Thursday, June 4, 2009

5 hari yang...sunyi...sibuk...dan sedih...


5 Hari yang sunyi....


Bermula dari hari 1 June hari tu sehingga 5 June esok merupakan hari yang paling sunyi dalam office aku. Mana taknya semua staff aku yang seramai 19 orang tu aku bagi cuti selama 5 hari..bermula dari isnin sampai jumaat..

Kenapa aku bagi dia orang cuti sebab aku boss yang baik..sempena cuti sekolah nie aku bagi la chance kat dia orang tu bawa anak bini berjalan-jalan...so tinggal la aku sorang-sorang kat dalam office..actually one of our main customers shutdown operation one week so kerja pun tak banyak sanggat....

Nasib baik department lain tak ambil cuti so boleh juga aku tumpang kemeriahan dia orang semua....

5 hari yang sibuk...


Sejak 1 June yang lalu aku amat sibuk dekat office semua kerja aku kena buat...pasal staff aku semua dah aku bagi cuti...padan dengan muka aku....

Mula ingat tak banyak kerja nak kena buat...sekali customer lain ubah schedule pula penyudahnya aku sendiri yang jadi boss dan kuli...padan muka aku kena buat stock count sendiri,pack barang sendiri,buat deliver sendiri dan sendiri kena pie meeting..boss aku awal2 dah cakap dia pun ambil cuti....tapi tak apa aku dah biasa buat kerja macam nie yang penting kerja aku siap......tapi aku penat kerana aku nak jadi pekerja terbaik...

5 hari yang menyedihkan...


Sejak 1 June lalu aku amat sedih pasal anak aku tak ngam dengan aku...kerana aku terpaksa mungkir janji....sepatutnya aku bawa anak-anak aku dan wife aku pie bercuti ke utara...tapi semua kena reschedule pasal tak ada orang kat office...staff semua aku dah beri cuti...

Paling sedih malam tadi bila anak sulung aku blow up dia nangis pasal aku tak bawa pie holiday kawan lain semua dah pie lagi pun aku dah janji...lagi tak best semua orang kat rumah kena marah pasal aku penat kat office...

" sorry abang kita pie next week ayah janji" itu ajer yang aku boleh cakap...

Semuanya silap aku kerana nak jadi boss yang terbaik dan pekerja yang terbaik akhirnya aku terpaksa jadi ayah yang tak baik...this coming saturday is father day...kalau aku tak dapat wish dari anak aku pun aku paham.....i deserve it.....







.....susahnya kita bila ingin terlalu menjadi yang terbaik.....

25 comments:

Atan said...

tak pe la dah nak abis pun 5 hari tu..lepas ni boleh bawak mereka pergi makan angin.. hidup tak semudah ABC

Cikgu Ije said...

weekend ni bw la abang g jln2. cian abang nak g holiday tak dapat.

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

tmpat lu ada keja kosong..leh gua apply cuti memanjangggg....hehehe

INTAN said...

halamak...sodihnya

mamai said...

atan:

kerja mmg tak boleh habis....kena bawa juga mereka semua berjalan...

Ije:
ya memang nak kena bawa pun...kalau tak boleh runtuh rumah aku...

pentoi:
ada kerja kosong tapi wa tak mampu nak bayar gaji lu....

intan:
thanks for visit....sepatutnya keluarga di utamakan

noorlara said...

5 hari yang sunyi, sibuk sedih, jgn bimbang kelak akan ada berhari-hari yg mengembirakan. Kalu ye pun koje jgnle sampei mengabaikan hanak awak tu, masa membesar mereka amat penting didampingi sebab bila dah dewasa amat sukar mendapat masa bersama mereka, dengau le nasihat hakak....nanti nyosei cam hakak sape nak tanggung?hukhukhuk

sharamli said...

xperlu bersusah payah menjadi yg terbaik....

sapu sampah j0m..muahaha

mamai said...

noorlara:

apa yang kamu katakan itu betul belaka....duit boleh cari...


Sha:
aku nak jadi tukang sapu sampah yang terbaik...

Sulela said...

Mamai, sedih lak baca pasal hari sedih ko tu. Tapi rasa terkilan gak sebab ko marah semua orang pasal ko penat. Tersentuh hati taw...huhuhu

Lepas ni, ko bawak la kuarga ko jenjalan. Tak jauh, bawak yang dekat2 dulu. Pujuk dorang balik...hehehe

abgBro said...

hahaa...alaa bro 5 ari tu sat jerr..nanti ko cover balik, tp kesian gak kt ko ek trpaksa batal plan cuti2 msia..

mai la stadium malawati ni bro..pekena soup gear box! hehe

mamai said...

sulela:

dengans egera pagi-pagi esok aku berangkat ker utara...aku bawa depa pie Perlis, Kedah dan Perak...

abgbro:
wa ada kat sana petang tadi...bro wa rasa macam nak jumpa lu la bro...

Basuh Baju said...

jadi bos kompeni apa En mamai?

5 hari yg macam2 ye.. hmm..inilah kehidupan. ada kelat. ada manis. ada masam.. :p

mamai said...

basuh baju;
company yang berkaitan dengan kereta.....

5 hari yang penuh dengan kesilapan dan sesal

Naz said...

setiap pengorbanan ada nilainya. buat yg terbaik utk dptkan hasil yg terbaik... ;)

IdaAnuar said...

sama lah ko macam aku ni ha...bz tahap gila...anak aku pun dah asyik bercakap ada orang tu janji nak gi fishing tapi tak jugak...aku ingat esok aku nak gi Port dickson gak lah...

mamai said...

Naz:
berkorban untuk keluarga....

Ida:
apa cara juga aku bawa dia orang berjalan....kau memancing kat port dickson ker

eliza said...

bestya kalau ko jd bos aku...senang2 bleh dpt cuti.. meh la jd bos aku...heheheh

abgBro said...

bro esok(ahad) kalu lu pegi lu kol gua eh..0139013876

mamai said...

eliza:

huh boleh aku jadi boss kau tapi ngan syarat boss kau bagi aku gaji lebih ler hehehehe tak pun kau je kerja dengan aku

Anonymous said...

Assalamuailaikum mamai..memang susah nak jadi yg terbaik..tapi kena cuba..malas lak nak kerje huhuhu

eliza said...

bagi tau aku klu ada kja kosong kt sna..mo try apply...hehehe

SRISUFI said...

SELAMAT HARI BAPA...SELAMAT BERCUTI tuan umah..

mamai said...

gee si budak kecik comel:

kalau tak nak kerja kena kawin cepat...

Eliza:

boleh ajer kalau kau nak kerja kat tpt aku hmmm jawatan apa kau nak....

Srisufi:

terima kasih....dah balik dari bercuti ker...

misznarney said...

sede nyer... sory lamer x view blog apak. tlupa... xpe lar... jnji dh bwk diorg g jln2.. dh blik lum nih??

mamai said...

nani:

apak bukan setakat dah balik tapi dah masuk kerja dah pun