Friday, August 21, 2009

balada orang berdosa

pada setiap nafas yang ku hela
ada nikmat dan zatNya yang bersatu
membawa bersama erti dan makna hidupku
tika hari berganti minggu, bulan dan tahun
namun aku masih alpa

pada bumi yang ku pijak
memberi ruang untuk ku berkelana
mencari sesuap rezeki
biar sering ada lebihnya
namun aku masih alpa

pada malam ku tunggu mimpi bertamu
di pembaringan bercadar baldu
berbantal emas berselimut sutera
hangat bandan dipeluk mesra
dingin malam tak terasa
namum aku masih alpa

pada lautan rezeki yang ku tuba
pada sungai madu yang ku teguk airnya
pada saujana padang hijau ku tuai hasilnya
pada luas alam ku jelajahi isinya
namun aku masih lagi alpa
mensyukuri akan nikmatNya...





SELAMAT BERPUASA PADA SEMUA

39 comments:

ber_uwang said...

semoga ibadah kita di terima dan dosa kita di ampun,

ije said...

manusia mudah lupa..

NuR said...

selamat berpuasa bro..
semoga tahun ini ramadhan yg lebih baik dr ramadhan yg sebelumnya..
ampun maaf andainya tersalah bahasa dan keterlanjuran kata..

p/s: kimsalam kat si cumel.dia nak puasa tak sok? hehe

lumut said...

puitis

sharamli said...

manusia mmg mudah lupa...

slamat berpuasa

Che La said...

terima kasih singgah.selamat berpuasa dan diberkati

<< s| tED| >> said...

salam ramadhan mamai..
bersyukur nafas masih di izin untuk di hela .. alhamdulillah...

mamai said...

ber_uwang:
moga-moga di ampunkan dosa dan ibadah di terima...amin

ije:
nikmatnya lupa

Nur:
bro juga mohon maaf yer...
si kecik tu akan di ajar berposa

lumut:
terima kasih

sha:
lupa alasan yang paling baik ..selamat berpuasa juga

che la:
sama-sama...selamat berpuasa juga

SItEDI:
alhamdulillah...syukur atas nikmatnya

ubaidillah alqasam said...

salam..semoga dengan rasa kinsafan ini dapat meningkatkan keimanan akhi man...pergunkanlah peluang ramadhan yang mendtang ini...

cookie devine said...

Salam Ramadhan buat Mamai and family.semoga Ramadhan kali ni lebih diberkati.

azzaliena suziantie said...

selamat berpuase bro.
ampunkan salah silap ku k..

abgBro said...

bro kau kelihatan letih lesu...kau kerje kuat malam tadi eh...hihihii

selamat menjalani ibadah puasa utk bro n family...:)

enyheartsdiamond said...

wahhh..terharu dgn header uncle;)

*salam ramadan;)

mamai said...

ubidillah:
salam ramadhan buat kamu juga

cookie devine:
salam ramadhan buat cookie juga selamat berpuasa

azzalina:
selamat berpuasa buat kamu juga jaga diri di bulan puasa

abgBro:
aku penat kejar ayam malam tadi ahaks

selamat berpuasa bro

eny:
I like that star

kimisai said...

Gua sebenarnya nak Mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Bagi Semua Bloggerz dan Umat Islam..Gua Mohon Maaf Jika Ada Melakukan Salah Silap Pada Anda Semua..Puasa Biar Penuh....ngeh3...

Cik Skaf said...

Salam.
Puisinya indah. Terkesan di hati. Kita mmg mudah alpa, senang sikit, kita alpa, sedangkan semuanya bukan kita yang punya. Semuanya dipinjamkan saja, hatta nyawa kita.
Salam Ramadhan buat Mamai dan keluarga.

anaklaut said...

salam...bro mamai,


selamat berposa..bro..

semua tak lepas daripada melakukan dosa..berdoalah pada yg Maha berkuasa agar di bulan yang mulia ini, kita semua mendapat keampunan daripada-Nya..

tq bro..

Idalara said...

salam mamai
indahnya puisi dari hatimu..
kita meman kerap lupa..
kita memang kerap lalai..
muga Ramadhan kali ini menyedarkan hati2 yg alpa.

selamat berpuasa..
p/s baru perasan..mamai ni dr merlimau...kak ida biasa gak ke merlimau,,tk jauh dari umabi,

noorlara said...

Jom bersma kita semua cuba elakkan diri dari menambah dosa dan berbuat amal sebanyak mungkin!

~~~ kay ~~~ said...

selamat berpuasa dan berjuang...
jgn lupa sahur;
Sabda Baginda SAW :

“Bersahurlah kamu semua kerana sesungguhnya pada waktu makan sahur itu terdapat keberkatan.” – Hadis riwayat al-Bukhari

triple x malaya said...

semoge puase aku nanti di terime oleh NYE..


salam ramadhan dari aku..

misznarney said...

slamat bpuasa... sede la. ptama kali puasa btol2 jauh dri family...ntah ape la nk mkn sahur nnti.:-(

Fia Batrisya said...

salam pak cik mamai..

selamat berpuase dan bersahur k!~

bias® said...

selamat...

@tune® said...

lautan rezeki tidak dapat direnangi tanpa usaha yang gigih

Selamat pose beb!!!

ZULKIFLI MOHAMED said...

Salam Mamai,

"kunjungan pertama",

"selamat menjalani ibadah puasa".

Pyanhabib said...

selamat meraikan ramadan yang barakah.

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

berpose la kita beb...

Basuh Baju said...

selamat berpuasa!


jgn mamai time sahur

Sulela said...

Salah satu cabang, manusia itu tidak sempurna. Bukan pada fizikal, tapi pada sikap...huhuhuuu

chipsmore said...

samat berpose..jgn pose yang yang yok suda la ye ;)

Paradoks said...

Gua mewakili seluruh ahli PARADOKS mengucapkan selamat ber Ramadhan kepada kalian dan moga Ramadahan kali ini menjanjikan seribu kerahmatan buat kita semua. amin.
-Aloy Paradoks

Redynne™ said...

Selamat berpuasa utk anda sekeluarga juga..

patungcendana said...

selamat berpuasa mamai...:-)

HonEyBuNNy said...

camat posa.....jom wat ibadah byk2.....ewh....ila da jd baik neh..ihiihih

patungcendana said...

salam ramadhan untuk kau sekeluarga...:-)

NuR said...

salam

bro lama tak nmpk..
gi mana?

mcm mana dgn si cumel
berjaya pose?
bro upload ek nanti gamba dia..

Precious said...

Begitulah manusia ... sering alpa akan nikmat dunia!

niEna hailani said...

selamt pose ye pakcik..

urmmm...
da bosan ngn bazar rmadhn cz niaga di bzar ramadhn...

kl nk mkn aym golek dtg la teluk intn k...