Sunday, November 21, 2010

6 bulan yang berlalu

seperti yang ku duga, kedatangan ini seawal yang lalu bukan dialukan, biar tangan betaut eratnya salamaman biar mulut menguntum senyuman namun hati merasa kepanasan. biar ku cuba mencipta kemesraan ku telan semua cacian ku hulur ke maafan ku luahkan segala pengalaman agar ada perubahan biar ada kemajuan.

Namun sayang segala keikhlasan pada ilmu yang dicurahkan hanya menjadi tomohan umpama mencurah air di atas daun keladi. sifat iri hati nyata lebih menguasai daripada ingin memperbaiki kelemahan diri. sehingga terasa diri ini asing dalam kemeriahan bangsa sendiri yang berkata aku sujud lima kali sehari. namun lain di mulut lain di hati manis bermadu pada kata-kata tapi bercuka pada dasarnya.

pada bulan yang berlalu aku tetap gagahkan diri dan berkata ini hanya sementara bukan mudah untuk mengubah sesuatu budaya. biar pedih pada luka yang bertaburan berselirat di setiap jalanan aku redha dan berserah kerana tahu Tuhan tetap bersama.

namun enam bulan yang berlalu luka ku kian parah hati kian hilang kesabaran antara luka yang berdarah terasa lebih sesak bila di hidang sedulang penghinaan. lalu antara ikhlas dan maruah diri aku rela berundur diri tidak mungkin akan ku biar mereka menginjak diri ini lagi. Untuk apa bertahan pada satu yang tidak ada kepastian, mereka lebih selesa berada dalam ruang keselesaan itu dari membina kemajuan.

pengunduran diri ini adalah satu yang mereka harapkan kerana itu adalah satu kemenanggan dan tanpa mereka sedar mereka telah lama tewas.

kini diri lebih bahagia biar berada bukan dalam mereka yang sebangsa namun mereka rela menerima demi sebuah pembaharuan.....


p/s memang sukar untuk mengubah sesuatu budaya tapi kita rugi jika kita tidak pernah ingin mencuba kerana hasilnya mungkin tak terhingga

20 comments:

░♥si lampu neon♥░ said...

HURM, SADIS GILER KOT...MENTALITI STUCK DGN ORG2 YG TAK SUKE KAN PERUBAHAN DALAM HIDUP!

NuR si CiKGu RiBeNa said...

fahaman serta pegangan yg dikatakan baik menjadi tembok utk berubah kepada lebih kebaikan dari keadaan yg sedia ada...

berundur tak bererti kalah

p/s: adakah komen ini bersamaan dgn maksud di entry?

sharamli said...

dah 0k tempat baru?

HonEyBuNNy said...

betul tu kata uncle...blaja budaya org lain xrugi pn..sekurgnya kita tahu jgk kan..

HonEyBuNNy said...

silap tulis la uncle komen td...ya...xsalah kita nak mencuba utk mengubah sesuatu bgsa tu....mgkn ada positifnya..

ber_u_wang said...

fitrah manusia.. selesa berada di zone selamat.. maka jadi lah KATAK BAWAH TEMPURUNG

Insan Marhaen said...

hidup memang menuntut kekuatan dalaman yang tinggi

kak Erna said...

mengalah bukan bererti kalah..mengundur diri..buka kerana takut disakiti..

Rozita said...

salam..lama tk singgah

maiyah said...

xpe.. mulakan yg baru ;)

fadzilah said...

manusia rambut sama hitam tapi hati lain2..mmg mcm2 ragam.

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

ada awek baru ke di tempat tu..angahnyak

mEiZ SHA said...

its gud for u uncle..:)
kami kan ada...

en_me said...

layannns..

. said...

gua dah takde keja ni beb!

beautiful_rose said...

mentaliti manusia yang berfikiran sempit.masih takut menerima perubahan mungkin takut di gugat.

Sharinginfoz said...

apa-apa pun harap yang terbaik

J@J@ / Bini The Rock said...

Semoga tpt baru ni lagi 'baik' dr sblm nih.

dan dpt menghapdet blog spt dulu dgn cerita2 yg menarik tak ubah spt Novel!

ai likeeee!

zia said...

lorr..pakcik..jalan undur tu hati2 ada tiang telepon kat belakang tu hehehe..
P/S:Sabar ye..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam update