Thursday, February 18, 2010

its must be someting wrong

hidup kalau tidak ada masalah, maka pasti ada yang tidak kena dengan hidup ini. hidup itu masalah dan masalah itu hidup itu pada pandangan aku, orang lain aku tak tahu. biar sejauh mana kita belari, walau sedalama mana kita bersembunyi pasti ada masalah datang menghantui.

sebenarnya yang menjadi masalah itu adalah bila kita tidak menyelesaikan masalah tapi cuba sembunyikan masalah. masalah itu sebenarnya untuk kita kongsi agar dapat kita selesaikan masalah itu. bayangkan kalau kita berkongsi masalah dengan sepuluh orang maka kita akan dapat sepuluh cara penyelesaian masalah(pandang dari sudut positif).

dalam realitinya masalah kita semua ini lebih kurang sama sahaja dan dan setiap dari kita pasti akan mengalami masalah yang sama. cuma dalam situasi dan masa yang belainan sahaja, satu masalah sebenarnya mempunyai lebih dari satu cara penyelesaian bergantung pada situasi.

masalah juga ada dua cara penyelesaian, pertama penyelesaian secara segera, tapi penyelesaian cara ini tidak menjamin ketahahannya kerana ia cenderung unutuk berulang kembali. peyelesai kedua adalah penyelesaian jangka panjang. cara ini memerlukan masa yang panjang dan analisis namun ia amat berkesan dan memastikan ia tidak berulang lagi.

cuma masalah mati sahaja yang kita tidak boleh selesaikan kerana itu kerja Ilahi. jadi usahlah kita mengeluh bila tiap kali kita menghadapi masalah. sebaliknya kita hadapi dengan tenang dan penuh kewarasan.



p/s: masalah itu sebenarnya mendewasakan kita bukan membebankan

35 comments:

Frodo Baggins said...

masalah untuk dihadapai bukan untuk dinikmati ...


>>___<<


((cam pelik jer statement ni. huhu))

LORD ZARA 札拉 said...

masalah buat kita lagi matang bila berfikir~

itu yang aku pk la~

enyheartsdiamond said...

masalah mendewasakan eny..
memberi pengalamam untuk diaplikasikan di waktu akan datang :D

BBN profile said...

salam bro...saya stuju sgt kate2 bro yg last skali tu....kdg2 masalah ni kifarah bg kita...

~~~ kay ~~~ said...

ALLAH x uji manusia luar dari kemampuannya(rujuk al-Baqarah:286)jadi apa2 ujian yg dihadapi tuh mmg dah ikut kemampuan kita.

(^_^)

Abcdeftyyhahh. said...

apa kata masalah itu tukar istilah nya kepada cabaran :)

beautiful_rose said...

tidak di namakan kehidupan
kalau tak ade kesulitan.
inilah di katekn cabaran dlm hidup...

Koyuki said...

jangan lari daripada masalah..kalau tak ia takkan selesai

sharamli said...

setuju..
hidup memang xb0leh larik dari masalah...
cara kita selesaikan masalah tu yg b0leh mematangkan kita..

sharamli said...

setuju..
hidup memang xb0leh larik dari masalah...
cara kita selesaikan masalah tu yg b0leh mematangkan kita..

ber_uwang said...

masalah memang masalah bagaimana nak selesaikan..


apa benda aku cakap berbelit belit ni

'ainrahimin said...

salam mamai

bace entry ni di saat dihujani masalah, mesti rasa berkobar2 nak tempuh masalah...

mana masalah? ke sini kau, aku nak setelkan kau skrg ni jgk...amek kau masalah!!!

=)

told la hejauw said...

idop xder mslh mcm xthrill..hahhaha

Solehah said...

masa menanggung masalah tu yang rasa berat, tak larat, down..tp bila dah berlalu tu rasa masalah tu mendewzsakan..

bias® said...

masalah dengan problem tuh sama kan?

maiyah said...

betul le tu, lagi masalah kalo kita lari drnya

♀.รﻨν.♂ said...

hah!
sokong ayat last.
masalah tu akan jd pengajaran.
:)

Moon Death Spell said...

tuhan uji kita sebab dia thu kita kuat

{lumut} said...

masalah tuh mcm task kehidupan yg perlu diselesaikan utk menghadapi checkpoint sterusnye..=)

caluk@cencaluk said...

kehidupan yg pura2 aje x de masalah he he

~0~ said...

masalah mendewasakan kita btol tue...


skang ni aku rasa lumpuh...

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam mamai...bagi saya org gila saja tak dak masalah....

dan masalah saya sekarang ni adalah.....

saya lapaq nasikkkk...

encik ADAM said...

jangan salahkan sesiapa kalau kau tak jumpa cinta

HonEyBuNNy said...

pak cik..ila xsuka fikir masalah...lau ila da prob...ila xsuka pk n diam ja....biarkn ia berllau gtu....xpn menags...ahha

bbpink_90 said...

tp kdg2..
bkn xnk cite..
tkt trsLh plh 0rg yg nk dgr 2..
mcm mne..
mcm mne...
mcm mne...

al-lavendari said...

masalahnya kadang-kadang kita tak tahu nak pilih mana satu jalan penyelesaiannya ! banyak sangat nasihat yang diterima.

imHepPie said...

org yg xda masalah tu lgi masalah haha...bak kata lenka trouble is a fren

AzuanBudakMemandai said...

aku takde masalah tp aku cari masalah haha

aloy_paradoks said...

apa masalahnya ni,...

Lia3003 said...

hm....trouble is a friend...he's there in the dark, in my heart..yea trouble is anywhere...right?

hisham said...

sori bro...terkomen pakai password BBN ,,,hehe

DzulhafixiceD said...

ade masalah barulah dewasa..
ye dak?

J@J@ / Bini The Rock said...

klu nak meluahkan masalah pon kena carik org yg betol2 blh selesaikan masalah kita..
klu tersilap org, mau semakin membenakkan akal fikiran kita ..dan masalah menjadi semakin kusut!

triple x malaya said...

masalah,jike ia tiade dalam hidup kan best.tapi masalah ni jugak la yg akan meguji kesabaran kte.

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

bukan aku kalau takde masalah
tapi aku bukan la bermasalah