Wednesday, March 24, 2010

mengukur kepuasan

jika ada satu alat untuk aku mengukur kepuasaan ini, berikanlah pada aku. ingin aku sukat dan timbang apakah tahap kepuasan hidup ini. berapa banyak atau berapa sedikitkah untuk aku merasa kepuasan ini.

andai ada satu penyukat untuk aku sukat kepuasan ini, pinjamkanlah kepada aku. biar aku sukat berapa tinggi atau berapa rendah kepuasan hidup aku ini. agar aku tahu di mana harus aku berhenti atau terus mencari

kalau ada penimbang untuk aku timbang kepuasan ini, ingin ku timbang berapakah berat atau berapa ringankah kepuasan hidup aku ini. agar dapat aku imbangi beban yang ku galas ini.

makin ku cari, makin tidak ku ketemui melaiankan nafsu yang tidak pernah ada puas dan jemu..........


p/s: bila aku merasakan semuanya itu gila, maka yang gila itu adalah aku, bila aku rasakan nikmat, yang hadir itu adalah sampah, mengalir dari sungai resah, untuk hidup yang tidak pernah kita kesah......

27 comments:

suhaila-ab said...

manusia tak pernah puas bro..dah mmg termaktub sifat2 manusia...

nursarah said...

sayang nya, pengukur kepuasan itu tidak wujud..kerana tahap kepuasan adalah infinity..

~0~ said...

xkan pernah puas...

seroja jingga said...

ini fitrah..aku juga punye sifat ini

seroja jingga said...

ini fitrah..aku juga punye sifat ini

sI tEDI said...

bro,
dah pindah tempat kerja baru ke belum..?

Dalam hidup ini ada ke erti puas?

zulhafixi said...

ade belajar kelas marketing..
beza needs and wants..
ape beza dia gua da lupa..

Erna said...

memang manusia tak pernah puas..sebab itu tiada alat pengukurnya...

fadzilah said...

bersyukur la dgn apa yg kita ada.

nasikputeh said...

bro..

mmg ade alat utk ukur PUAS..

tp x same mcm PUAS yg bro nak..

PUAS- Perbadanan Urus Air Selangor.

alat ukur ni ade la.

huhu~

Solehah said...

tah la kan..bosan juga dgn kehidupan dunia ni..

ber_u_wang said...

bila nak belanja ?

azieazah said...

Andai ditemui perkakasannya untuk mengukur tahap kepuasan, adakah selepas itu boleh berpuas hati? Jika tidak, lalu apa...?

Finaz said...

kalo dlm micro econs, kepuasan boleh diukur seperti cth berikut:
Mamai dahaga..
minum air gelas pertama (still tak puas)
minum gelas kedua (puas baru dlm 20% jer)
minum gelas kesepuluh (terlebih puas..maybe lepas tuh akan termuntah hehehe..)

tapi ini kepuasan sementara jer..pastu nak lagi..

dkama said...

bro lu cari kepuasan gwa cari kedamaian... makin cari makin tak jumpa... rasanya pencarian kita sama la bro... istilah jer yang lain kot... PEACE...

maiyah said...

mmg begitu keadaannya.. tp sy percaya.. ia akan bernoktah

mamai said...

shuaila:
ya benar itu

nursarah:
tiada penghujungnya jadi apa yang kita cari

O:
sama la kita

seroja:
kita manusia mungkin sebab itu kita tidak jumpa

sItEDI:
bulan depan start kerja tempat baru

zul:
gua juga sudah lupa sudah 15 tahun tak masuk kelas

erna:
pakai ada kita nak pakai apa yer matrik ker

fadzilah:
masih rasa tidak pernah cukup

nasik putih:
hahahahaha bernas sunguh

soleha:
ya bosankan masalah yang sama ajer tapi takkan nak mati pulak hehehehe

beruwang:
bila-bila boleh lu turn shah alam

aziezah:
maknanya alat itu tidak boleh diguna pakai

sharingfoz:
hahaha subject pertama yang aku belajar masa kat U dan juga masa STPM as studen major dalam Economic pertama kali aku jumpa lalu aku ketawa,manusia sebenarnya mencipta sesuatu untuk mendapatkan kepuasan yang sementara....

dkama:
mungkin juga apa kata kita bergabung hahahaha

maiyah:
noktahnya bila kita pejamkan mata

baincardin said...

Support Earth Hour! yay! ^_^

enyheartsdiamond said...

manusia tak pernah puas..mesti mesin itu akan rosak kalau ia wujud.

yusuf mujahidin ™ said...

salam bro

cne tempt keje baru?

atie said...

Salam Mamai..

"Maka ingatlah kamu kepada-Ku. Nescaya Aku ingat kepadamu. Dan berterima kasihlah kepada-Ku dan janganlah kamu menyangkal nikmat_ku"
(Al-Baqarah 152)

Cintai Allah... nescaya anda akan menikmati kepuasan yang tak terhingga...... sama2 utk kita renugkan..

Cik Cookie said...

CC xpernah puas apa yg CC dapat.hukhukhuk..

Sharinginfoz said...

susah nak ukur kan lagi satu manusia ni tak pernah puas apa yang ada kan... bila tak ada baru kita hargai..

Jumpa Doktor Gigi

Melancong Percuma???

Naz said...

perghh.. wording kat nota kaki tu begitu mendalam... puas aku pikir...

CRAZYBEAUTIFUL88 said...

manusia memang tak pernah puas, tu dah fitrah

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

ada kot ko pergi masjid sek16 shah alam sembahyang jumaat kat sana

sebelum sembahyang kita singah di gerai gerai

ada pakcik tua dan pak cik jamu selalu cakap dia ada barang yang boleh beri kepuasan:

pakcik itu: ini barang seratus peratus kalau paki musti puas

Nazatul shima said...

wah...ayat power..!:)