Friday, March 26, 2010

jalan pulang

bertahun berkelana
mencari di mana hujungnya dunia
terleka pada indahnya maya
yang nyata itu palsu
yang jauh itu di depan mata
yang dikendong itu berciciran
yang dekat itu tak terjangkau

mencari jalan pulang
tersesat dipangkal jalan
di depan mata itu nun menjauh
baru kini meyedari
yang dikejar kehilangan
yang manis itu hempedu
yang pahit itu madu

menyusuri jalan pulang
melewati liku di hujung simpang
menggenal erti onak dan duri
itu bukan halangan tapi pengajaran
langkah ini baru permulaan
buat satu perjunggan
untuk hidup yang kecundang.




p/s: mengenali erti hidup bukan dari apa yang kita miliki tapi apa yang kita lalui

23 comments:

siv said...

ayat last pakcik tu betul!
setuju sesangat!
;p

huj@n said...

saya dah lalui banyak jalan...

Jalak lenteng said...

mengenali erti hidup bukan dari apa yang kita miliki tapi apa yang kita lalui - betul..makin bnyk dugaan kite redah makin kite kenal tentang kehidupan..Allahualam

betul ke tak aku tulis nih..malam2 ni mamai plak..haha

maiyah said...

sy suka..

Solehah said...

risau tersesat jalan dan sukar temui jalan pulang.tambah la tempat yang sesat tu melalaikan kita..

enyheartsdiamond said...

pengalaman mengajar seperti seorang guru halimunan :)

Erna said...

semoga kita menemui jalan yang diredhoi..

sekamar rindu said...

salam..


kita semua akan pulang..cuma bekal cukup atau tak..tu saja masalahnya..

bro ...tq singgah di blog saya..:)

Sharinginfoz said...

tak payah cari jalan pulang, anda dah kat rumah

Model Ekonomi Baru

Air Batu Naik

HonEyBuNNy said...

tol tu pak cik.....pengalaman yg kita lalui tu la yg ajar kita erti khdpn yg sebenar....

EISENHOUR said...

burung helang didepan sedepa
tiggi di awan kegirangan
jalan pulang tidak terjumpa
tergawang-gawang dalam keterlanjuran.

master teddy said...

salam..
lme x tinggal jejak kt sini.suke p/s uncle.. *thumbs up* :)

patungcendana said...

ditengah hutan yang hitam dan gelap, kadangkala jalaan lurus itu tidak kelihatan...:-)

re:...jika matahari tidak bersnar, aku memuja bintang...hehehe

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

kita akan pulang jua satu hari nanti jika kau pergi dulu pasti aku susuli kemudian

aloy_paradoks said...

buat apa cari hujung dunia... nanti dia datang gak..

si gila said...

:)

sekamar rindu said...

salam....terima kasih pada bro yg sring singgah blog baru saya.

saya sangat hargai..

Naz said...

betul.. pengalaman hidup lebih berharga dari harta benda yg kita perolehi sepanjang hidup... aku suka cara ko melihat dunia dr perspektif sendiri... :)

yusuf mujahidin ™ said...

salam bro

jln ade satu...tp tu pn salu sesat2...
T_T

BonekadalamChermin said...

...' life can only be understood backwards but it must be lived forwards'... =)

nota: saya setuju dengan anda!

atie said...

Salam Mamai...

Hati2 dijalan takut sesat kang tak sampai lak tpt keje...

al-lavendari said...

ini sudah kes berat ... awal2 lagi dah tersesat dipangkal jalan. takkan nak balik ke hujung jalan pulak ! habis nak buat macam mana ni ?

CRAZYBEAUTIFUL88 said...

suka "jalan pulang"