Monday, August 8, 2011

bazar Ramadhan

wah dah masuk hari ke 8 berpuasa untuk tahun ini..dan setakat semalam aku masih berjaya untuk tidak pergi ke pasar ramadhan, hari ini esok dan lusa masih dalam perancangan untuk mencapai objektif tidak ke pasar ramadhan..isnyaallah kalau segalanya baik aku berjaya.

Dulu-dula aku memang suka pergi pasar ramdhan dan memang saat yang dinantikan terutama masa solo la. sebab apa aku pie pasar ramadhan dulu hahahaha antara sebab utamanya

1. kat pasar ramadhan ada banyak makanan dan pilihan dengan harga yang berpatutan
2. kat pasar ramadhan peniaga-peniaganya semua baik-baik belaka, kalau last minute sure ada diskaun tak pun bagi percuma (sedekah)
3. kat pasar ramadhan peluang untuk aku jumpa kawan lama
4. kat pasar ramadhan dulu aku pernah tolong mak angkat aku berniaga
5. kat pasar ramadhan yang bestnya ada ramai awek cun nak pulak student kolej.tapi masih lagi ada sopan dan malunya
6. kat pasar ramadhan ada awek yang jual nasi ayam cun dan aku cuma dapat tengok dia setahun sekali ajer....

itu dulu la dulu zaman aku masih belum nak berapa menjadi orang, zaman aku lebih suka menjadi curang, curang pada diri sendiri la...

sekarang (cuma tahun ini sebenarnya) aku mula nak boikot pasar ramadhan, kenapa aku nak boikot hmmm aku pun tak pasti tapi ini antaranya,

1. kat pasar ramadhan masih ada banyak makanan dan pilihan tapi pada harga yang tak perpatutan.
2. kat pasar ramadhan nilai sedekah tu dah kurang pada para penianganya.(tu yang aku rasa walau tak semua )
3. kat pasar ramadhan susah dah aku nak jumpa kawan lama ( mana tak semua jenis berbuka kat hotel )
4. kat pasar ramadhan mak angkat aku pun dah tak berniaga lagi dah..(wah rindu sama dia)
5. kat pasar ramadhan masih ramai awek yang tak bestnya masih bertudung tapi masih lagi nampak gebunya...(lu pikir la sendiri)
6. Kat pasar ramadhan masih ada lagi awek jual nasi ayam tu tapi la nie dia dah tak berapa nak cun. dan yang pasti laki dia tu musuh aku dulu...

pergi pasar ramadhan nie selalunya membawa penyakit bak kata kawan aku penyakit sikit-sikit lama menjadi bukit.... mana taknya bila pie pasar ramadhan sure nak yang tu seringgit yang nie seringgit yang sini seringgit yang sana seringgit last penuh satu meja. kemudian pergi ke tong sampah akhirnya...

yang paling utama aku tak pie pasar ramadhan pasal aku rasa wife aku masak lagi sedap macam mak aku masak....so aku tak perlu nak pie pasar ramadhan.

okay that all antara alasan aku tak ke pasar ramdhan...disamping itu aku ingin menghayati makna puasa itu...sebab pada aku sekarang ini pada sesetengah orang puasa itu adalah merupakan satu pesta untuk makan...



p/s: masih rindu pada zaman kanak-kanak dulu bila mana waktu nak berbuka paling seronok bila dapat bertukar-tukar juadah dengan jiran....sekarang cuma dalam kenangan

12 comments:

sharamli said...

suka jugak tukar2 juadah tu..sampai skg ada..sbb jiran2 semua mak n bapak sedara.. :)

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

sepanjang puasa 8 hari , baru 2x pegi baazar ..tu pun tak bli pape ....semua nampak kurang menarik :P :P

Puan Ninie said...

btol tu uncle..ninie pon ingat dulu kecik2 ptg2 mesti g umah jiran anta kuih atau lauk pauk..:)skang xde da tu sume..
dannnnn sebabke 6 tamau g ramadhan tu xleh blaa laa uncle..:)

selamat berpuasa ye..;D

yusuf mujahidin ™ said...

bertukar juadah dengan jiran mmg nostalgia paling best.

teringat dulu, arwah tok buat satu jenis makanan je. tp bila berbuka, macam2 makanan terhidang. semua jiran2 merasa yang sama

kadang tu arus pemodenan buatkan amalan baik dan silaturahim jiran tu semakin terhakis. kita makan sedap2 dan lupekan org sebelah.


utk diri sendiri khususnya

Acik Erna said...

sejak pindah rumah seklarang dah tak merasa nak bertukar juadah..memang rindukan suasan itu.

Masy said...

dah ade yg kat rumah, baik perabih je.. melainkan ade mknan2 yg ogr umah x mampu nk sediakan, bole la bli kot..

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) said...

ni mesti kak ayu masak sedap.. nak berbuka kat umah bro juga la..

ILA HonEyBuNNy said...

hehe...beza kan uncle bazar ramadhan dulu dan sekarang...

kalau g bazar...macam2 la nak belinya...pas tu xhabis....ruginya..

masak sndri lagi sedap...ehehe

dania said...

Selalu pergi bazar ramadhan. Orang bujang la katakan.. (^_^)

Unknown said...

yg pasti masuk bazar..pahala kureng..hhmm

sue-ab said...

aku plak bro..bab dapat rasa makanan jiran ni ok la(sbb tak sesedap masakan mak aku)..tp bab mak aku suro aku gi nganto kat 3-4 buah umh tu yg aku lemah..aku pose beb..masa kecik dulu badan aku kurus keding..sambil bawak mangkuk umh jiran sambil nangis!!

enyheartsdiamond said...

setiap hari eny pegi bazar sebab tempat praktikal eny bersebelahan dgn bazar je uncle :D