup kita harus bergerak jika mahu kedepan

koyuki:
selalu rumput dah tak nampak kalau dah ada kat bulan

enyheartsdiamond said...

saya pun selalu tidak bernasib baik..huhu

maiyah said...

x guna pun nk mnghina.. kita sama disisiNya.. paling tdk kita menasihati dan beri pnduan utk mrk ubah hdp

AzuanBudakMemandai said...

betul tue..tapi yang kat bawah mesti ada usaha jugak..

~0~ said...

btol..ku setuju...

Precious said...

Namun kita tetap kena aim high. Reach for the star ...

Sharinginfoz said...

tersangat le betul...

Pemimpin or Dipimpin???

Apsal Nama Afiqah Bukan Danish

Daun Bidara said...

kadang kadang terfikir juga kenapa daun tak bernasib baik seperti orang lain tapi setiap kali terlintas di hati macam tu terfikir pula ada orang lain lagi parah, syukur apa yang ada

Mawar_berduri said...

Dimana ada usaha disitu ada jalan ...
tapi kadang2 dah penat berusaha ..tapi jalan masih buntu ....kena la anggap tu Ujian hidup.......

suatu hari nanti pasti akan berhasil jugak selagi trus berusaha...

al-lavendari said...

SETUJU .. "WHAT GOES AROUND COMES AROUND "

mamai said...

eny:
belum tiba masa kamu lagi dear

maiyah:
kita sepatutnya membantu bukan menghina

azuan:
ya kita harus berusaha untuk berjaya untuk kita naik semula

O:
terima kasih

precious:
ya cita-cita perlua ada

sharingfoz:
thank you

daun bidara:
bukan tidak bernasib baik tapi masa kita belum sampai

mawar berduri:
segalanya ada ketentuan

al lavendari:
setuju dengan bro

J.i.J.o.N.e said...

roda kehidupan

patungcendana said...

eh...aku dah komen ke belum entry ni?

cik CumeY said...

sangat setuju pakcik...

hidup kita x sentiasa di atas...

yang penting..selagi kita mampu bantu..bantu lah..

dengar keluhan mereka pon satu bantuan kan?hehehe