Sunday, December 5, 2010

di waktu itu..kembalikan hidup ku

perbualan aku dengan N sebentar tadi masih lagi bermain di fikiranku, hati ku tertanya-tanya apa sebenarnya maksud N bila dia bertanya begitu apakah masalahnya bila dia dengan tiba-tiba ingin kembali kepada ku. perbualan tadi benar-benar menganggu tumpuan pemanduan ku sihingga nayris aku kemalangan.

jam 1 pagi aku selamat sampai ke rumah, tapi fikiranku masih tidak selamat sampai ke distanisnya masih ligat befikir. hati ku berkata pasti ada masalah antara N dan Dia kalau tidak masakan N akan berkata demikian.

"man, kau dah makan... kalau belum tu nasi ada kat dalam perik lauk bawah tudung saji atas meja tu, mak masak asam pedas ikan kembung"...lamunan ku terhenti bila mak menegur ku. mmg perut ku lapar kala itu tapi selera ku tertutup biar ikan kembung masak asam pedas itu lauk kegegemaranku.

"dah mak. aman dah makan dah"....ku sangka mak dah tidur sebab sudah larut malam tapi itulah dia seorang ibu yang sentiasa mengambil berat tentang anak-anaknya biar adakalanya hatinya terluka.

aku terus menuju ke bilik, ku capai towel terus menuju ke bilik mandi ingin menyegarkan badan dari lekitnya peluh. sejuknya air paip di awal pagi masih tidak dapat melepaskan diri dari perbualan tadi.

"ah biarkan saja buat apa aku pening kepala memikirkanya, itu bukan masalah aku lagi untuk apa aku terus bersusah payah utuk dia setelah apa yang aku lalui"..hati ku berbisik.

ya kalau dikenangankan memang bukan perkara yang mudah untuk aku melupakan N dari hidupku. biar aku merelakan perpisahan itu namun aku juga manusia biasa ada hati dan perasaan bohong andaiku kata aku tidak kecewa dengan perpisahan itu. apa yang aku lakukan dulu hanya untuk meyakinkan N bahawa aku dapat menerima perpisahan itu dengan hati yang terbuka agar dia tidak perlu rasa terlalu berdosa.

hakikatnya aku manusia yang tewas, seorang raja yang tewas dalam medan perangnya sendiri.

"woit, kenapa nie muka toya semacam ajer pagi-pagi nie"..jerkah zamri dari belakang pada satu pagi tika aku sedang sibuk mengira barang di store.

"ha kau pendek, tak reti beri salam ker tak nampak aku ngah kira barang nie nak harapkan kau memang tak buat la jawabanya"...zamri adalah supervisor store aku yang lebih dikenali dengan panggilan pendek. Pendek bukan sebab dia pendek tapi jarinya salah satu jarinya pendek. pendek akibat tersepit pintu store sehingga putus hujung jari hantunya.

"kau kenapa man dua tiga minggu nie aku tengok kau tesion semacam ajer ada masalah ke, dah tu asyik nak marah-marah tak tentu pasal masalah kecik pun kau nak mengamuk. hari tu budak aku cakap kau tendang kerusi dalam store pasal dia orang salah kira barang"..zamri mula nak membebel.

"memang patut pun aku marah dah pasal barang salah kira line production stop dan tu aku kena taruk dengan boss"...aku mempertahankan diri.

"betul la tu, tapi kau tak pernah marah-marah dulu. kalau marah pun kau diam ajer tak ada la sampai nak mengamuk. kau ada masalah ker man, cerita la kat aku"..zamri cuba meneka seperti faham apa yang apa aku lalui.

"biasa la masalah kerja apa lagi"..aku cuba mematikan perbualan.

"lu jangan nak temberang gua la man, gua boleh baca lu la. lu bukan macam nie punya orang"..ah sudah si pendek nie dah mula jadi apek jual sayur kat pasar lak.

"apahal lak nie pendek aku okay ajer la tak ada masalah apa pun"...budak nie lagi dilayan mau tak kerja aku nanti

"bro, apa lu ingat wa baru sehari kenal lu ker. wa tau la wa tak belajar tinggi macam lu tapi wa tak bodoh la. lu nie dah tahap teruk tau tak. dulu lu kerja tak ada buat silap. lu tak ada termenung masa kerja lu tak ada marah-marah kalau ada masalah lu kasi selesai bukan kasi bincang. tapi sekarnag lu sudah lain la bro"...sudah si pendek nie dok perhati aku ker. dan bermula dari hari itu segalanya tentang aku berubah.........

16 comments:

HonEyBuNNy said...

berubah hanya kerana N??hehhehe

lumut said...

ok tetibe jadik kompius...
cerita ni just mengimbau kenangan lama ke ape ni uncle??

ke mmg btol2 N contact kamu itu hari??

lu cerita kasi terang uncle...ok cpt sambung...

jedi said...

perubahan....itulah akan kita tempuhi

mamai said...

ila: tunggu la sambungannya

lumut: nie cerita betul dari yang dulu la

jedi: masih panjang lagi ceritanya

lumut said...

oo igt kan baru2 rtuh die contact..tu yg pelik...

uncle,
kamu punye cerita lepas kamu pegi kenduri kawen N tuh...kamu x sambung lagi pon....cpt la sambung..

saye nak tau sampai turn kamu kawen plak..boleh?

Frodo Baggins said...

>>___<<

dak pendek pemerhati orgnya
keh3x ~ woohooo kisah benarr bro??
kasi sambung cepatt ...

akupentoi said...

mu nok citer ghapodio bena2nye abe?..hahahhaha...lidah wa dh tergeliat.....hehehehee...

NuR si CiKGu RiBeNa said...

wah..sudah ada sambungannya..
hehe

cepat2 sambung lagik

zia said...

ish..ish..N..sedap nama tu..hehehe

baincardin said...

Selamat Menyambut Maal Hijrah 1432! ^_^

sekamar rindu said...

salam...bro mamai,

salam maal hijrah buat bro mamai..moga dirahmati Allah swt selalu..

beautiful_rose said...

perbagai persoalan mula timbul...
tapi tak saya tunggu next entry pak cik =)







pakcik jgn marah2 lagi senyum okay...

mier@merr said...

saya tunggu sambungannya~

@tune® said...

wpon sudah lama xmenjengah..tp aku masih ikut kisah kau...

mEiZ SHA said...

salam uncle
ninie nak home address ye..:)

lavender8403@yahoo.com

noorlara said...

apapun keputusan dalam kehidupan ini adalah hak kita sendiri. namun silap perhitungan dalam membuat keputusan kesannya seumur hidup.

Seringkali komen org lain meninggalkan impak yg besar dan pantas mengubah tindakan dan perlakuan tapi tengokle sape yg komen tu!