Monday, June 8, 2009

dulu dan kini monolog seekor aku...

Dulu aku tidak begini...
dulu aku amat ceria...
dulu aku ramai kawan-kawan...
dulu aku bersama-sama mencari makan...
dulu aku riang melompat dari dahan ke dahan...
dulu aku bebas ke mana-mana...
dulu aku gairah melihat serata dunia...
dulu aku sering menemani si betina...
dulu aku jantan idaman...
dulu aku seekor raja di benlantara...




Kini aku begini...
kini aku tiada lagi keriangan...
kini aku berseorangan...
kini aku tidak bebas mencari makan...
kini aku diberi makan...
kini aku melompat tidak berdahan...
kini aku tidak bebas kemana-mana...
kini aku tontonan dunia...
kini aku tiada lagi nikmat dunia...
kini aku jantan jahanam...
kini aku bahan ketawa...
kini aku tak mampu untuk bermimpi...
kini aku rasa ingin mati...





.....menggapa mereka buat aku begini....
.....aku hanya ingin berkongsi dunia ini...
.....kenapa mereka manusia tidak mengerti...
.....mungkin ini takdir hidup ku dari Ilahi...

21 comments:

Ikhtilaf said...

kamu usah gusar..
sudah ramai manusia seperti kamu..

Atan said...

makan kenyang cuma jiwakaco selalu..he he he

mamai said...

ikhtilaf:
manusia ramai tapi tidak mengerti akan hidup...

Atan:
makan kenyang..tapi jiwakaco boleh buat pendek nyawa....hehehehe

IdaAnuar said...

aduh!...manusia kini sudah boleh di sama kan sama seperti pakcik kat atas!

eliza said...

setiap apa yg trjadi pasti ada hikmahnya...bersabar lah... hehehe

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

dulu kini dan selama-lamanya...

mamai said...

ida:

Tak sama cuma nasib ajer yang mungkin sama

Eliza:

aku terkurung dalam bilik empat segi...hanya mampu melihat duni..

Pentoi:

Macam pernah dengar ajer motto tu hehehehe

Sulela said...

Carikan sorang pasangan hidup...hehehe

mamai said...

sulela:

aku tak rasa dia mampu lagi hehehe macam dah tak ada selera

miss oren said...

mamai, saye dah tukar address blog saye..yang lama dah takde lagi tau

mamai said...

miss oren:

apa addres yang bru bagi la tau

Basuh Baju said...

apa kaitan gambar itu dengan tuan blog? haha

gua ting tong sikit..haha

sharamli said...

dulu kini dn selamanya

Sulela said...

Carik la yang cun...jangan la ko carik yang dah tua...hehehe

mamai said...

basuh baju:

beruk ini tiada kaitan dengan aku tapi aku kesian tengok dia...aku puas buat aksi lawak bodoh tapi dia buat dok no ajer...

Sha:

Motto tu macam pernah dengarajer tapi rasa dah tak releven lagi ler

Sulela:

yang aku tengok semuanya dah tua...nie la beruk jantan yang paling hensem kat situ...hehehehe

gee said...

bukan salah gee kalau mamai berkelakuan begitu hehehe

mamai said...

gee si kecil molek:
ngah merajuk tak dapat coklet

ayampinko said...

sebab manusia adalah satu spesis yang dominan di planet ini..
hehehe..

mamai said...

ayampinko:

pasal terlalu dominan la manusia juga yang akan menghancurkan dunia ini

misznarney said...

maner apak tgk berok tuh??

mamai said...

nani:

beruk tu yang tgk apak hehehehe