Wednesday, March 31, 2010

hari ini 18 tahun yang lalu....pergi jua

tak sampai satu jam DD dah sampai semula kat rumah aku, dengan kereta maknya,cepat betul dia bersiap. lagi pun rumah dia ngan rumah aku tak la jauh sangat dalam 2KM ajer.

"woit...kau tak siap lagi ker, tadi cakap nak pie JJ. nie mandi pun tak lagi"..DD menjerit ke arah aku sebaik saja dia tengokaku masih algi tak mandi.

"cepat kau bersiap...kau mandi kerbau ker...tunggu jap aku mandi"..jawab aku selamba

"aku tak mandi...basuh muka ajer nanti, kalau aku mati kau tolong mandi lakan"..DD pulak membalas kata aku.

"DD apa cakap macam tu...tak baik, tak elok kita minta mati nie, biar ingat mati tapi jangan minta mati. semua tu kerja tuhan"...tiba-tiba suara Mak meyampuk dari dapur.

"entah mak budak nie dah buang tabiat agaknya"..aku pulak meyampuk dan terus berlalu ke bilik air. sementara aku mandi DD berborak ngan mak aku. disebabkan DD nie dah macam famali aku, jadi bila berborak dd lebih suka panggil mak aku dengan panggilan "mak' juga .aku tak pasti apa yang mereka borakkan tapi pasti ianya agak serius bila aku tengok DD hanya tunduk dan jelas kelihat air mukanya yang sedih.

"dah jom pie aku dah siap nie".aku mengajak DD pergi setelah aku bersiap yang tak sampai setenggah jam

"mak, aman pergi dulu"..aku minta izin dari mak

"mak, dd pergi dulu yer"..dia juga minta izin sambil meyalam tangan mak aku serta menciumnya.

"ya lah, elok-elok jalan tu..DD ingat pesan mak tadi"..mak bersuara serta memberi keizinan. aku tertanya-tanya apa yang mereka borakkan tadi. dalam perjalanan ke JJ dd tidak banyak bercakap dan ini satu perkara yang jarang berlaku.

petang 29/03/1992:

sebaik balik dari JJ kami singgah di pasar ramadhan merlimau untuk cari juadah berbuka puasa sambil cuci mata. DD memang berhajat nak berbuka puasa kat rumah aku petang tu. dan petang tu Mak buatkan nasi goreng kegemaran aku dan dd, kami makan sama dalam satu pinggan kerana itu memang dah jadi tabiat dia suka makan dari pinggan aku.

"man, malam nie lepas tarawikh teman aku pie urut badan boleh. aku rasa sakit-sakit la badan nie"..dia memulakan perbualan sedang kami lepak di depan rumah lepas berbuka.

"tak boleh la DD aku kena kerja malam nie masuk kol 9...pie esokla. esok aku tak kerja"..aku terpaksa menolak permintaan DD kali ini, biasanya aku jarnag berbuat demikian. tapi maalm itu aku sememangnya tidak boleh temankan dia.

"tak yah la kerja malam nie, saper nak teman aku malam nie"..DD memujuk aku.

"tak boleh ler, ingat tu kilang bapak aku ker"..aku berseloroh."kau ajak la ujie ngan fazall or mail teman kau malam nie"..aku memberi cadangan

"kalau kau tak ada tak best, fazall dan ujie pun nak urut sekali...tapi aku malas nak ajak mail nanti dia kecoh ngan bapak aku"...dia cuba memujuk lagi

"tak boleh, nak pie malam esok aku temankan"..aku bertegas tapi ada juga rasa kesian di hati.

"okaylah, okaylah pie malam esok ajer nak suruh teman pun susah"..ceh merajuk la tu, apa ingat aku nie balak dia ke nak merajuk

"dah aku nak bersiap pie kerja nie...kau nak lepak sini ker nak balik rumah. kang mak kau risau la pulak"...aku segera banggun dan bersiap kerana kejap lagi van datang.

"tak ada dia cari ler aku nie,mungkin dia orang ingat aku dah mati kot"..dia menjawab dengan nada yang agak keras sikit.

"DD..dah la tu, kau balik dulu, aku nak kau cakap ngan ayah kau lagi sekali dan jelaskan pada dia, aku nak kau minta maaf dulu pada dia. mungkin hati dia sejuk dah tu"..aku memberi arahan, macam la aku nie baik sanggat tak pernah kena marah ngan abah aku.

"ya la, aku buat la nanti, nie aku nak balik dulu"..dia minta diri sambil salam tangan aku serta minta maaf dari ku. dalam hati aku berkata kenapa dia lain benar hari ini.

30/3/1992 awal pagi:


jam 3.00 pagi aku dalam van pulang dari kerja, sepatutnya aku tamat kerja pukul 7.00 pagi tapi badan aku rasa tak sihat jadi aku minta kebenaran pulang awal dari supervisor. aku tumpang van yang bawa budak balik dari OT.

dalam perjalanan pulang aku van yang bawa aku berhenti di pulai kerana ada kesesakan sedikit. biasanya awal pagi jarang berlaku kesesakan jalan. menurut kata pemandu ada berlaku kemalangan di hadapan. dan bila melewati kawasan kemalangan itu aku lihat sebuah kereta terperosok di bawah lori tangki minyak. tapi mangsa telah di kejarkan ke hospital yang ada hanya polis yang sibuk mengambil gambar

dan kebetulan pada pagi itu van yang aku tumpang itu melalui hadapan rumah DD untuk menghantar seorang perkerja yang tinggal di kawasan itu. aku lihat rumah DD pagi itu terang benderang semua lampu terpasang. aku tiba-tiba menjadi tidak sedap hati terasa seperti ada sesuatu perkara yang buruk berlaku.

sebaik sampai di rumah aku menceritakan pasal kemalangan yang aku lihat dan pasal rumah DD yang terang benderang tu pada mak dan abah aku yang sedang makan. aku cakap kat mak yang aku tak sedap hati pagi tu aku risaukan DD. mak cuma cakap mungkin mereka sedang bersahur waktu itu...

sedang aku berborak dengan mak dan abah, tiba-tiba telepon rumah ku berdering. aku memandanga mak dan abah. siapa pula yang call pagi-pagi buta nie bisik hati kecil ku.

"hello"..aku segera jawab telepon yang berdering.

"man...aku nie mail"..jawab orang ditalian tu

"ha kenapa mail call aku pagi-pagi nie"..jawab aku

"man, DD, fazall dan Ujie accident"..mail membalas pertanyaan aku

"mail..kau jangan bergurau pagi-pagi nie"..aku macam tak percaya

"betul la man, aku tak bergurau. mereka sekarang dah di hantar ke hospital"..mail menjelaskan pada aku.

"teruk ke kat mana dia orang kena"..aku bertanya dan aku berharap bukan kemalagan yang aku lihat tadi.

"kat pulai..accident dengan lori minyak..semuanya kritikal 50-50 rasanya..sekarang dah ada kat ICU..polis yang bagitau tadi"..mail memberi perincian dan saat itu aku rasa seperti tidak mampu berdiri lagi. segalanya jadi lemah.

"aku ngan atie nak pie hospital melaka sekarang kau nak ikut tak" mail meyambung semula.

"nak, kau datang ambila ku sekarang"..perintah aku pada mail. sementara menunggu mail aku tak putus-putus berdoa agar mereka diselamatkan.dan mak aku tak berhenti menangis. mereka semua sudah seperti anak sendiri.

beberapa minit kemudian mail dan atie sampai ke rumah aku dan tanpa membuang masa kami segera ke hospital melaka. terasa perjalanan ke hospital melaka amat jauh pagi itu. dalam kereta atie tak henti-henti menangis dan aku terpaksa mententeramkan dia walau hati aku juga tak tenteram.

"mail..mereka pergi mana malam tadi" tanya aku pada mail

"entah malam tadi ujie ajak aku pie urut badan kat umbai, tapi aku tak nak ikut"..jawab mail dan jawapan itu buka yang aku harapkan.

sebaik sahaja sampai di hospital kami bergesa ke wad kecemasan aku lihat ayah dan mak DD sudah berada di sana kecuali keluarga fazall yang belum tiba. jantung aku berdegup kencang bila aku lihat mak DD menangis dengan kuat.

"DD dah tak ada"...mak DD meraung sebaik sahaja nampak aku, mail dan atie sampai. dan bila aku mendengar perkataan itu aku rasa jantung aku seperti berhenti berdegup. kaku sebentar, atie yang jatuh terjelepuk aku biarkan sahaja. tak mampu aku nak meyambutnya sedangkan aku sendiri tidak mampu berdiri. mail terduduk di atas kerusi sambil air mata berlinangan jatuh. cuma aku masik cekal untuk tidak mengalirkan air mata.

saat itu sama juga seperti saat ini aku tak mampu lagi berkata.......

14 comments:

sharamli said...

alfatihah

-C.Gad!s- said...

sedihnyer pakcik....


cc rase perit nyer..

sbb dah pernah kena..

sabar eh pakcik..
Al-fatihah tok arwah...

Azuan said...

sedih aku baca...

siv said...

uncle..
sedih...

semoga roh arwah tenang dekat sana.

al-Fatihah.

ikan emas said...

AlFatihah, moga rohnya dicucuri rahmat..

berhati-hati dijalan raya

...sedih baca kisah ni

♠ayuzdeathwish♠ said...

hurm~
emo lak aku tetibe~

semoga Arwah di tempatkan di kalangan org2 yg beriman

jane said...

alfatihah utk beliau pkcik

huhu

atie said...

Salam Mamai...

Kekawan mamai ye... mereka lebih disayangi Allah. SWT... Al-Fatihah..

J@J@ / Bini The Rock said...

aku pon turut rasa sedih la Mamai...

Al Fatihah untuknya..
moga damai dia di sana..

macamana yg lain2?

laila said...

sedih
doakan arwah selalu
alfatihah

sekamrrindu said...

salam...


alfatihah...moga rohnya dicucuri rahmat oleh allah swt..amin

CRAZYBEAUTIFUL88 said...

sedih akak baca, Alfatihah

maiyah said...

x terkata.. al fatihah

fadzilah said...

al-fatihah buat mereka..sedihnya!