Tuesday, March 16, 2010

di waktu itu...bukan aku benci

beberapa bulan sejak N dan aku berpisah secara rasmi, itupun setelah berlakunya tragedi pagi raya. aku seperti biasa meneruskan kehidupan bak kata orang putih "life must go on". tak kira apa juga apa yang melanda biar hati terluka dan kecewa. lagi pun akukan seorang "raja cinta" so raja tidak boleh tunjuk rasa kecewa biar jiwa parah.

seorang raja tidak boleh mengalah hanya kerana kalah sekali. seorang raja mesti tabah dan kuat, mesti bijak mengatur strategi untuk berjuang. apa yang penting takhta hidup itu harus dipertahankan, kalah itu bukan pilihan bagi seorang yang berstatus raja.

untuk tidak terlalu terasa kekosongan aku mula menyibukan diri dengan kerja, kalau dulu aku hanya buat kerja aku sekarang kerja orang pun aku buat. sekurang-kurangnya aku dapat menambah pengalaman, tidak ada apa yang rugi kecuali masa aku yang terluang.

satu petang yang sudah malam lebih kurang 9.30 malam sedang aku sibuk menyiapkan kerja di tempat kerja, tiba-tiba satu panggilan masuk ke talian telephone aku. "ah siapa pulak yang call aku malam-malam nie, waktu pejabat dah berakhir"..bisik hati ku.

"hello"...pangilan terus aku jawab dengan segera kerana aku memang tak suka mendengar bunyi telephone yang menyakitkan telingga. sekarang nie pun aku tak suka dengar bunyi telephone walau dari Handphone yang ada bermacam-macam lagu.

"assalamualaikum...boleh cakap dengan Man"...berkata suara lembut dari hujung talian

"waalaikumusalam, ya man cakap nie"...jawab ku ringkas namun dalam hati penuh dengan tanda tanya

"Man..nie N sorry call Man kat office and ganggu Man"..perempaun itu memperkenalkan diri...yang pasti aku memang sudah cukup kenal dengan suara itu.

"tak apa..Man pun dah habis kerja nie"...biar waktu tu aku sedang sibuk nak siapkan report.

"Man...macam mana sihat ker"...satu pertanyaan yang tak perlu sekadar mengambil hati

"Man kat sini okay ajer sihat...N macam mana..nie call darimana"..gilirian aku pula membuat ayat lazim sebagai pemula bicara.

"N call dari rumah la kat Semporna"...jawab N, sedangkan aku memang sudah tahu yang dia call dari Semporna sebab dia kena posting ke sana sebaik sahaja tamat KPLI.

"Man...N ada perkara nak cakap dengan Man boleh tak, tapi N takut Man marah nanti"..tiba-tiba suara dia menjadi sayu seperti menahan tanggisan..

"cakap la, apa perkara yang N nak cakap tu. tak ada sebab Man nak marah pun"..aku sedikit curiga, pasti dia ada masalah.

"Man...sekarang nie masih solo lagi ker atau sudah ada penganti N"..apa punya pertanyaan la

"masih solo lagi, Kenapa N tanya"...balas ku ringkas

"Man masih ingat kat N lagi ker, masih sayang N lagi ker...kenapa tak cari penganti N"...satu pertanyaan cepu mas

"N, sebagai orang yang Man pernah sayangi pasti sukar untuk Man melupakan N jauh sekali membenci N. lagi pun tiada sebab untuk Man lupakan N walau hati pernah terluka, tapi Man anggap itu semua hanya sebagai satu kesilapan kita sebagai manusia. Pasal penganti tu Man rasa sekarang ini bukan masa yang sesuai, biar la Man sendirian dulu."...huh ayat tak boleh blah tu

"Man...maafkan N kerana kecewakan Man dan tiada niat di hati untuk menyakiti hati Man, cuma N tak mengerti dengan diri ini, N terlalu sunyi waktu itu"......N bersuara sendu sambil teresak-esak menahan tangisan, ini yang buat aku rasa kalah nie..

"Man...baru sekarang N sedar bertapa Man terlalu baik buat N dahulu. tapi N tak nampak semua itu waktu itu N terlalu mengikut perasaan, Man tidak pernah menyakiti hati N tak pernah rasa marah dan benci pada N, biar N sering menyakiti hati Man. sesungguhnya Man terlalu berbeza dengan "dia" ( merujuk kepada kawan aku tu )Man selalu ada masa untuk mendengar semua masalah N"....sudah apa pulak masalah yang menimpa dia kali ini, sebagai seorang lelaki budiman aku memang pantang tengok orang perempuan dalam kesusahan nie tambahan pula dia itu berstatus bekas kekasih merangkap tunang aku dulu.

"N..sudah la tu, semua tu cerita lama tak perlu nak dikenang dan dikesalkan. lagi pun N sekarang ni sudah ada "dia" dan Man pasti "dia" akan menjaga N dengan baik malah lebih baik dari Man"....aku cuba menangkan N.

"tak Man.."dia" memang tak sama dengan Man, apa yang Man cakap itu tak seperti mana yang N alami sekarang. terlalu banyak halangan dan masalah dalam hubungan kami, dia tak seperti yang N kenal dulu"...alamak masalah sudah bermula..

sambung la esok aku ada kerja nak buat

23 comments:

A.K.U.D.O said...

raja cinta sudah kembali!

NuR said...

yeayyy,.

akhirnya ada siri lagi citer ni..
nak baca lagi..
yeay yeayy..

patungcendana said...

motif? gedik sungguh perempuan tu...

J@J@ / Bini The Rock said...

wahhh..tak rugi aku terjah rumah kau di petang2 yg dingin nie....

rupanya nak sambung cerita 'CENTA' kau yea...beshnyaaa!!!

aku sedia membaca n3 kau yg seterusnya!!

SCHAKEYRA said...

kisah benar ker aper??

sayu=pilu said...

wahhhhhhhhhhhh
hip hip horey...........
sonok nya dapat baca kisah sang raja cinta lagi....
patut lah hati nih nak sgt on9 rupa nya raja cinta dah kembali....

sambung cepat pokcik sayu nanti kan

DzulhafixiceD said...

wah.. jiwa kacau.. hehe

azieazah said...

Selagi tak sambung citer ni, selagi tu ler Kak Azie pun ikut mamai sekali...hehehhe..!

jane said...

tetibe terasa pcik sgt menjiwang














wahhahahahhahhahha~


































kalau jodoh, larilah ceruk mana pun, akhirnya ketemu jua =)

sI tEDI said...

sesaldahulu pendapatan... :)

caluk@cencaluk said...

loh ade iklan lak he he

Solehah said...

cerita betul ke ni eh? nak komen rasa serba salah lak..

Daun Bidara said...

n3 yang dinanti nantikan

Finaz said...

berbakat tul aok nih mamai..

huj@n said...

wah...cinta hebat!!!

Erna said...

teruja..menantikan kisah seterusnya..

aloy_paradoks said...

amacam tempat kerja baru bos? gempak?

dkama said...

Pehh ayat kontrol abis tuh... sambung lagi bro...

mamai said...

akudo:
buat seketika

nur:
wah sukanya hahahahaha

patung cendana:
tak ada motis hahahahaha jgn marah

jaja:
tak sangka kau masih tunggu citer nie lagi

schakeyra:
ya dari pengalaman lalu

sayu=pilu:
hahahaha nanti pakcik sambung yer

dzul:
dulu-dulu tu

aziezah:
insyaallah saya sambung

jane:
sikit-sikit ajer jiwang

sItEDI:
betul tu

caluk:
komersial sikit

soleha:
citer lama ajer tu

daub bidara:
ya saya tahu anda menanti sudah lama hahahaha

finaz:
sekadar menulis kembali citer lama

hujan:
nantikan episod seterusnya

erna:
sabar yer

aloy:
bulan depan start...

dkama:
hahahaha ayat beli jiwa

HonEyBuNNy said...

ewah3 pak cik....ila tumpang bca kisah ini..heheh

iLhAm_bEcKs said...

smbung2 cpat..nk bce..
hehe

Naz said...

ni crita masa ko muda2 dulu erk? hehehehe.... mcm la dah tua sngt... :D

Aku Beskot™ said...

aiseyman ramlee..
tora datang lagi..
hehe..
err..akn ku tggu next episod..
mamai kije ktne skang ni??
kang kalo ade ms,bley lepak ngan dak²..