Friday, December 25, 2009

sudah ku khabarkan

sudah ku khabarkan, jangan diuji kesabaran orang andai kita tidak menggenali siapa kita. andai diri sendiri kita tak kenal masakan kita mampu menggenali diri orang lain.

sudah ku khabarkan jangan kita bangga dengan kepadaiaan diri , kerana setiap kali kita menunjukkan kepandaian kita maka kerap kali kita mempamerkan kebodohan diri. tapi tak salah kalau kita nak berkongsi sedikit kecerdikan.

sudah ku khabarkan jangan kita takbur dengan kekuatan diri, kerana setiap kali kita mununjukkan kekuatan maka kerapa kali juga kita mendedahkan kelemahan diri sendiri.

sudah ku khabarkan jangan kita ikut rasa hati, kelak merana diri. timbangkan tindakan dengan akal yang diberi sebelum bertindak membuta tuli.

sudah ku khabarkan ikutlah resam padi, bukan lalang yang megah meninggi diri akihirnya mati....tak rugi merendah diri kerana kau akan dipandang tinggi.

sudah ku khabarkan usah kau desak diri ini, usah kau uji kesabaran ini, usah kau cabar kelemahan ini. aku cuma tak mahu tragedi lama berulang lagi....

32 comments:

mEiZ SHA said...

owh ninie pon xnak tragedi lama berulang lg
tp kalau duk asek menyakitkan hati cemana nak buat pak cik??

sabar pon ada batas kan?

nursarah87 said...

tragedi apakah yg akan berulang?


baiklah, sy paham akan perkhabaran ini..senyum selalu pakcik..=)

azzaliena suziantie said...

oh uncle aza terase..haha

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

sudahkah anda mengundi..?

jane said...

uish..dalam maknanya ni uncle
huhuhu

seroja jingga said...

aku suka ini..terlalu suka..penuh makna..u are so telented my fren..puisi kau..madah2..buat aku rasa tenang sejenak..

walau kesepian itu memang milik aku..tapi setiap kali berlabuh disini..terasa diri tidak sunyi lagi..

imHepPie said...

len kali kena khabarkan dlm surat khabar la pakcik..

Amieynna Amin said...

mendalam maksud..
ala2..
jgn sentuh mercun yg da dbakar..
buruk padahnye..
hehe

sharamli said...

terpaksa mengiukut rasa hati..

enyheartsdiamond said...

sejarah mungkin berulang :)

abe long said...

sudah ku khabar kan...
aku lum bake surat khabar

maiyah said...

makasih perkabaran tu.. nnti nk beli srat kabar lama :D

hisham said...

sudahku khabarkn..aku tak reti nak menghuraikanya..
sudah ku khabarkan aku tak pandai memperhalusinya...........tk cre bro.

♥SYAFIQAH ♥ said...

btol..btol..setuju :)

J@J@ / Bini The Rock said...

Kesimpulan nya:

merendah diri lebih baik agar keburukkan kita tidak terserlah!

caluk@cencaluk said...

tragedi oktober ke he he

cahayachenta said...

sy stuju rngkap pertama tu pkcik... rmai ingt kita ni sorg yg pnybr. sng2 nak cabar ke apa... sekali dh meletus br tahu langit tu tnggi ke rndh

Muhamad Arif Bin Zaripin said...

salam singgah sini...kene penuh kesabaran...

adibah said...

siapa yang sedang cuba menghidupkan bara amarah kau mamai?

Razman said...

sudah ku khabarkan, apa khabar bro? (still xleh nak pgil uncle, muka muda gle...)

Koyuki said...

nak komen tapi da lupa

huhu
T.T

mamai said...

miez sha:
selagi boleh bersabar kita sabar tapi kalau dah melampau batas kita harus tegur tapi kalauboleh dengan cara baik la dulu

nursarah:
pakcik ngah senyum nie

azza:
la terasa apa pulak tu dear...sorry uncle tak dapat ikut ke rumah beskot...pakcik plannak balik melaka untuk selesaikan sedikit permasalahan

akupentoi:
wa sudah mengundi tapi undi gua kena reject la bro

jane:
sedikit teguran buat mereka di luar sana

seroja;
aku suka kalau kau happy

imheppie:
pakcik tak baca surat khabar la hahaha

amieynna:
harap mereka faham dengan apa yang pakcik tulis tu

sha:
jgn selalu kaalu tidak rosak diri

eny:
ya mungkin tapi pakcik tak mahu ia berlaku lagi

abe long:
sama la aku pun tak baca surat khabar lagi nie

maiyah:
aku ada banyak surat khabar lama tapi tak ada harga hehehehe

hisham:
tak mengapa nanti pakcik huraikan kekusutan itu

syfiqah:
thank you

jaja:
itulah sebaik baiknya

caluk:
december kot hahaha

cahayachenta:
ya mmg betul tu tapi pakcik tak mahu begitu

arif:
ya terima kasih semoga masih daapt bersabar

adibah:
budak-budak nakal di kampung

razman:
khabar kurang baik hahaha kau dah ada kat shah alam yer nanti kita melepak yer

koyuki:
nanti komen semula

ber_uwang said...

perkabaran yang tak de dalam surat kabar

Noorlaila Mohamed Nor said...

yea harapnya tragedi lalu tak berulang yea pakcik
:)

faziz ar said...

salam mamai
berkunjung dan berkenal
dalam maya

abgBro said...

bro kdg2 ada ketika kite menerang dan ada ketika kite sesekali kene jge mnyerang...:)

anaklaut said...

salam..

entri ini mengingati saya betapa kita walau hebat mcm manapun kita adalah sama di sisi Allah swt,

tq atas peringatan ini bro..

{lumut} said...

pakcik..ape peristiwa yg xnak diulang tuh...

tertanyatanya..

sudah ku khabarkan..
penulisan uncle mamai memang menusuk.=)

cik EPAL said...

sabarrrrrrrrrrrrrrrr :)

mamai said...

ber_uwang:
belum cetak lagi la hahahaha

norlaila:
tragedi dari zaman yang dah berlalu

faziz ar:
selamat berkunjung dan berkenalan juga

abgbro:
bkn tak mahu menyerang tapi aku tak mahu lebih buruk ajer...ada juga hajat di hati

anak laut:
sama-sama kita mengingati

lumut:
hanay secebis kisah hitam dari zaman yang zilam....bilan semua cerita menarik dan happy

cikepal:
masih bersabar lagi nie

Naz said...

betul apa yg ko fikirkan tu. lebih baik kita beserdehana saja... x payah nak show all. semua ni pinjaman semata2... :)

HonEyBuNNy said...

ya pak cik...ila pn xmooo tragedi lama berulang lagi..amatlah perittt...uwawwaw..nak menagis..uhuhu..teremo sudah...ngeh3