Wednesday, March 17, 2010

benar tapi

memanglah benar kata pujanga bunga bukan sekuntum dan kumbang bukanlah seekor.

tapi bukan semua bunga itu wangi dan bermadu dan bukan semua kumbang itu mengharap manisnya madu. bukan juga semua bunga yang wangi itu berseri dan tidak juga semua kumbang itu tertarik pada serinya bunga.

memanglah benar kata pepatah barang yang patah pastikan tumbuh semula dan barang yang hilang pasti berganti jua.

tapi bukan semua yang tumbuh dari yang patah sama tunasnya, dan bukan semua yang berganti sama coraknya dengan yang hilang. dan setiap tunas belum tentu ada bunganya mungkin juga lebat buahnya.

bukan semua yang kita miliki hari ini kekal untuk selamanya, bukan juga setiap yang kita hajati kita akan miliki. apa yang penting kita hargai apa yang kita miliki hari ini dan usah kita bersedih pada apa yang telah pergi.

tapi harus kita ingat setiap yang datang pasti akan pergi dan setiap yang pergi belum tentu akan kembali. segalanya takdir dari Ilahi.....


p/s: apa yang aku merapu tengah malam nie....dalam kita cuba mengembirakan orang pasti akan ada hati yang terluka....

39 comments:

hisham said...

salam bro...sedih plak bace entri bro ni...huhu

azieazah said...

Tepuk dada.. tepuk poket.. tepuk dahi sikit...
baru tahu apa kehendak diri juga apa kehendak hati..

Bunga banyak, sama banyak dengan bunga plastik di kedai.

Hanya yang bijak dapat bunga wangi sepanjang tahun atau semerbak seluruh taman..

So gembirakan diri dulu sebelum dilukakan orang..

abe long said...

wah....
ayat....
mendalam nih mksud nye

tp ade gak kalo yg patah xtumbh dah
merana hidup

Dark Ray™ said...

benar...
tapi...

ber_u_wang said...

kenapa sukar melupakan yang telah pergi.. biarpun beribu datang menganti

azzaliena suziantie said...

bukan semua yang kita miliki hari ini kekal untuk selamanya, bukan juga setiap yang kita hajati kita akan miliki. apa yang penting kita hargai apa yang kita hari ini dan usah kita bersedih pada apa yang telah pergi.

:)
love this.
tc uncle.

jalak lenteng said...

macamaner merapu pun bro mamai..memang terbaik tulisan neh..sentap jugak wa bace..huhu..


takkan sama..

zulhafixi said...

ha betol..
tapi gua ni jenis yang suka mencuba..
anti peperangan dan tak suka kerja rumah..

ok gua mengarut..

lumut said...

jangan ditangisi ape yg sudah pergi..tp yang dah pergi tuh lah dikenang kenang.

hai uncle.miss u.

Daun Bidara said...

bunyi macam ralat je tapi benar la tak ada benda yang sama di dunia ini, kita terima ketentuanNya

Sharinginfoz said...

memang betul tapi yang sekuntum tu le nak cari dan yang seekor tu le yang diidam-idamkan...

Apsal Dera Kanak2

Takutnya Public Speaking

~0~ said...

kkdg bila da terlepas baru kita sedar ia penting....

~~~ kay ~~~ said...

doa senjata org mukmin so teruskan berdoa yg baik2.
(^_^)

yusuf mujahidin ™ said...

nice one bro..
:)

Razman said...

yup. tak perlu runsing yg lepas dan akn dtg. lalui saat dan ketika ini.

░♥si lampu neon♥░ said...

hanya perlu bersyukur dgn nikmat yang ada..kadang2 bunga raya tak dipandang..bunga yang kat amsterdam gak dicari2..huhu

nasikputeh said...

yg diharap hilang x jugak hilang2..

yg di harap muncul xjgk muncul2..

sekamar said...

salam...bro mamai,


harap sihat2 saja ya...

best entri ini...ya bunga bukan sekuntum..hidup perlu diteruskan dgn sabar dan cuba lupakan yg lalu..

moga allah swt memberi rahmat pada bro mamai sekeluarga..amin..

cik EPAL said...

percaya pada takdir :)

maiyah said...

mmg x kekal sumanya hnya sementata

Erna said...

merapu mamai ..merapu berisi.teruskan merapu..kami sentias menanti..

baincardin said...

yg penting sentiasa berdoa kepadaNya untuk yg trbaik segalanya seterusnya bertawakal. ^_^

J@J@ / Bini The Rock said...

Moga kau tabah

GRuNGe said...

Hehehehe. Macam best jer. Tapi betul la apa yang ko tulis tu.

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

kumbang yang bukan sekor tu lah yang aku takut..
bunga bukan sekuntum tapi yang berkuntum kuntum tu bunga taik ayam

Anonymous said...

aku selalu doa yg tumbuh balik tu lagi bagus...tapi tak semestinya kita dapat apa yg diidamkan...
bagi aku...terimalah seadanya itu lagi baik...nice N3...

sharamli said...

bukan semua 0rang suka kita..
tapi xsemua 0rang xsuka kita..

eh..merapu la plk

atie said...

salam mamai..

tak semua benda mampu kita miliki... jadi bersyukurlah atas apa yang kita perolehi....

nursarah said...

usah berharap pada sang kumbang, banyak yg sekadar hinggap dan terus terbang...

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

datang dan pergi....sweet charity..

Solehah said...

btl jugak tu pakcik..tp agak puitis ayat buat saya baca sepuluh kali sblm paham dan menafsirkan ikut kehendak hati saya..:)

AzuanBudakMemandai said...

wah..mendalam maksud nie huhuu

caluk@cencaluk said...

kau pun blues cam aku gak ke harini ha ha

bias® said...

really aaa? sure or nottt?

Frodo Baggins said...

>>___<<

sungguh menyentuh hati. huhuhu
bunga bukan seekor kumbang bukan sekuntum. masa silam biar jd sejarah .. jom raikan hari ni n esok ...

beautiful_rose said...

tiba2 rasa sebak baca entry ini........

Anem arnamee said...

salam..

hish..senyum okke:)

enyheartsdiamond said...

eny harap apa yg eny miliki skrg akan kekal sehinbgga putus nyawa :)

ika. said...

semua tu laa kehidupan.

nape emo semacam nie? frust ke? :)