Wednesday, April 14, 2010

masihkah kita si bodoh yang lalu...

aku sudah lama tak mengikuti cerita dan perkembang politik semasa, cuma akhir-akhir ini agak berminat nak tahu. maklum lah hulu selangor tenggah hanggat sekarang nie.

cuma pelik juga bila fikirkan bila mana setiap kali ada pilihan raya kecil pasti akan ada projek mee segera dari mereka (BN la biasanya buat kerja nie). katanya untuk kebajikan rakyaat kawasan tersebut. dan bila cerita pasal projek mee segera nie biasa la naik taraf jalan sehingga la membesarkan longkang (standard orang BN punya pemikiran dan mind set).

bila berhadapan dengan situasi ini, terasa macam kita, terutama mereka yang tinggal dikampung seperti diperbodohkan oleh mereka. seolah-olah mereka menganggap kita seperti tiada harga kecuali bila masa mereka perlukan undi dari kita. bila hajat mereka tercapai maka segalanya hilang, jalan raya kembali berlubang, longkang kembali tersumbat sehingga datangnya pilihanraya baru.

dan aku terasa seperti bertambah bodoh bilamana RM77juta setahun dibayar kepada APCO ( syarikat luar ) untuk projek 1Malaysia. sedangkan kita sudah lama tahu yang kita sudah lama menjadi 1Malaysia yang cuma hanya perlu kita terapkan adalah nilai-nilai murni sahaja. Terasa bahawa kita rakyaat Malaysia adalah rakyaat yang bodoh sehingga tidak mampu untuk melaksankan kerja sebegini.......


p/s: sering tertanya-tanya pada diri apakah kita masih lagi mewarisi sifat bodoh ini

28 comments:

maiyah said...

mainan politik..

kimisai said...

gua tak mewarisi sifat buduh tu sebab gua bukan ahli politaik..ahahaha

tp gua mngkin buduh dlm politik..

Razman said...

yup. konon kempen satu malaysia. tapi melayu sama melayu bn lagakan. padahal kalau tengok, kawan2 aku ramai cina. elok je. takde mslh pun. ntah pe motif bazir duet untuk isu yang tak relevan.

~0~ said...

orang polilik memang jijik

lemang said...

mari kita jadi lebih berfikir............dan bantulah golongan ibu bapa kita di kampung juga lebih berfikir...........jangan terus tertipu

enyheartsdiamond said...

kalau mcm tu.. buat pilihan raya byk2 kali :p

suhaila-ab said...

bro..ko baru perasan ke?..aku dah lama tau...hangit kan?

triple x malaya said...

gua setuju dengan pendapat lu..

nursarah said...

muga kita tidak terus bodoh..

sI tEDI said...

dan2 tu juga emua projek beralih ke kawasan piliharaya.

rasa nak tergolek gelak tgk!

Adjla Hafizin said...

bese la tu.bile nk pilihanraya byk la projek sane sini.tarik pengundi.

Aku Beskot™ said...

ada org ikut telunjuk..
ada org tidak..
owh..mmg mainan politik

Solehah said...

im sick also..

Azuan said...

politik owh poltik~

azieazah said...

Setiap kita tetap ada kebodohan masing-masing. Hanya terpulang bagaimana menyimpannya atau bagaimana mengawalnya...

sharamli said...

jgn biar diri diperb0d0hkan

JMR said...

agak2 bila la gaya politik gini akn berakhir..caya atau tidak, kat luar negara pon still men gaya gini..politik tetap politik...~

atie said...

Salam Mamai...

Kalau taknak diperbodohkan.. jangan undi mereka.....

CRAZYBEAUTIFUL88 said...

mainan orang politik

J@J@ / Bini The Rock said...

dah rasa mcm BONEKA pulak kita ni kan...
aku pun tak paham knp sanggup labur RM77juta tu ke APCO!!

gaya macam dah kaya raya sangat la M'sia nih!

~~~ kay ~~~ said...

bukan bodoh kut, cuma kurEng cerdik jer...
(^_^)

cik EPAL said...

politik~

HonEyBuNNy said...

ila no koment uncle..coz pilitik kan...ngeh3...papun..kita ttp bijak uncle...hiih

caluk@cencaluk said...

tu pasal kena nyanyi lagu org bodoh kih2

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

nasib baik aku bukan dalam gologan itu

touyakaruma said...

Huhu sebab itulah aku tak berminat dengan mainan politik

huj@n said...

memang mereka begitu sejak dr dulu lagi...bila dah abes..pembangunan terbengkalai...hampeh

Sharinginfoz said...

entahlah politik ni...... macam2 boleh jadi kan....

RM50 from Nuffnang????

Blogging Tips: BeautifulNara