Sunday, December 6, 2009

in memories

rasa macam dah lama tak update new entry, aku masih tak ada mood tambahan pulak beruk di awan biru aku macam hampeh. so aku cuma berjalan ke blog kawan-kawan ajer.

hari ini aku nak buat entry terakhir untuk bob, sekadar untuk kenangan pada aku. aku jumpa bob masa di sini kala dia masih kecil lagi.

sesungguhnya aku memang tak sangka yang bob akan pergi dengan begitu cepat, sebab aku sangka dia dah sembuh dari kemalangan dulu.

last week thursday evening masa balik dari kerja seperti biasa bob akan tunggu depan rumah dan seperti biasa tiap kali aku buka dia yang akan masuk rumah dulu. tempat biasa dia tuju sofa aku yang tak mahal tu. bob akan mencakat sofa tu untuk tajamkan kuku. aku tak marah dia pasal aku tahu jasmine aku pasti akan minta sofa baru.

petang itu aku lihat bob macam biasa la dengan mengada-ngada dia tu mengesel kepala kat kaki aku sambil minta makan. kalau tak di beri makan selagi tu dia akan mengikut kemana sahaja aku pergi. aku biasanya beri dia makan kat luar sebab mama,big sis dan julie tak berani masuk rumah.

lepas makan bob masuk semula dalam rumah macam biasa dia bermain dan melepak dekat aku sambil bermanja. oleh kerana aku sibuk berjalan ke laman kawan-kawan so aku kurang layan bob malam tu. tiba-tiba aku lihat bob tak ada, aku tanya kat adik mana bob, adik cakap bob kat luar. memang menjadi kebiasan aku akan biarkan bob keluar untuk dia membuat aktiviti dia yang sepatutnya sebelum masuk tidur.

tapi malam tu aku sedikit hairan bila dah lewat bob masih tak masuk lagi, lalu aku suruh adik panggil bob masuk, tapi adik cakap bob tak ada. aku tak sedap hati lalu keluar cari dia nak pulak malam tu hujan gerimis. aku panggil dua tiga kali nama bob tapi dia tak datang. biasanya kalau aku panggil sekali ajer nama dia pasti dia dah datang kadang-kadang tu dia dengar aku petik jari ajer pasti dia dah belari masuk.

aku tak puas hati aku keluar untuk cari dia, sebaik ajer aku keluar aku nampak bob baring di depan pintu pagar. pelik juga kenapa dia baring kat situ sedang hari hujan. aku panggil lagi dia tak banggun. aku bertambah cuak bila aku lihat bob masih tak bergerak bila aku datang kat dia. bila sampai dekat aku lihat bob dah kaku tapi tubuh dia masih panas lagi waktu itu. cuma aku lihat hidung dan mulut dia dah biru. aku jadi kelu sekejap bila lahat bob macam itu. terus aku inform wife aku yang bob dah tiada. wife aku macam tak percaya sebab bob amat sihat masa petang itu dan sewaktu dia keluar bermain masa wife aku ngah menyidai baju masa tu.

aku check badan bob untuk pastikan sebab kematiannya takut dia bergaduh atau di patuk ular atau dilangar kereta. tapi aku dapati tiada sebarang kesan cedera dan luka pada badan bob. menyebabkan kematian bob menjadi satu misteri pada aku, nak kata dia sakit aku tak nampak dia sakit pun. dengan berat hati aku tanam jasad bob pada malam itu juga kerana tak sanggup aku tengok bob yang kaku itu. sorry bob kubur mu tak ada pohon kemboja yang ada cuma pohon inai sebab kau selalu menyorok kat situ.



ini aku suspek adalah bapa kepada bob sebab dari ciri-ciri fizikal dan dia datang rumah aku masa malam bob mati. aku lihat dia mencium tempat bob mati tu dan pernah juga aku nampak dia bersama mama bob masa musim mengawan hari tu. kucing ini bertuan tapi mungkin tak di jaga berdasarkan bulunya yang kotor. dan malam itu aku mandikan dia dengan shampoo bob. masa mandikan dia aku angap itu adalah mandian terakhir bob. sepatutnya aku mandikan bob last saturday dan plan nak bawa dia ke klinik. yang pasti kucing ini tidak melawan masa aku mandikan dia sama macam bob.



dan ini mama bob, memang susah nak ambil gambar mama nie amat liar kecuali waktu makan sahaja. dua tiga kali tangan aku kena gigit masa nak ambil gambar nie. oh ya mama ni rasanya bunting la pasal perut dia amat besar dan bulan lepas aku lihat dua tiga ekor kucing jantan asyik mengekori mama. dan malam aku tanam bob mama juga memberi penghormatan terakhirnya dia tengok ajer aku tanam bob.



ini big sis kakak kepada bob berusia setahun lebih, amat liar jangan harap nak pegang dia nie. tapi dia baik selalu jaga bob dan teman bob masa bob sakit. big sis juga tidak suka masuk rumah.seperti mama, big sis juga susah untuk aku ambil gambarnya. ini adalah gambar paksa setelah aku umpan dia dengan friskie.



yang ini julie adik beradik bob juga. seperti mama dan big sis julie juga amat liar dah susah aku nak ambil gambar dia. dan untuk entry ini aku korbankan tanggan aku masa ambil gambar julie, dia dah cakar dan gigt tangan aku tadi. aku geram ajer dengan budak nie bila aku dapat mandikan dia macam bob. dia suka masuk rumah tapi jika bob masuk itu pun separuh jalan ajer lepas tu dia keluar balik.



dan ini gambar bob, pada malam itu sebelum dia pergi. bob memang suka tolong aku lipat baju, walau dia lebih banyak mengacau aku dari menolong. sedih juga bila aku marah dia malam tu pasal kacau aku.

tiga hari bob tak ada memang terasa, kerana dia yang akan kejut aku tiap-tiap pagi. dia akan duduk depan pintu toilet sampai aku sudah mandi. lepas tu tunggu aku bersiap kat bilik and turun sama-sama sebelum aku beri dia sarpan pagi. kalau waktu malam memang bob tidur dengan aku kadang-kadang tidur kat jasmine.

masih terkenang bila malam sebelum dia pergi itu, aku makan satay dengan dia dan menjadi kebiasaan aku beri dia makan dari mulut aku. bob makan apa sahaja yang aku beri tapi friskie adalah kegemarannya.

dan pada malam aku tanam bob si comel aku tak kasi aku tanam bob, katanya bob sakit suruh aku bawa ke klinik. dia sayang kat bob walau takut kalau bob datang dekat dia geli katanya. tapi bila aku cakap aku nak buang bob tak kasi dan siap menangis lak tu.....

sesungguhnya pemergian bob memang amat terasa masaih terbanyang bob kala aku update entry ini. kerasa setiap kali aku beronline pasti dia ada di sebelah aku kadang-kadang tu dia sajer dok atas laptop nie.......good bye bob

39 comments:

Sufy said...

wahh, bro mamai ni memang penyayang...sebak jg baca kisah ni...xpala, biarkn ia yg comel ituu pergi..:p

Tengku Speki said...

sobbs

:(

bbpink_90 said...

i dr0p my tears during read dis p0st..
siyes..
mmg sdey..
yeLh smethng dat we L0ve..
tbe2 da xde..
waLhaL sbLm de Lh rcun..
n de Lh pnwr..
0h b0b..
cm0ga tng d sna..
pkck sba k..
kLu ad gnt..
jgn bndg2 kn..
ngeee...:-))

Maiyah said...

sabar ye.. dia dah pun pegi, ada lagi yg tinggal kan.. bleh wat lepas rndu

enyheartsdiamond said...

al fatihah utk bob...

PuanPepel said...

erm....tetap dalam kenangan...
yela..bkn shari dua bob ngn uncle....

abgBro said...

jgn besedeh jgn brduka lg, bila tiba tiada siapa yg dpt mngelak nye...biarlah dia pergi dulu, simpan segalanya jd kenangan...

bro, kamu mmg layak digelar abi hurairah di jaman ni...:)

Yuki Yusuf said...

bai bob
kesian die

beautiful_rose said...

sedey bce entry nieh...tingat kat mr browney dgn tompok.browney hilang tnpe di kesan.mybe majok kot sbb sy da jarang balik sejak dok kt ostel nieh.tompok lak mati sebab sakit.x tau la die sakit pe...tp asek cirit birit dn muntah2sebelum die mati.

diorg ayah y tanam...sbb sy x sanggup tgk muke dorg mse tuh =(

jebat_durhaka said...

sayang kat kucing jugak bro mamai ni..hehehehe

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

huhuhu~
sedihnya pakcik~

T__T

Kay said...

salam and morning...
well, life has to go on...
wish u all the best.

Kak Lia said...

mama suke org yg sayang kucing...tp mama benci pd org yg tk suke kucing...pas tu suke2 sepak trajang kucing....

I ♥ kucing...

fadzilah said...

sebak baca entri ni..nak meleleh air mata..semoga lepas ni ader pengganti bob.

adibah said...

walaupun aku tak berapa nak suka kucing.. tapi bila baca entry ni.. aku rasa sebak pulak...

sayu=pilu said...

hurm besaba lah ye pokcik...memori bersama bob mesti jd pengubat rindu pokcik nanti.... bila tringat kan bob pasti pokcik tersenyum......

sabo yer cari la kucing seko buat penawar rindu

mamai said...

sufy:
ya nanti pakcik cari pengganti yang baru

proffy:
jgn la sedih

bbpink:
nak minta kucing dari kamu ganti bob

maiyah:
ngah mencari pengganti nie

eny:
thanks....kucing pun kena baca al fatiha juga ker

mier:
sweet memories tu

abg bro:
huh masih jauh algi tu bro aku cuma ada beberapa ekor sahaja

koyuki:
dia dah pergi untuk berehat

beutiful rose:
memang sedihkan bila binatang kesayangan kita mati

jebat durhaka:
mana kamu hilang lama tak nampak

lord zara:
ya memang sedih bila kehilangan

kay:
thanks

mamarempit:
kita boleh jadi satu geng la mama

fadzilah:
masih mencari algi nie

adibah:
kau sama la macam jasmine aku tu takut kucing

sayu=pilu:
ya nak buat camner bob pergi dah sampai waktu dia

Anonymous said...

adios bob
jasamu dikenang
:)

Puan Ninie said...

bob sentiasa di hati kan pak cik...

A.K.U.D.O said...

sy mau bela kucing juga tapi mau minta tolong mandikan/bersihkan, bagi makan dan pegangkan...
..tunggu mama beranak dan en.mamai akan dapat lagi ank2 kucing yg pelbagai rupa .

mamamin said...

mamaiku:

hurmm...
sejak baca n3 ni, mama asik2 cari yahoo dan google, selalu jerk panggil x bagi maen jauh-jauh..

kucing kalau dah sayang kita, dan kita syg dia, mmg terasa kalau dah xde..

yahoo dan google pun sama mamaiku:
mama baru nak siap2 naik atas katil, dorang dah siap landing amek tempat dulu.. kalau dah xde, mmg sgt terasa.. adeh!!

mamai said...

ah fatt:
dalam kenangan

miez sha:
ya always in my mind

akudo:
entah bila la mama tu nak beranak...

mamamin:
mama jaga budak dua oreang tu yer jgn terlepas pandang...nanti takut dia dah ada kat rumah mamai hehehehe

Bulan Dilangit Osaka Biru said...

kalau saya jadi kucing ..
saya akan meminta pakcik mamai menjadi tuan ku..
kerna kamu insan penyayang

::[putihpurple]:: said...

wah..
sob sob sob..
da mcm ank sndri da kn si bob tu..
sedihnya..

anaklaut said...

salam...bro.


banyakkan bersabar bro..tiada yg kekal di dunia ni.

caluk@cencaluk said...

aku dulu memang ade bela kucing, tp lepas kucing aku mati ,aku dah malas nak bela lagi.

notso_violet : seindah bunga seri pagi said...

takziah kat mamai..

Erm kat rumah kte pun ade bela sekor kucing yang dulunya liar. memang 1 family dah syg sgt kat dia.

Dia pon paling manja dgn ayah mcm bob dgn mamai.

Kalau die pergi ikut bob mesti kurang ceria dah rumah nih. Takde da yang bising pagi2.

Rozita said...

eh..sedihnya
termakan racun ke?

Unknown said...

walaupon sy geli ngn kucing tp sy syg dorg..cmne tu eh?
emm..pakcik jgn sdey2.kt cmpus sy ade garfiel gemok br besalin.pakcik bley amek dorg.hehe..(tp dorg tu pemalas.asik mkn tito je.huhuu)

zia said...

sabar ye pakcik..dah sampai masa dia kena pergi..huhuhu..

bias® said...

owh bob...kan? memang skang week putus ilham.

bbpink_90 said...

bLy2..
t ite p0s n3..
khas utk pkck..
nk ibu2 kcg ke..
ank2 nye..??

myQza said...

Alhamdullah.. Bob dah selamat di sana...

Bob pergi tidak susahkanorang kan?

dia pandai bawa diri.

dia tak nak tuan dia nampak dia mati.

sebab tu dia keluar..
:)

mama bob pregnant.. Mesti ada kucing kuning nanti :)

Amal said...

pakcik..
sabar ye.
tp sedih bile mama tgk time pakcik tanam bob.
mesti die sedih.

Sulela said...

Sedihnya aku rasa... Bob memang seekor kucing yang comel...

Solehah said...

sedih baca cerita ni..tp rupanya pakcik ada lg 2 ekor miaw..sabar la dgn kehilangan..apapun yg hilang drp kt buat kt teringat2..tp itu sudah takdirnya..

HH said...

mmg sedih kucing mati

SYAFIQAHSALEH said...

pak cik mamai anda telah d'tagged..hehe ^_~

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

sungguh sayu hati ni bile tengok pic yang last tu .....