Tuesday, November 24, 2009

deadliest catch:monsoon season

bukannya expdc ke laut bearing memburu king crab macam kapten sig and the crew with their ship northwest, but this expedition also quite advanture and challenging walau tak sehebat deadliest catch.

sabtu:
jam 10.15 pagi demam aku tiba-tiba rasa baik bila dapat sms dari my big brother kat puchong "man, nak pergi mancing kat pulau ketam hari ini naik boat kol 2.00 petang bertolak"...aku terus setuju memang dah lama tak memancing nie gian pun ada. aku berikan arahan pada anak-anak ku agar mandi cepat dan cakap kat my jasmine get ready king mau pergi fishing. paling lewat pikul 12.30pm mesti bertolak dari puncak alam ke puchong. sempat lagi aku lipat kain baju yang berlongok atas sofa tu bukan apa itu trick nak pancing hati jasmine, kalau tak tunggu ahad la baru aku lipat baju tu hahaha

tepat jam 4.00 petang kami bertolak dari kuala sireh ke pulau ketam bersama dengan tiga orang kawan abang aku dan seorang lagi pembantu tekong. di sebabkan air surut maka perjalan menjadi amat lambat kerana tekong terpaksa mencari alur air yang dalam agar dapat keluar dari kuala.



semasa menuju ke pulau ketam langit sudah nampak seperti mahu hujan, tapi xpdc diteruskan juga. dah sampai takkan nak balik yer tak.



sedikit kesibukkan di pelabuhan kelang utara dengan kapal dagang bersaiz kecil tapi boat kami lagi kecil kalau nak dibandingkan dengan kapal tu. kali ini kapal besar agak kurang berbanding hari biasa mungkin kebanyakkan dah belayar kot.

jam 5.30 petang kami sampai di jeti pulau ketam tekong boat mencari jeti kawannya untuk membeli ais,sebelum pergi membeli udang dan sotong untuk dijadikan umpan. hati ku sudah mula tak best pasal tiada udang hidup untuk di jadikan umpan, ini tanda tidak baik seperti xpdc bakal gagal. sempat juga aku bershopping ketam di jeti tu memang murah beb ketam fresh dengan harga RM4.00 sekilo,kalau kat pasar mana nak dapat. tapi ini tak ada gambar pulak pasal HP tinggal dalam boat.

setelah selesai kami memulakan perjalanan mencari lubuk ikan,sasaran kami sudah pasti ikan bersaiz besar macam ikan merah, tebal pipi,jenahak,pari paling tidak pun sembilang.



ini adalah ikan bersaiz besar yang pertama dapat dinaikan ( sayang sekali kenapa bukan aku yang berjaya) nama ikan ini tebal pipi memang spesis yang di idamkan tuan punya ikan senyum lebar sampai tak nampak pipi.

tapi aku agak bernasib malang pada malam itu apabila hanya gelam,duri dan tuka a.k.a anak pari yang sudi menjamah umpanku. lebih malang lagi pada malam hari kami telah di timpa hujan dan keadaan laut yang bergelora membuai boat kami. mujur tekong sempat bawa berlindung di kuala pulau ketam.



namun hujan tidak dapt mematahkan semanggat kami xpdc diteruskan juga biarpun hujan dan gambar tu adalah hasil tangkapan kami pada malam itu. tak dapat nak ambil gambar banyak kerana terlalu sibuk memancing dan melayan ikan gelama dan duri yang tak henti-henti menyambar umpan.



sesi membahagi ikan seperti diduga ikan-ikan besar tidak berapa minat dengan umpan yang dah mati. so hanya empat ekor ikan merah yang bersaiz sederhana dapat dinaikkan. itupun setelah puas beralih lubuk baru dapat mungkin ikan ini masih belum pandai memilih lagi.



tapi ikan merah yang besar ini aku dah book dulu pasal aku yang dapat so aku masukkan dalam coleman siap-siap dan ikan sembilang itu juga. nampak gayanya kena repeat lagi xpdc ke pulau ketam ini, mungkin disebabkan faktor cuaca dan umpan menyebabkan tangkapan tidak memuaskan.

p/s: balik dari memancing demamku datang balik akibatnya aku kena selsema dan batuk dah dua hari aku MC dan hari ini baru rasa segar dan dapat mengupdate blog nie....

25 comments:

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) said...

patutlah lama menghilang..
2,3 hari tu kira lama juga tu bro..
mcm best je.
nak ikut lain kali leh?

sayu=pilu said...

wah sedap nyer ikan merah...
pokcik jeles erk sayu gi pangko pokcik pun gi pulau ketam yer....eheheheh

pakcik gi arh pangko bes sure tak nyesal... nanti gi snokeling and kayak sekali memang bes arh..pic kena tunggu camramen kasi coz time tuh tak bawa hp...huhuhu

Maiyah said...

kalo dpt hasil mmg sronok.. dlu pernah ikut arwah suami gi memancing yg sebenarnya tak minat langsung

Tapi pasang gak mata pancing yg disewa.. bila umpan mengena.. yg bestnya bila dok tarik ikan tu yg tgh meliuk-liuk kat dlm air.. rasa plak kepuasannya sbb tnggu punya tnggu dan dpt hasil :)

caluk@cencaluk said...

aku gi lepak kat port bila aku blues aje ha ha

Solehah said...

seronoknya..at least dpt jugak ikan..ikan pipi tu nampak sedap oo..

fadzilah said...

patutlah lama x update blog...demam rupanya.

PuanPepel said...

ooo...patotla lme mnyepi..hehe...mcm lme sgt je...

hans said...

gila best
lama nya aku xmancing
dah tak reti dah agaknya

Unknown said...

waa....patut la ilang 2 3 ari ney,,hehe =P

Seroja Jingga said...

so ikan tu masak ape tuh?
dulu saya slalu gak g ikut my ex hubby mancing.kalo kat laut best lah
tapi kalo kat kolam..sorry..gi lah sensorang

Seroja Jingga said...

so ikan tu masak ape tuh?
dulu saya slalu gak g ikut my ex hubby mancing.kalo kat laut best lah
tapi kalo kat kolam..sorry..gi lah sensorang

enyheartsdiamond said...

uncle lama x update..nt eny update pasal gunung senyum..sila baca tao :)

enyheartsdiamond said...

uncle lama x update..nt eny update pasal gunung senyum..sila baca tao :)

bias® said...

woah? nie rasa macam nak jadi nelayan nie?

Yuki Yusuf said...

bagus betul, sempat lipat baju

patutla lama tak ada, demam rupanya

sayu=pilu said...

smoga cepat sembuh rindu puisi pokcik

mamamin said...

pehh mamaiku..
pegi memancing x ajak, mama selalu jerk mancing kat pulau ketam tu ngan my brother, ma x ikut pegi laut dalam, mabok laut, dok mancing kat jeti jerk..
ramai kawan pelaut kat sane, tapi sume nyer cina..

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

banyak hasil tangkapan di laut....seb baik tak terpancing sponge bob square pant ...hihi

Daun said...

wah, best la, banyak tu..

sue-ab said...

HEHEHE...TERUJA HAKU MEMANDANGNYA...SI MERAH ITU...GELAMA TU KORANG PANCING KE PAKAI JALA..HIKHIK..KEMAIN MERIAH..

p/s* aku tak penah dapat si merah tu...nanti aku akan cuba cari jenak / kerapu kat Lanjut Kuala Rompin..tunggguuuu..erk..tp kena tgk cocer jugak...

ILA HonEyBuNNy said...

wahhh pak cik...g xajak ila pown...byk tu ikan..huuh..besh2..

adibah said...

kalo aku.. mau mabuk jadinya.. huhu

Anonymous said...

uiii..bestnyer Ikan merah tu..
aku terbayang2 kan dia berenang dlm asam pedas...

xq

Aloy Paradoks said...

tuka pun layan apa kalau dibakar..

Amal said...

baiknye lipat kain.
utk kak jasmine.
ekekekee

kem salam pade akak!
;p