Monday, December 7, 2009

kita juga sebenarnya

kita lebih suka menyalahkan daripada kita menerima kesalahan, lebih seronok jika kita melihat orang yang disalahkan menerima hukuman.

jauh sekali untuk kita belajar dari kesalahan kita sehingga kita terus mengulanginya lagi dan lagi dan lagi menjadikan ia sebagai satu tradisi dalam hidup ini.

bagi pihak yang disalahkan pasti merasa sakit hati dan terus memendam perasaan sehingga menimbulkan dendam. dan dendam membawa kepada satu permusuhan yang akhirnya merugikan.....

biar memaafkan itu sesuatu yang indah namun hakikatnya itu perkara yang paling sukar untuk kita lakukan. kerana memaafkan itu pada zahirnya adalah sesuatu yang merugikan kita.




p/s: kita menuntut kejujuran dan benci pada kepura-puraan tapi kita sebenarnya tidak pernah jujur pada diri kita. tanyalah pada mereka yang sedang bercinta sejauh mana jujurnya mereka pada diri sendiri.

seronok juga dapat jumpa bloger NUR tadi cuma masa yang terlalu singkat.......

37 comments:

bbpink_90 said...

i2 La c0L0ur 0f da wrLd pkck..
ade yg mcm 2..
ad yg mcm ni...
kan3...

bbpink_90 said...

i2 La c0L0ur 0f da wrLd pkck..
ade yg mcm 2..
ad yg mcm ni...
kan3...

sI tEDI said...

aku akui , aku selalu buat silap.. tapi aku juga sukar maafkan orang..

kalau maafkan pun.. aku takkan lupakan silap org..

beautiful_rose said...

manusie slalunye lupe...dan kte y nmpk tolg ingatkan.saling ingat mengingati sesame manusie.sama2 dpt manfaat... =)

wahhh bestnye dpt jumpe blogger ehh... =)

seroja jingga said...

memaafkan adalh sesutau yang amat perit.

aku boleh memaafkan..tapi untuk melupakan..mungkin tidak..sekali pun beribu kemaafan aku bagi..parut tetap ade

Cik Cookie said...

yang nyata ramai yg sukar mengaku salah.

~** PROFFY **~ said...

huk...
begitulah kehidupan...!
:)

BuLaN iTu aKu said...

kadang2 manusia ni sukar mengakui kesilapan mereka kerna mereka punyai EGO yang tinggi

Koyuki said...

cinta
kadang2 buat manusia jadi bodoh

selalu berperang dengan kejujuran orang lain

ah

susah

mier@merr said...

kemaafan...dendam yang terindah...
saya lbey suke memaafkan... sebab ati rasa tenang,.. klu asek nak pikir salah orang.. sy lak yg cepat rs nak mrah..

belajar dari pengalaman....
tak perlu menuding jari...kan?kan? hehe

Noorlaila Mohamed Nor said...

erkk
kadang2 jujur
kadang2 tak
orang cakap
jujur sangat pun susah

Hisham said...

salam terjah bro...hehe...jumpe ckgu nur ke xde...hehe...k la..tk cre

cinta lea ixora said...

jmpe blogger gak eh.. besh2.. bile la nk jmpe pakcik lak ni

maiyah said...

tiada yg sempurna tapi kita bleh dapat kesempurnaan itu andai hati putih bersih

miSs s!v said...

jumpe tak ajak!
T________T

enyheartsdiamond said...

huhuhu..eny baru saja dipersalahkan..dan eny mengalah T_T

::[si putihpurple]:: said...

pacik..
sy rase asek nk sokong pacik je laa..
ehehe..
sbb tu a realiti nya kan..kan kan..
hehe..

LORD ZARA 札拉 said...

kadang2 bila terlalu menyalahkan diri sendiri pun boleh emrosakkan diri kan?

=]

imHepPie said...

pokcik mcm berfalsafah...stuju2!!!

mamai said...

bbpink:
dan yang mencorakkan warna itu kita juga sebenarnya

sItEDI:
tak perlu melupakan tapi yang penting kita belajar

beutiful rose:
ya saling ingat mengigati.....bila kamu nak jumpa pakcik pulak

seroja:
ya memang perit sebab itu adalah ubat dan ramai yang tak suka makan ubatkan

cik cookie:
benar termasuk pakcik especially bila kena saman ngan polis

proffy:
dan kita juga sebenarnya kehidupan itu

bulan:
bagus bila kita ada sifat ego untuk menyatakan kebenaran kita tapi kita juga harus belajar menerima kebenaran

koyuki:
dan kebodohan dalam bercinta itu buat ramai yang suka padanya

mier:
setuju dengan kamu lagi banyak marah lagi cepat dapat sakit

norlaila:
kadang-kadang itu kita dan kadang-kadang itu buat kita tak tahu siapa kita

hisham:
sempat juga jumpa dia ptg semalam

lea ixora:
pakcik tak kisah bila-bila kamu bpleh jumpa anadai kamu datang ker shah alam

maiyah:
itu adalah masalah kerana yang putih selalunya cepat kotor

mis siv:
hahahahaha jgn marah da kamu kat mana lagi pun kamu nak jumpa dia hari inikan

eny:
tak apa mengalah seandainya kit atahhu kita benar

si putihpurpple:
realiti dalam kehidupan kita sebenarnya

lord zara:
menyalahkan diri adalah satu perbuatan tidak baik tapi belajar dari kesalahan itu bagus

imheppie:
wah lama tak nampak kamu yer

l

en_me said...

vah vah vah.. bestnnyer jumper blogger tewww..

Sulela said...

Dendam aku yang berputik sejak aku darjah dua masih belum padam. Sukar untuk aku memaafkan. Sakitnya terlalu dalam...huhuhuuuu

noorlara said...

ada dua mende yang sukar dilakukan oleh kebanyakan dari kita iaitu memohon maaf dan mengucapkan terima kasih. mungkin asuhan dari kecil atau memang tak makan ajau dahhh

{lumut} said...

em area kul2-5 k..=)

Mawar_berduri said...

Bila tak boleh nak memaafkan
tu yang jadi dendam..
biar la tujuh keturunan sekalipun..

dah macam cerita nenek kebaya plak..ahax ... ;P

nursarah87 said...

sy cepat nak melenting, tp at least sy bukan pendendam...

addyaholix said...

manusia memang selalu kurang jujur pada diri sendiri bro!

mamai said...

en.me:
ya bila pulak turn kita mahu berjumpa

sulela:
wah lama sungguh dendam kau tu

noorlara:
salah asuhan tu kot

lumut:
cantik dah tu

nusarah:
kamu ke balance up tu

mawar berduri:
cerita apa tu nak tengok juga

addy:
itulah sebenarnya kita

~~~ kay ~~~ said...

selagi kita bernama manusia.. manusia yang tidak lepas dari berbuat kesilapan dan belajar darinya...

Sharinginfoz said...

don't blame others

suhaila-ab said...

ada org dia buat silap tp susah nak mintak maaf..dia tak sedar ke dia buat salah?

abgBro said...

mnyalahkan org yg tidak bersalah itu dusta dan fitnah...
mnyalahkan org yg salah itu adalah benar...
pesalah yg tidak mahu insaf adalah hina...
memaafkan pesalah moga2 ia insaf itu adalah mulia...

kata saidina abu bakr assidiq 'hitunglah dirimu sebelum kamu dihitungkan'

kita insan biasa bro...:)

tq..

Solehah said...

btl tu ckp pakcik..saya insaf..

NuR said...

yeayy..
terjah blog bro..
weeeeee.........!

oh..insyaAllah sok jumpa lagi
sorry jumpa kejap sgt ptg semlm..

emm..
masih belum boleh utk memaafkan.
teruk kan sy??

anaklaut said...

salam....


bro..terima kasih singgah anaklaut

beautiful_rose said...

ermm tingin nk jumpe tp x de kesempatan.tgah bz skang...da setel keje insyallah boleh kot....kalo pakcik mamai sudi ler.....heheheh =p

pisey said...

i loike what u jot in here pakcik!

=)
tiba2 rasa malas nak update.
haha.